Deputatul independent Remus Borza a vorbit despre un ”act de trădare și vânzare de țară”, solicitându-i ministrului Economiei, nemțeanul Dan Andrușcă, să ia măsuri și să facă tot posibilul pentru apăra interesele statului român.
În interviul de la “Borza Analytica”, pe care îl citează DC News, Remus Borza a atins subiectul fierbinte al unui șantier naval, de la Mangalia, pe care statul român nu mai deține controlul, pierzându-l în favoarea sud-coreenilor de la Daewoo.
Explică deputatul Borza: ”Sunt foarte mari interesele, în primul rând economice, pentru care nu suntem în Schengen. Una dintre consecințele imediate ale aderării României la Schengen va fi un tranzit dublu prin portul Constanța. Acest lucru înseamnă că vom lua din volumul de marfă tranzitat prin portul Rotterdam. Olanda va pierde multe miliarde de euro. Așa se explică și poziția ei față de România. Până la urmă, tot vom intra în Schengen. Doar că, din păcate, statul român nu mai are niciun șantier naval. În 1989, România deținea a treia flotă comercială din lume. Peste 300 de nave sub pavilion românesc. Azi, ambele șantiere, atât cel de la Mangalia, cât și cel de la Galați, sunt în mâinile străinilor. Primul la sud-coreenii de la Daewoo, din 1997, și al doilea la olandezii de la Damen, din 1999. Ambele șantiere reprezintă obiective strategice pentru România. Coreenii au bagat șantierul naval de la Mangalia la apă. La propriu și de tot. Compania a acumulat, în ultimii ani, 5,3 miliarde de lei datorii. Anul trecut, la o cifră de afaceri de 2 miliarde de lei, au înregistrat o pierdere de 483 milioane de lei. Statul s-a lăsat luat de apă, permițând această hemoragie de capital și export de profit. Mai nou, Daewoo a scos șantierul naval la vânzare. Cine e interesat să-l cumpere? Tocmai cei care se opun cel mai vehement intrării României în Schengen. Olandezii. Aceiași olandezi care dețin 99% din șantierul naval de la Galați. Dacă guvernanții ar permite așa ceva, ar echivala cu un act de vânzare și de trădare de țară”.
Remus Borza a subliniat că a vorbit despre acest lucru cu Dan Andrușcă: ”În acest context, am discutat cu ministrul economiei. Eu sunt unul dintre puținii deputați care i-au luat apărarea și l-au susținut. Mulți au spus că e pălăria prea mare pentru el. Eu, în schimb, am cerut să avem răbdare. Sunt unii oameni care vorbesc puțin, dar, în schimb, fac mult. Dan Andrușcă e conștient de această provocare și oportunitate, pe care sper să o valorifice la maximum. Mi-aș dori să demonstreze că are valoare și că nu este o întâmplare că a fost numit, chiar și pentru câteva luni, la Ministerul Economiei. I-am cerut să facă tot ce este posibil ca statul român să-și exercite dreptul de preemțiune și să intre în posesia pachetului de 51% deținut de sud-coreeni la șantierul naval Mangalia”.
De ce este atât de important ca România să aibă control asupra șantierelor navale? Explică tot dl. Borza, în contextul în care, zilele trecute, Guvernul Dăncilă a aprobat două acte normative, prin care se pun la bătaie 3 miliarde de euro (plus TVA) pentru achiziția de tehnică militară.
Mai bine de jumătate din sumă – 1,6 miliarde de euro – e cu destinație precisă: cumpărarea a patru corvete și repararea a două fregate. ”Condiția pusă în actul normativ este ca cele 4 corvete să fie construite la un șantier naval din România. Iată că a apărut, în sfârșit, o oportunitate ca statul roman să devină iarăși unicul acționar la șantierul naval Mangalia. Cu condiția să răscumpere pachetul de 51% deținut de Daewoo. Sud-coreenii l-au scos la vânzare pentru 50 milioane de dolari. Olandezii de la Damen au făcut o ofertă de 26 milioane de dolari. Statul român trebuie să găsească acești bani și să salveze o unitate fanion a industriei românești. Din 1974 și până în prezent, șantierul a livrat peste 200 de nave comerciale. De asemenea, și-a dezvoltat capabilități de producție și pe zona navelor logistice pentru forajul marin, tocmai in plină perioadă de explorare și exploatare a rezervelor de gaze și țiței din platoul continental al Mării Negre”, a mai spus Remus Borza.
Mai rămâne ca Dănuț Andrușcă și Guvernul să facă ceva în acest caz. (D.O.)