Evaluarea Națională din acest an s-a încheiat cu șase medii de 10 în județul Neamț. Elevii care au excelat la ambele probe – limba și literatura română și matematică – spun că totul ține de constanță, ambiție și tărie psihologică. Dacă, pentru ei, învățarea este un exercițiu deprins zilnic, în schimb, puterea de a merge mai departe este una din resursele descoperite la competițiile la care au participat de-a lungul anilor de școală.
Această reușită dovedește capacitatea unor adolescenți frumoși de a da tot ce au mai bun într-un moment care contează în viața lor, acum, și care pregătește succesul viitor.
* Alexandra Ioana Brănuț: ”Îmi plac provocările și să fiu prima în tot ce fac”
Elevă a Colegiului Național ”Petru Rareș”, Alexandra spune că și-a propus 10 la Evaluare încă de la începutul clasei a VIII-a. Și, dincolo de ambiție, are avantajul că nu se sperie de provocări: ”Am muncit foarte mult anul acesta. Am participat și la multe activități extracurriculare, cum este Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică, unde am câștigat medalia de bronz, m-am calificat la Olimpiada Națională de Științe pentru Juniori, care va fi pe 22 iulie la Focșani. Sunt competiții pentru care m-am pregătit mult, mai ales astronomia. Nefiind o materie pe care o studiem la școală, mi-a fost destul de greu să mă pregătesc, am lucrat foarte mult singură și sub îndrumarea profesorului meu”.
”Media 10 a confirmat tot efortul meu de anul acesta. A fost greu, dar nu imposibil. Mi-am propus acest lucru de la începutul anului. Prietena mea a luat media 10 anul trecut și ea a fost modelul meu, a fost imboldul meu. Am găsit și oamenii care să mă ajute, emoțional mai mult, oameni care mi-au dat impulsul de a lucra mai mult decât ce se preda la școală. Iar părinții mei au fost mereu lângă mine și m-au sprijinit să continui, dacă așa mi-am propus. Au fost multe momente când am simțit că nu mai pot, chiar înainte de evaluarea națională, și ei m-au încurajat și m-au făcut să mă descopăr”, spune fata.
Examenul, în sine, a fost și n-a fost greu: ”La română, nu a fost greu. De mică m-am pregătit, bunica mea, Elena Bîrlădeanu, a fost profesoară de limbă română și ea m-a îndrumat să citesc, să scriu. În clasa a V-a, am participat la Olimpiada de Limba și literatura română și m-am calificat până la etapa județeană, apoi, din clasa a VI-a, m-am concentrat pe materiile reale. La matematică, proba a fost mai grea, anul acesta, dar pe mine m-a ajutat să mă concentrez. Mie nu-mi plac subiectele ușoare, fiindcă simt că-mi pierd cumva atenția. Oricum, subiectele de anul acesta au avut altă structură decât cele din ultimii ani, cu care eu eram obișnuită. Anul acesta, s-a pus accent pe gândire, nu doar pe cunoașterea teoriei și a unor formule. Eu am fost pregătită, am mai participat și la olimpiada de matematică, pentru mine nu a fost greu. Toate concursurile și olimpiadele la care am participat m-au ajutat foarte mult, psihologic mai ales. M-au pregătit pentru ideea de concurs, de competiție, am lucrat mult, m-am obișnuit cu un alt nivel de cerințe. Iar mie-mi plac provocările și să fiu prima în tot ce fac, chiar dacă nu de prima dată. Nu am renunțat niciodată. Îmi place foarte mult fizica, dar și matematica, îmi place să studiez, să aflu lucruri noi, să descopăr lumea din jurul meu. Astronomia, în mod deosebit, mă atrage și aș vrea să continui pe domeniul astronomiei și astrofizicii. Am timp să mă decid. Acum, vreau să mă bucur de vacanță. A fost un an greu, am făcut sacrificii, dar a meritat. Pentru că rezultatele vin pe măsură ce muncești, nu azi, poate nici mâine, dar vin cu siguranță”.
* Iarin Cristian Bârgăoanu – 10 pe linie în 4 ani, 10 la evaluare
Elev al Colegiului Național ”Roman-Vodă”, Iarin este, și el, un obișnuit al olimpiadelor și concursurilor din ultimii patru ani. Media 10 la evaluarea națională a venit firesc. Pasionat de științele exacte, s-a preocupat și de pregătirea la limba română, mărturie fiind multele premii obținute.
Iarin vorbește cu modestie despre propria performanță: ”Despre rezultatele mele de până acum, pot spune că sunt roadele unei munci depuse pe parcursul a patru ani de gimnaziu. Am avut colegi foarte buni la învățătură și am fost într-o competiție permanentă unii cu alții. Rezultatele? Au fost foarte bune pentru toți. Pentru mine? S-a întâmplat să fiu cel mai bun dintre ei! De-a lungul celor patru ani, am participat la diverse concursuri judetene, interjudețene și naționale și la diverse olimpiade școlare. Le-am privit ca pe o provocare, necesară pentru a-mi verifica cunoștințele acumulate. Am avut profesori de elită, care m-au ajutat să obțin rezultate foarte bune la învățătură. Vreau să le mulțumesc tuturor și, în special, doamnei diriginte Anca Leoreanu, profesoara noastră de matematică, și domnului profesor de limba română Paul Alexandru, care ne-au ajutat, pe mine și pe colegii mei, să obținem rezultate foarte bune la Evaluarea Națională. Subiectele date în acest an mi s-au părut de nivel mediu, ca dificultate. Eu am învățat sistematic și nu am avut surprize neplăcute la examen. Acum, la sfârșitul clasei a opta, mă voi relaxa cât mai mult în această vacanță. Ce va fi în rest… vom vedea!”.
* Diana Elena Manolache: ”Ca la orice examen, a fost importantă și inspirația de moment”
Tot roman-vodistă, Diana spune că, în ecuația succesului, contează și un strop de inspirație: ”Ca și fratele meu, care susține examenul de Bacalaureat, am parcurs toți anii de școală generală în cadrul Colegiului Național Roman-Vodă. A fost alegerea părinților, datorită prestigiului acestei instituții, confirmat la nivel național și internațional. Am găsit aici învățători și profesori dedicați și implicați activ, chiar cu pasiune, în dezvoltarea noastră. Spijinită permanent și stimulată de exemplele din familie, am acordat aceeași atenție tuturor obiectelor de studiu de-a lungul anilor, participând și la alte concursuri și olimpiade decât matematică și limba și literatura română. La începutul clasei a VIII-a, am realizat importanța rezultatului examenului de Evaluare Națională și m-am mobilizat, pentru a avea rezultate cât mai bune. Am suplimentat timpul de pregătire, m-am axat pe subiectele cu grad ridicat de dificultate, atât la matematică, cât și la limba și literatura română, am cerut ajutorul profesorilor în situații de impas, m-am autoevaluat periodic. Cu alte cuvinte, m-am aflat într-o permanentă competiție cu mine însămi. Dar să nu vă imaginați că am stat numai cu cartea și caietul de lucru în față! Mi-am făcut timp și pentru activități recreative. Acum, pot afirma că rezultatul la acest examen se datorează modului în care am abordat pregătirea examenului. Personal, nu am fost surprinsă de gradul de dificultate al subiectelor, fiindcă m-am pregătit pe subiecte dificile. Ce pot spune este că au fost subiecte evident mai ușoare decât cele de la concursurile și olimpiadele la care am participat. Nu în ultimul rând, ca la orice examen sau concurs, a fost importantă și inspirația de moment. Media de absolvire a gimnaziului – 9.90 și media 10 la Evaluarea Națională îmi asigură un loc dorit la specializarea matematică-informatică intensiv, desigur la Colegiu Național Roman-Vodă. Acum plănuiesc să profit de vacanță, conștientă fiind că luna septembrie va însemna începutul unei noi etape pentru mine”.
* Andrei Codrin Sandu: ”Mi-am ascultat instinctul, iar recorectarea a arătat că am avut dreptate”
Rezultatele finale, de după contestații, l-au adus în galeria Decarilor și pe Andrei. Absolvent al gimnaziului la Școala ”Elena Cuza”, din Piatra Neamț, nu s-a mulțumit cu 9,45 la română, a contestat nota și, la recorectare, a luat 10, ceea ce i-a asigurat media maximă la evaluare. Este o altă reușită pentru el, după ce a încheiat clasa a VIII-a cu media 9,94 și premiul I.
”În gimnaziu, m-am considerat tot timpul un copil normal, dar am găsit în învățătură plăceri nebănuite. Niciodată nu am considerat că depun eforturi excesive, totul a venit de la sine, iar rezultatele au fost firești. Este adevărat că, inițial, mi-au plăcut mai mult materiile umaniste, așa că am participat la olimpiadele de limba română și limba germană, la concursuri de limba engleză, obținând premii școlare și certificări de tip Cambridge. Am avut șansa să întâlnesc cadre didactice care au crezut în mine, mi-au oferit sprijin necondiționat și, pentru că implicarea ambelor părți a fost firească, rezultatele nu au întârziat să apară. În mod surprinzător, pentru mine și cei apropiați mie, în clasa a VIII-a am descoperit că și matematica poate fi învățată cu ușurință, chiar cu plăcere, iar asta i s-a datorat unui profesor extraordinar. Așa că nota 10 la Evaluarea Națională a fost muncită, așteptată și a răspuns efortului pe care l-am depus în timpul anului. Nu am crezut în nota inițială de la evaluare la limba română, pentru că știam ce înseamnă examene la această materie. Simțeam că lucrarea mea merita nota maximă. Mi-am ascultat instinctul, am depus contestație, iar recorectarea a arătat că am avut dreptate. Cred că voi opta să urmez Colegiul Național Petru Rareș. Încă nu sunt hotărât, pentru că, din câte am înțeles, la acest liceu nu există catedră de limba germană, materie pe care mi-aș dori să continui să o învăț. După admitere, mă voi bucura de vacanță, mi-o voi petrece cu prietenii și voi călători. Pentru învățat, va fi suficient timp după ce începe școala”.
* Casiana Bobric: ”Cred că îmi voi alege o profesie în domeniul informaticii”
Casiana are 14 ani şi a încheiat anul acesta gimnaziul, la ”Vasile Conta” din Târgu Neamţ. Are un frate mai mare, de 24 de ani, ofiţer după ce a absolvit Academia Forţelor Terestre din Sibiu. Este pasionată de citit și îi place să scrie. ”Pentru mine, scrisul este o artă. În timpul liber, îmi place să scriu, căci este o eliberare a gândurilor, transpusă pe hârtie. De asemenea, cititul este un mijloc de relaxare, datorită tuturor sentimentelor care se desprind din cărți. Nu îmi petrec tot timpul liber cu pixuri şi cărți în mână, ci şi cu prietenii sau cu familia”.
Cum i se pare rezultatul obținut la evaluarea națională? Firesc.
”Mă simt onorată de acest rezultat, deoarece efortul depus pentru obţinerea acestui rezultat s-a transformat în succes. Totuşi, cred că întotdeauna se poate mai mult. De aceea, pe viitor, ambiţia de a atinge astfel de performanţe va creşte, astfel încât acestea să rămână la fel de onorante. Odată cu afişarea rezultatelor, s-a risipit tot stresul acumulat, iar încununarea cu acest rezultat este o realizare de care sunt mândră”, spune tânăra.
Cum i s-a părut examenul? ”Nu mi s-a părut dificil, dar subiectele au avut şi părţi care au necesitat mai mult timp pentru a fi rezolvate. M-am obişnuit cu tensiunea din timpul examenelor, datorită olimpiadelor la care am participat. Ca dificultate, cred că subiectele au fost elaborate la nivel mediu, dar, anul acesta, matematica a întins şi câteva capcane elevilor. Informaţiile au fost acumulate în timpul orelor de curs”.
Secretul rezultatului foarte bun? ”Nu am avut un număr fix de ore alocat studiului pentru examen. Programul din afara şcolii nu a constat mereu în învăţat, ci am îmbinat utilul cu plăcutul. Dar, pentru că mi-am îndeplinit visul de a fi şefă de promoţie, am fost nevoită să menţin un echilibru al tuturor materiilor. Cred că a contat munca depusă în cei patru ani, nu doar în ultimele săptămâni. Aş dori să le mulțumesc domnilor profesori, pentru că am câştigat câte o frântură din bagajul propriu de cunoştințe al fiecăruia. Ei ne-au luminat, zi de zi, întunecata şi încă necunoscuta cale a vieții, încercând să ridice baza formării noastre ca oameni. Rezultatul de la Evaluarea Naţională se datorează şi celor două doamne profesor, Daniela Cristea şi Nicoleta Baciu, cărora le port un respect necondiţionat”.
Ce urmează? Liceul, evident. ”Aş vrea să intru la Colegiul Naţional «Ştefan cel Mare», profilul Matematică – Informatică. Iar mai departe voi opta pentru o facultate tot cu profil mate-info. Cred că îmi voi alege o profesie în domeniul informaticii”.
Cine a fost alături mereu? ”Părinţii au avut un rol deosebit în rezultatele de la şcoală, dar mai ales în educaţie. Mereu am avut parte de susţinerea lor. Mă bucur mult că i-am făcut mândri. Le mulţumesc că au avut încredere în forţele mele şi le promit că nu îi voi dezamăgi nici de acum înainte”.
* Ivona Casiana Vartic: ”Nu am îngrăşat porcul în Ajun, am învăţat de-a lungul anilor”
Ivona Casiana Vartic are 15 ani şi tocmai a terminat clasa a VIII-a, la Şcoala Domnească ”Grigore Ghica-Vodă”. ”În timpul liber, scriu, citesc, desenez sau mă destind cu jocuri video”, își dezvăluie fata pasiunile.
Cum a fost examenul național? ”După rezultatul de la Evaluarea Naţională, pot spune că mă simt împlinită, pentru că am muncit foarte mult pentru aceste note. Mă bucur că munca mea a dat roade. Sincer examenul nu mi s-a părut greu, pentru că doamnele profesoare au făcut o treabă minunată cu noi. În clasa a VIII-a, fiind mult stres, am încercat să-mi aloc timp activităţilor recreative. Pot spune că nu am îngrăşat porcul în Ajun, cum se spune, ci am învăţat de-a lungul anilor, am dobândit cunoştinţe şi nu a fost nevoie ca, în clasa a VIII-a, să stau cu burta pe carte. Nici meditaţie nu am făcut pentru aceste examene. Am avut un bagaj de cunoştinţe din clasele V-VIII”.
Urmează admiterea la liceu: ”Mi-aş dori să intru la Colegiul Naţional «Ştefan cel Mare», la profilul real, specializarea Informatică. Mi-ar plăcea să dau la Medicină după liceu. Vreau să devin medic”.
Sigur, în plină bucurie produsă de rezultatul excelent, devin cu atât mai importanți cei care i-au stat alături pe acest drum. Desigur, mulțumirile sunt de la sine înțelese. ”Aş vrea să mulţumesc învăţătoarei mele, doamnei Minodora Lazăr, pentru că dânsa şi-a dat seama că am o înclinaţie spre matematică. Apoi, aş vrea să mulţumesc doamnelor profesoare de la şcoală, doamna profesoară de matematică Cristina Purcel şi doamna profesoară de limba română Anca Maftei, pentru că m-au ajutat foarte mult. Aş vrea să le mulţumesc părinţilor mei, care m-au susţinut şi încurajat permanent”.
Cristina IORDACHE
Ciprian Traian STURZU