Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans a fost înființată în 2008 și are ca membri 7 unități administrativ-teritoriale: județul Neamț, municipiul Piatra Neamț, orașul Roznov și comunele Alexandru cel Bun, Gârcina, Dumbrava Roșie și Săvinești.
Încă de la început, scopul asociației a fost organizarea în comun a furnizării serviciului de transport public de persoane. În timp, conform statutului, s-au evaluat fluxurile de transport de persoane, pe baza studiilor de specialitate a cerințelor de transport public local, s-au stabilit și s-au corelat trasee principale și secundare și s-au urmărit programe de înființare, reabilitare, modernizare și extindere a întregului sistem public de transport local. Toate acestea, spun reprezentanții ADI Urbtrans, pentru a veni în sprijinul cetățenilor comunităților locale.
”Văd asociația conducând un singur operator de transport, Troleibuzul SA”
- interviu cu Ioan Cucoreanu, director adjunct ADI Urbtrans
– Cum a luat ființă această asociație?
În 2007, s-a schimbat legislația, apărând legea nr. 92, care a înlocuit ordonanța 86/2002. În acea ordonanță, prerogativele în domeniul transportului public local le aveau primăriile, în sensul investițiilor, al subvențiilor sau compensațiilor. În prezent, se numește compensație. Datorită faptului că Primăria Piatra Neamț, în acea perioadă, avea societatea sa de transport, care era Transurban, a apărut o incertitudine asupra acestei societăți, din cauza debitelor pe care le avea această societate. Foarte mari, în jur de 23 de miliarde, care trebuiau dați compensație. Fiind două societăți în acea perioadă, una a Primăriei Piatra Neamț, una a Consiliului Județean, iar cea a primăriei fiind pe pierderi, cu o dotare minimă, s-a ajuns la concluzia că trebuie să rămână o singură societate. Transurban a dat faliment, s-a dizolvat, a rămas Troleibuzul. În România, Troleibuzul SA este singura societate care operează transport public local pe raza unui municipiu, cum este Piatra Neamț, dar nu este a municipiului, este a Consiliului Județean. Era în 2007-2008, apăruseră ADI-urile. Obiectivul principal era acela de a prinde fonduri europene, pe considerentul dezvoltării infrastructurii de transport, de achiziționare… S-a mers și pe principiul ăsta, dar, în realitate, dată fiind noua legislație, era vorba despre imposibilitatea de a fi ajutată societatea Troleibuzul în a primi compensații, subvenții, mai bine zis. Intrând în asociație, atât Consiliul Județean, cât și Primăria Piatra Neamț și comunele care au fost de acord, s-a creat facilitatea de a fi ajutată societatea cu bani de la CJ. Dacă n-ar fi fost această asociație, transportul ar fi trebuit subvenționat de Primăria Piatra Neamț. Particularii au apărut în Piatra Neamț în 2002, din cauza lipsei de finanțare pentru autobuze la Transurban. Apoi, în 2005, s-a făcut o licitație cu operatorii privați și încredințare directă la Troleibuzul SA.
– Ce înseamnă un operator de transport regional?
Au fost făcuți mulți pași. De tatonare. Cu trasee limitrofe pentru comunele care fac parte din asociație. Pe parcursul acestor ani, s-a căutat ca operatorul de transport Troleibuzul SA să devină operator regional. Operatorul regional are posibilitatea de a lua toate traseele, dacă are dotarea necesară. În 2015, s-a început demersul de a convinge primăriile să ia acțiuni de la Troleibuzul SA, pentru a se crea operatorul regional. S-a reușit acest lucru, dar ne-am împotmolit la achiziții. Consiliul Județean a avut un rol important aici, ne-a acordat, într-adevăr, 7 miliarde de lei vechi pentru a achiziționa mijloace de transport – cele 15 autobuze noi, care circulă acum prin oraș -, dar sunt insuficiente. Deci, din punctul nostru de vedere, din studiul de oportunitate, pentru municipiul Piatra Neamț și comunele limitrofe, membre ale asociației, ne-ar trebui 62 de mijloace de transport active, care să lucreze în permanență. Troleibuzul are doar 30 pe lângă acele troleibuze, care sunt foarte vechi, din 1987 și cinci mai noi, luate de la Constanța.
– Este serviciul public de transport în interesul nemțenilor?
Vreau să vă spun că evoluția prin asociație a fost următoarea: înainte, toate comunele beneficiau de un transport județean care nu făcea legătura cu municipiul Piatra Neamț decât pe variante, cum s-ar spune. Acum, prin crearea acestor trasee prin asociație, ele trec, toate, pe arterele principale din Piatra Neamț. Cel care este la Bisericani nu se mai duce la autogară să ia alt mijloc de transport, cel de la Bistrița nu se mai duce la Școlile Normale, au posibilitatea să ajungă la Spital sau orinde își doresc. La fel de la Roznov la Piatra Neamț. Înainte era pe variante, cetățeanul trebuia să vină, să oprească la Gară, să mai ia un mijloc de transport. Acum are autobuze care merg în Dărmănești, care îl duc către Gară. În felul acesta, flexibilitatea transportului este destul de bună.
– Cum stați cu reclamațiile?
Avem foarte puține reclamații. Frecvența la microbuze este, în general, între 15 și 20 de minute. La autobuze, datorită faptului că fac traseele limitrofe, este o diferență mai scăzută, fiindcă distanța depășește 20 de km, pe o semicursă, zic eu.
– Nu sunt reclamații nici la adresa prețurilor?
Prețurile au fost aprobate de fiecare Consiliu Local, care face parte din asociație. Sunt niște prețuri decente, care, față de transportul județean, reușesc să fie mai acceptabile. La transportul județean e cu totul diferit față de asociație. Nu trebuie aprobări date de primării, de consilierii locali. Aici, iarăși, în cadrul asociației este posibilitatea de a avea abonamente. Abonamentele sunt, practic, la jumătate față de prețul pieței, de prețul comercial.
Un alt avantaj în asociație, care se practică, deși poate nu cum ne-am fi dorit, îl constituie acele gratuități pentru nevoi speciale și pentru pensionari. Am avut o perioadă în care gratuitățile au fost suportate de asociație, din redevența pe care o încasam. Acum, din 2016, de când s-a conturat noul contract, ar fi trebuit – și așa s-a gândit atunci, când s-a format operatorul regional – primarii să vină în întâmpinarea populației cu nevoi. La pensionari, la persoanele cu handicap, la elevi. Ar fi trebuit ca fiecare primărie să-și aducă aportul cu bani pentru pensionari, pentru persoanele cu handicap, pentru elevi. Totul a fost bine și frumos, o facilitate bună. Dar lipsa banilor a determinat o întreagă poveste, cu fiecare primărie în parte, din cauza lipsei fondurilor. Singurii care acordă aceste fonduri sunt cei de la Primăria Piatra Neamț. Consiliul Județean vine cu aportul cel mai mare pentru Troleibuzul, în sensul că acordă acea compensație, care are o valoare destul de mare, în jur de 7,5 miliarde în fiecare lună. Noi ne-am fi dorit ca Troleibuzul să ia tot transportul. Dacă lua tot transportul atunci, am fi fost în situația ca ADI Urbtrans să fie ca ADI Alba-Iulia, de exemplu, unde fiecare UAT contribuie la dezvoltarea transportului. Și, atunci, existau și gratuitățile date pentru toți cei care aveau nevoie.
– Cum vedeți viitorul ADI Urbtrans?
Dacă, într-adevăr, se pot accesa aceste fonduri europene, de care avem nevoie atât noi, cât și Primăria Piatra Neamț și Consiliul Județean… În gândire, sunt 62 autobuze electrice. Dacă aceste autobuze vor putea fi achiziționate și vor ajunge la Piatra Neamț, văd asociația conducând un singur operator de transport, Troleibuzul SA. Așa ar fi și logic. Și cu facilitățile care pot fi acoperite de această societate care, până la urmă, este a membrilor asociației. Cam așa aș vedea activitatea ADI Urbtrans în viitor. Traseele ar fi de așa natură încât să nu mai existe această luptă continuă, că privatul ia călătorii societății Troleibuzul, că acest privat are niște trasee care merg printre blocuri și își mărește veniturile și diminuează veniturile societății Troleibuzul SA. Dacă această societate are toată flota să acopere municipiul Piatra Neamț și zona limitrofă, zic eu, va fi un transport decent. Nu va mai fi această așa zisă fugăreală în transport, care poate se simte în Piatra Neamț, datorită celor 6 societăți care practică transport public local. Există un proiect, la nivel de județ, care este lansat de Primăria Piatra Neamț. A plecat de la posibilitatea de accesa mijloace de transport pe Axa 4, din fondurile europene. Proiectul are două părți, una de infrastructură, de care se ocupă Primăria Piatra Neamț, și alta de achiziții de mijloace de transport, de care se ocupă Consiliul Județean Neamț. Ele se întrepătrund. Mai este prevăzută o achiziție de mijloace de transport public, prin MDRPAT, de la Guvernul României. Acest proiect se duce direct către Consiliul Județean și pare-mi-se, se vor cumpăra 21 de autobuze electrice. Sperăm ca, până în 2021, autobuzele care vin din fonduri guvernamentale să intre deja în circulație. Sunt amenajate deja stațiile, panourile din stații, stațiile de autobuz. Datorită gândirii noi, traseele limitrofe au fost unificate cu traseele secundare, în momentul de față fiind 18 trasee care tranzitează centrul municipiului Piatra Neamț.
* Ion Rotaru, președinte ADI Urbtrans:
”Indiferent de culoarea politică, noi trebuie să venim în sprijinul cetățeanului, pentru un transport public de călători modernizat”
”În momentul în care am preluat Asociația Urbtrans, sigur că am continuat politica dusă și înainte, una destul de bună. Mi se pare normal ca totul să aibă continuitate. Este o verigă intermediară între Consiliul Județean și consiliile locale și societatea Troleibuzul. Sigur, au fost și vor mai fi și unele sincope, care apar, sunt inerente… Ori apare bugetul prea târziu, ori nu sunt bani dincoace, sunt restanțe… Sigur, de aceea suntem acolo, să găsim soluții. Sunt oameni care fac calcule, se caută soluții pentru toți membrii ADI Urbtrans. Sunt copii care vin sau merg la școală, sunt oameni care trebuie să ajungă la serviciu… Eu zic că ne-am achitat, ca asociație, să rezolvăm toate problemele care privesc transportul public de persoane în cadrul unităților adminsitrativ-teritoriale membre ale ADI Urbtrans. Eu zic că, până la această dată, asociația s-a achitat de sarcinile pe care le-a avut. Viitorul… ce să spun… ca orice viitor. Poate fi un viitor frumos, poate să fie desființată. Acest lucru depinde de consiliile locale. Dar eu zic că, în următorii doi ani, totul va fi în regulă, nu se va întâmpla nimic. După următorii doi ani… Cine poate ști? Așa se întâmplă peste tot… cine va fi la guvernarea locală, probabil va face politica guvernării locale. ei care suntem acum vom milita pentru asigurarea unui transport public local modern. Ne-am înțeles foarte bine cu Consiliul Județean, cu conducerea Consiliului Județean, chiar și cu direcțiile Economică și Juridică. Toate problemele care s-au ivit la asociație au fost rezolvate sau s-a încercat rezolvarea acestora. Consiliul Județean Neamț a fost un stâlp de sprijin. În final, scopul nostru, al tuturor, este să nu sufere cetățeanul, indiferent de cine este la această asociație. Indiferent de culoarea politică, noi trebuie să venim în sprijinul cetățeanului, pentru un transport public de călători modernizat”.
* Dragoș Chitic, primarul municipiului Piatra Neamț, fost președinte și director ADI Urbtrans:
”Vorbim despre un transport public care trebuie corelat cu extinderea orașului și a zonei metropolitane”.
”Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ADI Urbtrans s-a constituit cu scopul principal de a crește calitatea transportului public din Piatra Neamț și comunele limitrofe. Cred că, în acești 10 ani, de când este înființată, și-a atins, în mare parte, scopul . Am avut și eu o implicare, prin faptul că am fost, timp de 5 ani, președintele ADI Urbtrans, precum și director într-o anumită perioadă. Cred că, față de acum 10 ani, astăzi vorbim despre un transport public la o calitate mult mai bună. Totuși, mai sunt în continuare lucruri de făcut. Sper ca ADI Urbtrans să fie implicată în continuare în creșterea calității transportului public și, în principal, în achiziția de mijloace de transport modern și ecologice, sprijinind operatorul Troleibuzul să poată face acest lucru. Practic, programele de transport concepute au ținut cont de nevoile și realitățile orașului Piatra Neamț, de sesizările și nevoile cetățenilor și, din acest punct de vedere, cred că programul de transport este mulțumitor pentru călători. E un program de transport valabil până în anul 2022. Evident, în această perioadă, va trebui realizat un plan pentru etapa următoare, în sensul că va trebui gândit programul, corelat cu dezvoltarea orașului și a zonei metropolitane, cu extinderea municipiului Piatra Neamț. Mai mult decât atât, este nevoie de o creștere a calității mijloacelor de transport, în sensul că mijloacele de transport de dimensiuni mari, cum sunt autobuzele, troleibuzele, vor trebui modernizate, să fie achiziționate mijloace moderne. Eu urez mulți ani ADI Urbtrans, îi felicit pentru activitatea de până acum și le doresc mult succes în continuare!”.