Proiectul Erasmus+ Art and emotions, derulat de Școala Gimnazială Nr. 5 Piatra Neamț în parteneriat cu școli din Spania, Polonia și Italia, s-a încheiat astăzi, 11 mai 2018, cu o conferință de prezentare a concluziilor desprinse din experiențele propuse prin acest proiect. ”Bune practici pentru prevenirea conflictelor și violenței în școli” a fost tema conferinței găzduită de Inspectoratul Școlar Județean Neamț, la care reprezentanții celor patru țări și-au susținut argumentele pentru includerea artei, sportului, educației socio-emoționale în procesul instructiv-educativ obișnuit, ca mijloace de echilibrare a comportamentelor agresive în școli.
În deschiderea conferinței, prof. Ioan Milea, inspector școlar general adjunct al IȘJ Neamț, le-a urat succes tuturor participanților la acest proiect.
S-a vorbit de implicarea elevilor în activități extrașcolare care să îmbine arta și emoția, s-a vorbit despre atragerea părinților în procesul de gestionare a problemelor copiilor violenți, tocmai pentru o abordare conștientă și rotundă a acestui aspect. Pe parcursul proiectului, fiecare școală parteneră a venit cu propria experiență în gestionarea conflictelor în care sunt implicați elevii, experiență împărtășită de colegii din celelalte țări în timpul mobilităților.
Sonia Jimenez, reprezentantul școlii din Tarragona-Spania: ”Mi se pare extraordinar să putem împărtăși experiența proprie cu ale celorlalte școli din acest proiect, școli din țări diferite, din culturi diferite. Există violență și în școlile noastre, elevii se manifestă destul de agresiv, se insultă, se lovesc. Există conflicte și între elevi, dar și între elevi și profesori. Acest proiect ne ajută să aplicăm anumite metode, prin artă, în special, prin care să modulăm comportamentele elevilor”.
Lucia Gaito, reprezentantul școlii din Torre del Greco-Neapole, Italia: ”Cel mai important mi se pare a fi faptul că în acest proiect am putut fi prezenți în fiecare țară, au fost etape diferite în fiecare țară și am putut vedea efectiv ce strategie folosește fiecare școală, ce metode noi se utilizează pentru a elimina comportamentele agresive în relația elev-elev și elev-profesor”.
Malgorzatta Gluch, reprezentantul școlii din Wroclaw, Polonia: ”Fiecare țară a fost o experiență diferită. De pildă, în Spania am văzut cum este să lucrezi cu acei copii speciali, cu dizabilități, care au anumite nevoi, diferite de ale celorlalți copii. Foarte interesant este faptul că acești copii, speciali, pot fi implicați în activități sportive și este impresionant să vezi cum – și aici la Piatra Neamț am vizitat Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Alexandru Roșca”, unde copiii ne-au oferit un program artistic ce ne-a emoționat – să vezi cum acești copii, din medii sociale diferite, cu dizabilități, pot fi integrați în activități extrașcolare, ce-i ajută să se echilibreze emoțional și comportamental”.
Prof. Carmen Munteanu, directoarea Școlii Gimnaziale nr. 5 Piatra Neamț, declară că proiectul Erasmus+ ”Artă și emoție” este unul extrem de important, datorită faptului că a creat posibilitatea unui schimb concret de tehnici care combină arta, muzica, mișcarea, într-o strategie perfect aplicabilă în domeniul gestionării emoțiilor pentru eliminarea conflictelor și violenței. ”Noi avem experiență în proiecte europene și ne bucurăm de faptul că acestea continuă. Proiectul Artă și emoție are menirea să ne ofere instrumente diverse în reducereaconflictelor între elevi și să identificăm strategii și metode pentru a gestiona emoțiile elevilor prin antrenarea lor în cât mai multe activități educative. Este important să conștietizăm elevii să-și controleze emoțiile și să se implice în activități extracurriculare fără a avea conflicte. Părinții, la rândul lor, să sprijine copiii în gestionarea emoțiilor, printr-o comunicare permanentă”. (C.I.)
FOTOGALERIE