Duminică a început FITO 2018, manifestare ajunsă la a VI-a ediție și care durează până pe 30 septembrie. FITO înseamnă Festivalul Internațional de Teatru Oradea și este organizat de Teatrul Regina Maria, în perioada 23-30 septembrie, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER.
După cum scrie în prezentarea oficială de pe site-ul teatrului, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze 26 de spectacole de la companii teatrale renumite din întreaga țară, dar și de peste graniță și două spectacole lectură.
Aceeași sursă arată că festivalul va cuprinde trei mari secțiuni: secţiunea concurs – Festivalul de teatru scurt, ajuns la ediția cu numărul XXIV, secțiunea Spectacole invitate – off concurs și o noutate, secțiunea Cu tineri, pentru tineri – România după 100 de ani, dedicată Centenarului Marii Uniri.
Cândva, era și la Piatra Neamț un festival, definit și personalizat puternic – până la invidie – de secțiunile intitulate Regal teatral și Pledez pentru tine(ri).
La Oradea, potrivit informațiilor oficiale, secțiunea de teatru scurt înseamnă o manifestare culturală unică în peisajul teatral românesc și are caracter competitiv. Selecția a fost realizată de către Victoria Balint – șeful de birou proiecte culturale și relații cu publicul al Teatrului Regina Maria și cuprinde 14 producții realizate atât de teatre instituționalizate, cât și de cele care provin din mediul independent. Juriul este format din cinci personalități culturale – criticii de teatru Ion Parhon (președinte), Elisabeta Pop și actorii Teodor Corban, Cristian Șofron și Richard Balint – și va acorda cinci premii. Altcineva, la poalele unei telegondole, se știe de un an, face alergie maximă la concurs și juriu profesionist.
Prezentarea secţiunii de spectacole invitate riscă să provoace palpitații și nostalgii iubitorilor de teatru din Piatra Neamț: este dedicată special orădenilor și aduce în fața spectatorilor producții excepționale, care au stârnit admirație peste tot unde s-au jucat. Dintre cele opt spectacole care se încadrează la această secțiune, două vin de departe: din Franța – Les Rois Vagabonds, cu spectacolul „Concerto pour deux clowns” și USA – Trap Door Theatre, cu spectacolul „Occidental Express”.
Cât privește „capitolul” de tineret, acesta „pornește de la principiul valorificării importanței istorice a făurii României Mari, însă prin prisma tinerilor, a celor care reprezintă prezentul și viitorul acestei țări, care duc mai departe efortul predecesorilor de a crea o Românie unită, independentă și bogată cultural. În cadrul acestei secțiuni au fost selectate câteva spectacole de teatru care tratează teme sociale, punând accent pe problemele actuale sau din trecutul recent cu care s-au confruntat cu precădere tinerii”. Orice comparație cu bazaconiada de la TT – brodită cu fir otrăvit în spatele unei măști de festival, unde și-n somn te deranjează exploatarea perversă a frumuseții tineretului și tinereții – este mai absurdă decât absurdul desăvârșit…
Nu în ultimul rând, FITO se alătură eforturilor de reconstrucție a Palatului Episcopiei Greco-Catolice (mistuit de un incendiu groznic în noaptea de 25 spre 26 august – n.a.) și lansează campania „Un festival pentru Oradea – împreună pentru o clădire, artiștii susțin reconstrucția Palatului Episcopiei Greco-Catolice”. La spectacolele în aer liber (Mioriţa, Eutopia şi Concert în 2 susţinut de Ada Milea și Bobo Burlăcianu), intrarea este liberă, însă se vor amplasa urne în care spectatorii pot dona bani pentru reconstrucția clădirii palatului, urmând ca suma adunată să fie virată în conturile Episcopiei.
Milea și Burlăcianu, trecând cu generozitate peste consistența lor în curs de diluare, reprezintă un punct comun cu manifestarea de la Piatra Neamț, însă diferența de utilizare spune totul. Mai sunt sunt puncte comune directe, precum spectacolele O lecție de bune maniere (Teatrul Evreiesc de Stat, București) sau Tartuffe (în regia lui Alexandru Mâzgăreanu de la TT, la Teatrul Maria Filotti, Brăila) – nimic de zis. Sunt și două legături indirecte, poate
cu atât mai spectaculoase. Prima este actrița, regizoarea și traducătoarea Elvira Rîmbu, succesoarea lui Daniel Vulcu la direcțiunea generală a Teatrului Regina Maria începând din primăvară. Este de loc din Orhei și a absolvit una dintre cele mai mari școli artistice din lume, Institutul de teatru și Cinematografie de la Moscova. Studiile l-au purtat acolo și pe Tudor Tăbăcaru de la Teatrul Tineretului, care a pus în scenă, în 2016, spectacolul de succes Dar… ce-ați crezut?!, după În timp ce ea murea…, de Nadejda Ptușkina, în traducerea Elvirei Rîmbu. A doua legătură este spectacolul Occidental Express, prezentat de compania Trap Door Theatre din Chicago, SUA. Povestea îi aparține lui Matei Vișniec, regia lui Szabo K. Istvan, iar coautor al ilustrației muzicale este Ovidiu Iloc. Ultimii doi s-au regăsit în aceleași… roluri pe afișul unui remarcabil spectacol al TT-ului, tot din 2016. Este vorba de Sfârșitul jocului de Samuel Beckett.De reținut, în septembrie și octombrie, Occidental Express are mai multe reprezentații în Ungaria, România și Republica Moldova. (La Oradea e programat miercuri, 26 septembrie, la Sala Studio Szigligeti, ora 19, iar în Piatra Neamț umblă vorba că niște admiratori ai regizorului și-ai lui Vișniec, dependenți de teatru de calitate, ar trage o fugă în orașul condus de cel mai bun primar din România.)
Ținând cont și de conexiunile prezentate, se vede ușor din simpla parcurgere a celor două programe de festival (Oradea – aici , Piatra Neamț – aici) încotro înclină puternic balanța.
Viorel COSMA