Luni, 12 februarie, aproximativ 50 de persoane s-au adunat să dezbată bugetul local din acest an al oraşului Târgu-Neamţ. Dezbaterea publică a avut loc în Sala de şedinţe a Consiliului Local şi la ea au participat pe lângă primarul Daniel Harpa, viceprimarul Vasile Apopei, numeroşi consilieri locali, şefi de servicii din cadrul primăriei, directori de şcoli, managerul spitalului, dr. Florin Apostoae, directorul Civitas, Ionel Ungurianu, dar şi simpli cetăţeni. Încă de la început, primarul Daniel Harpa a dorit să explice celor de faţă că bugetul din acest an este exagerat de mic, în comparaţie cu nevoile oraşului.
„Bugetul de anul acesta este un buget echilibrat, pentru necesităţile oraşului. Bugetul oraşului nostru pentru anul 2018, aici intrând şi sumele defalcate care vin de la bugetul de stat, este de 44.501.577 de RON. Aici vorbim inclusiv despre şcoli, spital, funcţionare, proiecte europene, guvernamentale şi locale. Această sumă nu este din bugetul local. Din taxe şi impozite avem un buget pentru acest an de aproximativ 79 de miliarde lei vechi. Dar cu tot cu cotele defalcate avem un buget total de 180 de miliarde lei vechi. Aşadar, aceşti 180 de miliarde lei vechi trebuie să-i împărţim pentru funcţionarea primăriei, a spitalului, a şcolilor şi alte cerinţe ale oraşului. Primăria mai are în subordine şi instituţii care consumă bani de la bugetul local, cum ar fi de exemplu Spitalul, Creşa, Casa Culturii sau Direcţia de Asistenţă Socială. Apoi şcolile din oraş, cu tot cu cele trei licee, care au făcut solicitări pentru finanţare de la bugetul local. Casa Culturii ne-a solicitat în acest an 9 miliarde lei vechi de la bugetul local. Este imposibil. Trebuie să ne încadrăm în banii pe care-i avem. În acest an s-a hotărât ca salariile angajaţilor din primărie să fie reduse în procent de 15%. Până în anul 2017 fondul de salarii de la primărie era de 9,2 miliarde lei vechi pe lună, dar în acest an este de doar 7,4 miliarde lei vechi pe lună. Am văzut pe unele reţele de socializare, cât şi în mass-media, că la primărie ar exista salarii de 100 de milioane lei vechi. Este fals. Şeful Direcţiei de Taxe şi Impozite are un salariu de 40 de milioane lei vechi. De asemenea, am decis în Consiliul Local să reducem cheltuielile de întreţinere a primăriei cu 10%, tot în ideea să avem bani de investiţii. Bugetul local este exagerat de mic faţă de solicitările de finanţare pe care le avem de la instituţiile subordonate. Prioritatea mea rămâne şi în acest an spitalul, învăţământul şi infrastructura. Îmi doresc ca banul public, banul dumneavoastră, să fie cheltuit transparent şi chibzuit. Totodată, în acest an nu am majorat taxele şi impozitele aşa cum s-a întâmplat în municipiile din judeţul nostru şi nu numai. La ce sume de bani ni se solicită de la bugetul local vă spun sincer că însumează bugetele pe următorii cinci ani de zile”.
La dezbaterea publică pe bugetul local al oraşului Târgu-Neamţ de la începutul săptămânii managerul spitalului din urbe, dr. Florin Apostoae a reiterat faptul că instituţia pe care o conduce are nevoie în continuare de sprijinul primăriei şi de implicarea primarului Daniel Harpa, pentru buna funcţionare a actului medical şi al calităţii serviciilor medicale.
“Bugetul spitalului propus pe acest an este de peste 36 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, ne apropiem de 80% din bugetul primăriei. Să nu uităm că spitalul este cel mai mare angajator din zonă, cu un număr de 383 de angajaţi, din care aproximativ 45 sunt medici. 11 dintre ei sunt medici rezidenţi, iar dintre aceştia 8 sunt din Târgu-Neamţ. În ultimul an am reuşit să atragem medici de la Iaşi, respectiv doi anestezişti şi un medic ortoped. Am făcut deja demersuri la Ministerul Sănătăţii ca să înfiinţăm în acest an un compartiment de ortopedie la Blocul operator. Spitalul ar trebui să funcţioneze cu un număr de 540 de angajaţi. Acesta este un număr maxim. Un număr mediu ar fi de 450. Nu ne-am putea permite să avem 450 de angajaţi, chiar dacă primăria ne-a sprijinit permanent în ultimii ani. Tot cu ajutorul primăriei am reuşit să renovăm o mare parte din secţiile spitalului, dar mai sunt multe lucruru de făcut. Împreună cu domnul primar am făcut nenumărate drumuri pe la diferite ministere pentru a obţine finanţare pentru clădirea centrală care are 165 de ani. Tot cu domnul primar am fost şi am depus proiecte europene, de aceea mai spun o dată că, noi, spitalul, fără domnul primar şi fără primărie nu putem accesa niciun fond. Sperăm în continuare în buna colaborare cu primăria, avem nevoie de ajutorul d-stră şi mizăm în continuare pe sprijinul d-stră”.
Forma finală a bugetului local pe acest an va fi aprobată în şedinţa Consiliului Local de vineri, 16 februarie, orele 15.
C.T. STURZU