Apropierea sfârșitului de an înseamnă și deschiderea sezonului de baluri, indiferent de felul, anvergura și tradiția lor. Cum Piatra Neamț este un oraș unde modestia și rațiunea au decedat de mult sub cotropirea unei îngâmfări sinistre, nu are de ce să mire că destule baluri au devenit teme de sinceră bășcălie. Când ajungi la secțiunea ocupată de caritate, de binefacere, tristețea te cuprinde pe dată. Organizatorii nu doar că resping experiența și reușitele altora, dar refuză și să se uite, așa, de curiozitate, peste gardul județului. Se vede treaba că îngâmfarea face casă bună cu prostia.
În acest peisaj, într-un mod surprinzător doar pentru cei cu totul neatenți, își face loc un nou venit care amenință să schimbe clar regulile jocului și să devină balul anului la Piatra Neamț. Inițiativa și organizarea aparțin Asociației Alumni Colegiul Național Petru Rareș, balul inaugural fiind anunțat pe 4 noiembrie. (Detalii, aici.)
Acțiunea își propune să îmbine excelența cu strângerea de fonduri într-un eveniment la care nu există bonuri de favoare sau clasicele categorii de VIP-uri mari amatoare de fotografii și discursuri. Pe scurt, toată lumea plătește! Mai mult, se garantează că atmosfera nu va fi una de praznic. Se oferă și un spectacol inedit, meniul a fost atent verificat, iar banii strânși de absolvenții de la Rareș și prietenii lor merg la proiecte și burse pentru elevii colegiului, accentul fiind pus pe cultul performanței, altădată element definitoriu pentru rareșiștii pur-sânge. Tocmai diluarea constantă a acestui cult e ceea reclamă absolvenții mai vechi. Altfel spus, există toate premisele ca asociația chiar să pună presiune pe administrația liceului, pe corpul profesoral. Au de partea lor o sumă de exemple personale aproape imposibil de minimalizat la comandă sau din varii motive închipuite.
”Asociația Alumni Colegiul Național Petru Rareș a fost creată anul trecut la inițiativa celor 8 membri fondatori – Raluca Bârzu, Alexandru Filimon, Octavian Ioan Motaș, Florin Preda, Dinu Gabriel Chirică, Carmen Mareș, Mirela Cristina Grigori, Georgeta Luminița Vîrlan – după exemplul altor asociații din străinătate, unde organizațiile de tip alumni sunt extrem de încetățenite în sistemul vest-european și mai ales nord-american. Ele funcționează, practic, pe lângă toate instituțiile de învățământ superior, de stat sau private, devenind adevărate organisme instituționale, cu impact extraordinar în viața campusurilor universitare și al interconectării acestora și integrării micro-spațiului universitar în macro-sfera socială”, scrie la începutul prezentării asociației, pe site-ul propriu.
Interesant este că gândul deschiderii asociației a apărut la întâlnirea de 20 de ani a Promoției 1992. Inițiatorul real al proiectului este actualul vicepreședinte, Alexandru Filimon, un personaj care a renunțat la Canada și s-a întors acasă-acasă. Tot din prezentarea oficială, merită reținută o subliniere: absolvenții de acum 25 de ani au ”remarcat o lipsă de repere culturale și sociale care ar putea fi accesibile tinerilor elevi din cadrul colegiului”.
Mergând mai departe pe firul prezentării, cu ”materialul clientului”, aflăm că Alumni Petru Rareș are ca scop promovarea, organizarea, coordonarea și facilitarea acțiunilor cu caracter social și filantropic, menite să aibă un impact educațional și cultural imediat și pe termen lung asupra comunității colegiului (elevi și dascăli), asupra membrilor asociației, precum și asupra comunității absolvenților, atât din țară, cât și din străinătate.
Întărirea relațiilor dintre generațiile de absolvenți este considerată o componentă promordială a activității asociației, deoarece numai prin participarea și implicarea absolvenților, indiferent de vârstă, se pot atinge obiectivele asociației.
Structura asociației este bazată pe un model occidental, în care un loc important îl are activitatea de mentoring între absolvenții cu experiență și cei care sunt la începutul carierei. Prin ceea ce fac, doresc să promoveze excelența în domeniile profesionale și în relațiile dintre toți cei care au o legătură de suflet cu Petru Rareș.
De la înființare, asociația a finalizat, prin membrii săi, un număr semnificativ de proiecte, fondurile disponibile fiind din surse proprii ale membrilor:
- Burse acordate unui număr de 13 elevi cu o situație financiară dificilă, începând cu octombrie 2016.
- Premii pentru concursurile de limba engleză, limba franceză și istorie organizate de Ziua liceului.
- Cadouri de Crăciun în 2016.
- Selectarea a 10 elevi care au fost sprijiniți să participe la un seminar de inițiere în antreprenoriat care a avut la bază conceptul ”Lego”.
- Susținerea financiară a concursurilor naționale ”Aquila” (concurs de robotică) și ”Hai în viitor” (concurs de proiecte care prezintă progresul tehnologic și urmările sale).
- Organizarea Bubble Parade cu peste 100 de voluntari.
- Întâlniri între elevi și medici de specialitate în formatul ”3 specialiști, un singur liceu”.
- Participare la proiectul ”GENDERED” derulat de Asociația ”ParticipAction” din Franța cu reprezentanți din 13 țări europene.
Cu toate că a fost anunțat cu puțin timp în urmă, Balul Excelenței 2017 a stârnit, prin scopurile urmărite, inclusiv interesul unor ne-rareșiști, care vor folosi acest prilej pentru a se apropia de unul dintre fenomenele pe care s-a clădit epoca modernă a orașului. Cât îi privește pe deținătorii de certificat de Petru Rareș – direct, ca elev sau profesor, ori indirect, prin copii – se anunță surprize interesante pentru sâmbătă, prin prisma participării. E vorba de promoții răsfirate peste ani, de profesii diferite, de personalități autentice.
Pe de altă parte, balul a stârnit și interesul sponsorilor, unii înțelegând să personalizeze direct schema de participare la burse și premii, iar alții, într-un clasic stil occidental, alegând anonimatul. Remarcabilă este dorința sponsorilor de a pune accent pe performanță și abia apoi pe componenta socio-umanitară.
Dintre cei la vedere, confirmați până la începutul săptămânii, trei parcă s-ar fi înțeles înainte, sub aspectul acelei unității în diversitate, specifice mai întâi unei școli de mare calibru și mult-mult mai târziu popularizată pe fondul albastru cu steluțe galbene al Uniunii Europene. Întâi de toate, vorbim despre RIFIL, care este RIFIL și nu avea cum lipsi din această galerie. Apoi, întâlnim DINAMIC 92, un brand național puternic născut la Piatra Neamț, și pe Viorel Tofan, reprezentantul unei autentice dinastii de rareșiști. Nu în ultimul rând, s-a alăturat acțiunii și BICO INDUSTRIES, o altă marcă locală de forță, în condițiile în care patronul Mihai Bîrliba nu are absolut nicio legătură cu colegiul.
Urmează balul, concluziile, cronica și o speranță: Alumni Petru Rareș trebuie să facă grabnic uitate toate bazaconiile ONG-iste din trecut, făcute sub stindardul unui colegiu care se apropie repejor de 150 de ani vechime. (Viorel COSMA)