La Piatra Neamţ, această şperlă unicat a Moldovei, subliniam şi săptămâna trecută că avem la îndemână un ”vizionar” de soi în persoana primarului Dragoş Chitic. Prozele politice cu Piatra Neamţ 2020 cu greu se califică pentru o şuetă decentă externă cuibului local al PNL. Dar acestea sunt pur şi simplu zdrobite de orizontul 2030, regăsit în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Realizarea documentaţiei a fost comandată în noiembrie 2015 unei firme de consultanţă, pentru a identifica ”măsuri de îmbunătățire a desfășurării circulației de vehicule și pietoni pe rețțeaua stradală urbană, în concordanță cu obiectivele Programului Operațional Regional 2014-2020, ale POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare – n.a.) 2014-2020 dar și în conformitate cu obiectivele strategice la nivel european cu privire la mobilitatea urbană a pasagerilor și mărfurilor”. Activitatea a început în februarie 2016. După rectificări şi adaptări succesive, s-a ajuns la varianta din octombrie 2017, una ce-ar trebui să fie binecunoscută consilierilor locali votanţi.
Deloc întâmplător, dintre versiunile de documentaţii privind PMUD Piatra Neamţ, una care atrage atenţia este rezumatul pentru consultare publică din iulie 2016. Adică după ultimele alegeri locale. Având ca grad de maturitate doar ideea de proiect, găsim, la poziţia 19, Reconfigurarea şi extinderea zonei pietonale Curtea Domnească, inclusiv pasaj rutier subteran şi parcare multietajată subterană Piaţa Ştefan cel Mare, perioada estimată de implementare fiind 2016-2023. După înşiruirea de obiective şi trimiterea la Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, nu se poate să nu observăm, în planul justificării, că ”este necesară crearea unei zone centrale prietenoase cu pietonii care să contribuie şi la creşterea numărului de turişti”. Concret, se propune extinderea zonei pietonale de la Curtea Domnească, prin pietonizarea Pieţei Ştefan cel Mare, între intersecţiile cu Republicii şi Mihai Eminescu, şi amenajarea… unui spaţiu de loisir. De asemenea, se propune introducerea traficului în subteran, unde se visa amenajarea de spaţii de parcare pe două niveluri. Bugetul estimativ: 16,5 milioane euro, fără TVA!!! Se miza pe o finanţare prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, cu încadrare în axa prioritară referitoare la sprijinrea dezvoltării urbane durabile în dreptul priorităţii de investiţii care, ca enunţ, începe cu reducerea a emisiilor de dioxid de carbon.
Din acelaşi rezumat, rezultă o valoare ameţitoare a finanţarilor visate prin POR, anume 40,93 milioane euro. A visa, la urma urmei, nu e cel mai rău lucru. Iar dacă un ajutor nesperat vine sub antetul Comisiei Europene, clevetitorii sunt aproape puşi la colţ. Este cazul acestui plan care, în Varianta I, aflăm cât se poate de oficial, a fost selectat între primele şapte Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă din Europa, de către reprezentanţii Comisiei Europene în 2016, în cadrul competiţiei SUMP Awards, alături de cele propuse de Bruxelles, Budapesta, Stockholm, Berlin, Napoli şi Rotterdam.
După cum am învăţat pe pielea şi viaţa noastră de pietreni, una e evaluarea pe hârtie, altceva corespondenţa cu realitatea. Curios, afacerea cu pasajul şi pietonalul, un proiect cu adevărat faraonic, a beneficiat de o incredibilă linişte publică, deşi în culise, în special în mediile profesionale, nu puţini îşi făceau cruci consistente. E suficient să ne gândim la organizarea de şantier sau la graficul de lucrări şi blocarea totală a centrului oraşului, fără a insista pe soluţiile tehnice pentru accesul, traficul şi parcările din subteran.
Timpul trece, trece şi votul consilierilor de Piatra Neamţ, astfel încât întregul PMUD (final şi revizuit) este aprobat prin HCL nr. 288/26.10.2017.
Pe partea de pasaj cu pietonal, surpriză! A dispărut pasajul. Pe lângă ce rezultă din sutele de pagini ale planului, dovezile (în rezumat) vin de pe acel site prăpădit al primăriei pietrene. Cursorul mouse-ului se opreşte întâmplător la achiziţia publică directă anunţată pe 26 februarie a.c.: ”Plan Urbanistic Zonal (PUZ) – Completator zona protejată Curtea Domnească”. Obiectul de investiţii se cheamă ”Piaţa Ştefan cel Mare – zonă pietonală şi reconfigurare Bd. Republicii”.
Valoarea estimată a serviciilor de urbanism este de fix 71.840,33 lei fără TVA, iar termenul limită pentru depunerea formularelor şi propunerii tehnice a expirat pe 12 martie a.c., la ora 10. Ce să vezi, nu a fost nimeni interesat. Deloc surprinzător, căci un alt termen limită în contul aceleeaşi achiziţii fusese înregistrat pe 21 februarie, în urma anunţului de pe 7 ale lunii. Oficial-neoficial, tocmai ce-am aflat că termenul se prelungeşte încă o dată. Poate, poate…
Este momentul să vedem şi ce-a rămas din afacere. A rămas cam puţin. Bătălia finală s-ar da pe numai 1,616 milioane euro. Despre dispariţia pasajului, într-un deplin spirit de transparenţă şi normalitate în administraţie, aşteptăm lămuriri. Măcar de curiozitate fiindcă, perfect oficial-neoficial, se spune că nişte unii nemaipomenit de competenţi n-au verificat dacă opera faraonică în cauză este admisibilă la finanţare prin POR. Noroc că oraşul n-are cum să mai ia credite bancare, căci altfel… Oricum, pentru a rămâne pe teritoriul spiritului ”vizionar”, se cuvine remarcată încă o veselie. Se cheamă ”Reconfigurarea urbanistică a construcției hidrotehnice a râului Cuejdiu în scopul echilibrării ponderii spațiilor destinate modalităților de deplasare şi creşterii spaţiului pietonal, de promenadă şi pentru mobilitatea alternativ”. E planificată spre 2024-2030, costul estimat se ridică la vreo 7 milioane euro. Dintr-o finanţare generic botezată ”alte surse”.
Cum socotelile din PMUD – în afară de achiziţiile de mijloace de transport, promovarea bicicletelor, diverse amenajări sau siguranţă rutieră – se lovesc inevitabil de locurile de parcare şi traficul rutier, este normal să ne aplecăm spre aceste aspecte sensibile. Nevoia oficializată are şi nume clar: studiu de trafic şi politica de parcare la nivelul municipiului. Achiziţia serviciului corespunzător de elaborare studiu datează din 14 februarie a.c. Banii puşi la bătaie, 130.000 lei fără TVA. Termenul de depunere a formularelor şi propuneri tehnice era unul foarte scurt, bun-bunuţ să genereze speculaţii: 19 februarie, la tradiţionala oră 10. În cele din urmă, speculaţiile fie au decedat, fie sunt în plin proces de recalibrare. Nu s-a prezentat nimeni! Fireşte, circulă informaţii afectuoase în legătură cu un nou termen.
În aceste condiţii, fără studiul pomenit (un adevărat eveniment!), e legitim să îţi revizuieşti cel puţin atitudinea faţă de restul poveştilor conexe PMUD, emanate dinspre onor administraţia locală, şi să stai cu ochii pe ei altfel decât pe pozele şi comunicatele de presă manipulatoare. Indiscutabil, pot surveni dificultăţi de natură tehnică. Pot fi descoperite neajunsuri şi imperfecţiuni care se remediază din mers. Altele, dacă ne gândim la termene şi condiţii, stau sub ameninţarea ieşirii din graficele operaţionale. Numai că rămâne în urmă ceva extrem de dureros şi apăsător în relaţia cu administraţia Chitic. Informaţiile de interes public real sunt tratate cu dispreţ. Iar asta nu-i o critică, e o constatare.
Din arhiva Mesagerul: Planuri pentru extinderea pietonalului de la Curtea Domnească
Primăria Piatra Neamț are planuri mari pentru centrul orașului: extinderea zonei pietonale de la Curtea Domnească. Dar, pentru a-și duce ideea la bun sfârșit, are nevoie de o firmă care să întocmească ”Planul Urbanistic Zonal (PUZ) – Completator zona protejată «Curtea Domnească», în scopul amenajare, extindere zonă pietonală și fluidizarea circulației, conform Certificatului de Urbanism nr. 601/30.09.2015”. Anunțul este publicat pe site-ul Primăriei Piatra Neamț, la categoria Achiziții publice, iar contractul va fi dat prin achiziție directă, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut. Valoarea estimată este de 16.129 de lei, fără TVA. Data limită de depunere a ofertelor este 3 februarie, ora 9:00, iar deschiderea lor se va face în aceeași zi, la ora 12:00. ”Ofertantul va elabora propunerea tehnică astfel încât aceasta să respecte în totalitate cerințele specifice caietului de sarcini”, este menționat în Invitația de participare lansată de Primărie, cu nr. 2056/25.01.2016.
- Amenajarea pietonalului, cu respectarea traficului din zonă
Studiind caietul de sarcini, aflăm că faza supusă contractării o reprezintă ”Documentație Plan Urbanistic Zonal – completator PUZ și Regulament local de Urbanism (RLU)”, titularul investiției este municipiul Piatra Neamț, iar beneficiarul Consiliul Local Piatra Neamț. Pentru că, în zona respectivă, există clădiri monument istoric, parcul central, clădiri administrative și sedii de firme, municipalitatea consideră că: ”Din punct de vedere urbanistic, a structurii traficului rutier, justificat și de insuficiența locurilor de parcare din zona studiată, se impune necesitatea și oportunitatea realizării zonei pietonale cu devierea traficului și parcări în subteran”. Zona de realizare a pietonalului se întinde de la clădirea Telekom/Teatrul Tineretului, până la Hotel Ceahlău/Complex comercial Unic. Ofertantul trebuie să propună și variante cu soluțiile pentru devierea traficului auto. Dacă va alege varianta prin subteran, ”lungimea pasajului studiat va fi de la 160 la 200 de metri, cu o lățime (inclusiv spațiile de parcare de aproximativ 25 de metri) având o suprafață de maxim 5.000 de metri pătrați. Dacă este cazul – lucrări de sistematizare verticală a străzilor adiacente zonei studiate, ridicarea pietonalului la nivelul trotuarului spațiilor comerciale «bara Orizont» și rezolvarea acceselor pietonale, scări rulante etc.”.
Având în vedere faptul că zona propusă este amplasată pe axa de circulație majoră DN15C – km 0 al municipiului, în cazul în care se va opta pentru pasaj subteran, trebuie avut în vedere faptul că trebuie să se respecte caracteristicile actuale de trafic – mașini de mare tonaj. Perioada minimă pe parcursul căreia ofertantul trebuie să își mențină oferta este de 90 de zile. Ofertele se depun la Registratura Primăriei, de pe strada Ștefan cel Mare, nr. 6-8. (Andreea AMARIEI – 28 ianuarie 2016)