istorie cu multă politică, multe hârtii, dar puține șanse de succes
Despre autostrada Moldovei se va vorbi multă vreme înainte, dar și mai mult va trece până când, pe ea, se va putea circula efectiv. Proiectul de infrastructură – vital pentru regiunea considerată cea mai săracă, nu doar din România, ci și din toată Uniunea Europeană – a fost sprijinit de câțiva politicieni din județele Moldovei, însă, cumva, asta n-a fost suficient până acum, fiindcă susținerea nu a venit și din partea celor care iau deciziile propriu-zise.
Unul din cei care a militat, constant și concertat, pentru ca autostrada care să lege Moldova de Ardeal să treacă dincolo de hârtii este deputatul Mugur Cozmanciuc, președintele PNL Neamț. Este unul din cei despre care se poate spune că s-a asociat cumva cu ideea realizării autostrăzii, cunoscând istoria acesteia încă de la stadiul de concept, deși finalitatea încă este greu de anticipat.
Semnătura lui Mugur Cozmanciuc apare pe proiectul de Lege privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, Autostrada Unirii. Proiectul se află, în acest moment, la Camera Deputaților, după ce, pe 6 martie, a primit aviz favorabil de la Comisia pentru afaceri europene. Totodată, Senatul României, în calitate de primă Cameră decizională, a adoptat iniţiativa legislativă în ședința din 4 decembrie 2017.
S-ar zice că premisele legislative sunt asigurate. Atunci ce n-a mers? De ce nu se prefigurează nicio potecă Moldova – Ardeal în viitorul apropiat?
Răspunde Mugur Cozmanciuc: ”Surpriza, însă, este că Guvernul nu susţine adoptarea propunerii legislative!”
De ce nu susține Guvernul un proiect de lege care ar realiza această autostradă de care Moldova are nevoie ca de aer?
”Eu, în calitate de deputat de Neamț, am doi ani de când am adresat nenumărate întrebări Ministerului Transporturilor, pentru a urmări desfășurarea proiectului autostrăzii Moldovei”, spune deputatul Cozmanciuc, înainte de a face scurtul istoric al autostrăzii inexistente.
La începutul anului 2017, Guvernul României transmitea Parlamentului că ”Obiectivul de investiții Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni se află pe lista de proiecte prioritare incluse în Programul de Guvernare și în Master Planul General de Transport al României”. Mai preciza că, prin Strategia de Implementare a Master Planului, au fost stabilite proiectele prioritare, eșalonarea acestora, perioada de implementare și sursa de finanțare.
”Astfel, în conformitate cu MPGT, obiectivul de investiții Autostrada Est-Vest (Târgu Mureș-Iași-Ungheni) va fi implementat după cum urmează:
- Secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni), care va asigura conexiunea cu Republica Moldova, urmează să se realizeze în perioada 2017-2020;
- Secțiunea Târgu Mureș-Târgu Neamț (Autostrada Târgu Mureș-Ditrău, Autostrada Ditrău-Târgu Neamț), care va asigura conexiunea cu regiunea Transilvania, urmează să se realizeze în perioada 2021-2030.
În consecință, în prezent, doar secțiunea de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni poate beneficia de finanțare din fonduri europene, în cadrul exericițiului financiar 2014-2020, secțiunile de autostradă Târgu Mureș-Ditrău și Ditrău-Târgu Neamț fiind cuprinse în exercițiul financiar 2021-2030”, susținea Guvernul, în aceeași adresă.
Cu orizontul așteptărilor mutat tocmai peste 12 ani, rămâne doar să tragem nădejde că, poate, măcar urmașii urmașilor noștri vor apuca să ruleze pe autostradă. Că, după cum se vede, în chestiunile de atâta importanță, mai întâi e greu cu documentele, apoi cu banii, apoi cu execuția propriu-zisă.
Argumentele se regăsesc în opis-ul a ceea ce ar trebui să se numească Dosarul Autostrada Unirii.
Bunăoară, elaborarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare a început în 2010. A fost nevoie de doi ani (2!) pentru ca Ministerul Finanțelor să respingă aceste proiecte, din cauza costurilor foarte mari pe care le prespunea realizarea celor trei sectoare de autostradă. Investiția totală fusese estimată la vreo 8,90 miliarde de euro, din care 2,12 miliarde pentru cei 92 km Târgu Mureș – Ditrău, 4,24 miliarde de euro pentru cei 118 km Ditrău – Târgu Neamț și 2,52 miliarde pentru cei 101 km Târgu Neamț – Ungheni, via Iași.
A fost nevoie de alți doi (2!) ani pentru ca Ministerul Transporturilor să dispună, în 2014, revizuirea celor trei studii de fezabilitate. Care revizuire tot nu e gata.
”În anul 2015, a fost semnat contractul de servicii pentru obiectivul «Revizuire Studiu de Fezabilitate Autostrada Târgu Mureș-Ditrău», pentru celelalte două sectoare de autostradă nefiind atribuite contracte de servicii în urma licitațiilor. Din cauza lipsei de finanțare, contractul de servicii a fost suspendat până la data de 20 noiembrie 2016, când a fost dat ordinul de începere al acestuia. În data de 20 decembrie 2016, contractul de servicii a fost din nou suspendat, din cauza Raportului de Control întocmit de Curtea de Conturi a României. Pentru urgentarea remedierii situației, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a întreprins un plan de măsuri în concordanță cu Raportul de Control al Curții de Conturi a României, pe care le va implementa în contractul de servicii «Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Ditrău». Se estimează că reluarea contractului de servicii se va realiza în luna iunie 2017. Precizăm că durata de realizare a acestuia este de 16 luni. Studiu de fezabilitate realizat în anul 2011 pentru sectorul de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni a fost realizat din punct de vedere tehnico-economic de un grup de lucru, stabilit în cadrul CNAIR SA. În urma acestei analize, s-a hotărât ca, în iunie 2017, CNAIR SA va demara procedura de achiziție pentru «Completarea studiului de fezabilitate Autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni cu realizarea conexiunii la podul peste râul Prut». Pentru sectorul de autostradă Târgu Neamț – Iași se va demara procedura de achiziție pentru proiectare și execuție în a doua jumătate a anului 2017”, informa Guvernul.
Suntem în iunie 2018.
”În ciuda termenelor avansate de guvernele patronate de PSD-ALDE, în anul de grație 2018, proiectul autostrăzii Moldovei este învăluit de ceață. Eu, după mai multe insistențe, am obținut de la Ministerul Transporturilor un răspuns, legat de acest proiect, despre care Guvernul susținea că urmează să fie implementat. La sfârșitul lunii aprilie, dl secretarul de stat Ion Iordăchescu, mi-a comunicat că, în această perioadă, fără să o definească în mod special, se află în curs de pregătire documentația aferentă procedurii de achiziție publică a contractului pentru completarea-revizuirea studiului de fezabilitate și elaborarea proiectului tehnic de execuție pentru autostradă, iar achiziția ar urma să fie lansată în curând. Practic, autostrada, în acest moment se prezintă critic. Pentru sectorul Târgu Mureș-Ditrău, contractul este suspendat până la rezolvarea celor semnalate de Curtea de Conturi. Greu de spus când se va întâmpla asta. Pentru sectorul Ditrău-Târgu Neamț CNAIR are studiul de fezabilitate, făcut în 2011, care trebuie auditat și, eventual, actualizat sau completat, cu procedurile de rigoare. Aceste completări au fost prinse de Guvern pentru perioada 2021-2030. Pentru sector Iași-Ungheni, s-a finalizat pregătirea documentației și ar trebui demarată achiziția pentru completarea-actualizarea SF-ului și elaborarea proiectului tehnic. Mai pe scurt, Moldova mai are de așteptat până va avea o autostradă care să o lege de Transilvania, de Europa. Din păcate, în ciuda numeroaselor apeluri, făcute inclusiv de cetățeni, care au organizat marșuri că să ceară autostradă, cei de la Guvern nu au demonstrat un interes real în această privință. Chiar comisarul European pentru Politici Regionale, Corina Crețu, a declarat recent că există fonduri pentru proiectele de infrastructură, însă, la Comisia Europeană, nu au fost depuse proiecte de transport pentru regiunea Nord-Est”, declară deputatul Mugur Cozmanciuc.
De curând, vicepremierul Viorel Ştefan a prezentat proiectele strategice care vor fi demarate pe noua legislaţie a parteneriatului public-privat. Între ele, și autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, cu tot cu podul peste Prut. ”Acest proiect va lega Moldova la reţeaua de transport a Europei”, a spus Viorel Ştefan.
”Realitatea este că acești 100 km cu siguranță nu vor lega Moldova de Europa! E dureros ce se întâmplă cu acest proiect, important pentru regiunea Moldovei și este regretabilă atitudinea duplicitară a celor de la guvernare. În calitate de deputat de Neamț, dar și de cetățean – născut, crescut și care are familia în regiunea Moldovei – solicit Guvernului PSD să urgenteze și să demareze construcția autostrăzii care să lege Moldova de Ardeal. Acest proiect de infrastructură este dincolo de interesele politice. Ar trebui să țină de normalitate, de dorința de a le asigura copiilor noștri un trai mai bun la ei acasă”, declară deputatul Mugur Cozmanciuc.
În timp ce la noi Statul stă, la alții se mișcă. Și mult, și bine. Comisarul european pentru Politică Regională a anunţat că Uniunea Europeană va finanţa cu 265 de milioane de euro construirea ultimului tronson al autostrăzii M4, care leagă Budapesta de frontiera cu România, conform agenţiei MTI. Astfel, Bruxelles-ul va finanţa construirea tronsonului între Berettyóújfalu şi Nagykereki, care va reduce la două ore şi 40 de minute durata călătoriei de la Budapesta până la frontiera română. De aici încoace… autostrada rămâne încremenită în neputință.