Colaborator la noua programă școlară și autor de manuale, profesorul de matematică Ciprian Constantin Neța a sperat până în ultima clipă că, anul acesta, îi va apărea al doilea manual. După cel de clasa a V-a, de pe care învață aproape 10% din copiii din toată țara, ar fi urmat cel de clasa a VI-a. Ar fi fost firesc, nu doar pentru coerență, ci, mai ales pentru că este un profesor temeinic pregătit, ai cărui elevi au rezultate frumoase, o persoană competentă și deloc străină de programa școlară, de olimpiade, concursuri locale și naționale.
Mai mult de-atât, manualul de clasa a VI-a, făcut împreună cu sora lui, inspectorul Camelia Neța, a primit un punctaj mare la evaluare și a fost aprobat de Ministerul Educației Naționale. Dar… n-a mai fost publicat.
Din ambiția – să spunem a ministerului – de a publica anul acesta manualele pentru clasele I-VI, doar cu o singură editură, propria Editură Didactică și Pedagogică, autorii de manuale școlare de anul acesta au fost puși într-o situație cel puțin ciudată. Bulibășeala a generat un val de nemulțumiri. Mulți autori de manuale, printre care și profesorul Neța, au refuzat constrângerile, iar scandalul, care a explodat după ce manualele tipărite de EDP au apărut cu greșeli mari, și de formă, și de fond, a ajuns în Parlament. Unde, conform rigorii și majorității politice, va fi îngropat.
– Ce s-a întâmplat cu manualul de matematică de clasa a VI-a de anul acesta?
Când am făcut matematica de clasa a V-a, era altfel. Atunci, s-a lucrat cu editurile. Am fost o echipă, eu cu sora mea și soții Mîinescu din Balș, cu care mă știam din alte proiecte. Am fost coordonați de prof. Radu Gologan, care este președintele Societății de Științe Matematice din România. Redactorul nostru de la editura Corint ne-a contactat și am convenit să facem manualul. Am început prin septembrie-octombrie 2016, am muncit jumătate de an, tot prin corespondență, întâlniri și discuții. Ei, jumătatea aceea de an a însemnat cam trei luni pregătirea manualului, apoi trei luni corectura. Editam un capitol, ni-l trimiteam unul altuia, pentru corectură, îl postam pe grupul de Facebook și, imediat, toți cei din grup răspundeau: aici nu e bine, eu am observat asta, și tot așa.
Editorul nostru de la Corint este absolvent de Matematică-Informatică, fiecare capitol gata trecea pe la Corina Toader, făcea și ea observații, dacă era cazul. Atât de corectat a fost manualul, de-atâtea ori l-am văzut și revăzut, că-l știam pe de rost! Mai ales, la corectura finală, aveam în laptop câteva variante finale, fiindcă mai apăreau litere lipsă și alte detalii și refăceam corectura, reprimeam varianta finală. Până când manualul era corect, din toate punctele de vedere.
* Un manual făcut cu cap…
– Asta până la tipărire?
Era forma de manual înainte de evaluare. Centrul Național de Evaluare și Examinare a făcut evaluarea manualelor, s-au dat punctaje, apoi editura a cerut fișele de evaluare, fiindcă, pe baza lor, se putea vedea ce mai trebuie corectat. Eu și sora mea am fost și în colectivul care, în 2016, a făcut noua programă școlară pentru matematică, la clasele V-VIII, înainte de a începe schimbarea manualelor. Deci, vă dați seama că eu știu foarte bine programa! A fost o săptămână de discuții între noi, cei din comisia de lucru, cu profesori de matematică, cu profesori universitari, cu profesori din minister, cu profesori de metodică, cu cei de la CNEE. S-a discutat pe materialele care deja erau pregătite de CNEE, de Institutul de Științe ale Educației, pentru a căuta cea mai bună variantă pentru noua programă. Aveam informațiile transmise de profesorii de fizică, pentru a face corelații, fiindcă, în fiecare an, erau discuții cu noțiunile care se predau la o materie înaintea celeilalte. Asta a fost una din dorințele noastre: să armonizăm cu fizica, cu informatica, cu geografia. Și am muncit pe noua programă cu toții, o săptămână – cu excepția meselor și somnului -, pentru a scoate pe matematică o programă nouă, cât mai echilibrată. Forma care a ieșit a fost, apoi, în dezbatere publică, a mai fost corelată și cu alte cerințe, dar, în final, nu au fost modificări de esență.
– Asta v-a ajutat să scoateți un manual ”ca la carte”.
Noi am avut avantajul că știam programa și, în manualele pe care le-am făcut, am vrut să prindem cât mai mult din spiritul noii programe: matematica să se introducă intuitiv, ca să-l atragi pe copil, să-i placă să învețe. Nu să le învețe pe de rost, cum era înainte: definiție, proprietăți, demonstrație. Abia spre finalul clasei a VI-a se introduc raționamente simple, în clasa a VI-a începem geometria.
De asta, manualul de clasa a V-a are ”să învățăm”, ”să observăm”, ”să ne amintim”, ca să-i atragă pe copii. Imaginile sunt făcute în așa fel încât să ușureze învățarea noțiunilor. Sunt și secțiuni pentru cei mai dotați, ca să-i stârnim un pic și pe ”micii campioni”. Poza cu branturile din manual e făcută la mine în sufragerie… La axa de simetrie, am folosit poza cu avionul, cu frunza, copiilor le este mai ușor să înțeleagă.
– Ce se cerea de la un manual?
Au fost niște condiții foarte clare. M-am documentat foarte mult, am stat pe manuale franceze, pe manuale de acum 40 de ani, din care am învățat eu, ca să văd cum să fac altfel. Am imagini inspirate după manualele din anii ’50, fiindcă sunt expresive și ajută la înțelegerea noțiunilor.
– Este un manual atractiv și accesibil.
Da, pentru că am pornit de la ideea să răspundem și la programă, dar am ținut cont și de cei cărora li se adresează: copii, părinți, profesori. Copilul trebuie să reușească să înțeleagă și singur, iar dacă 50% dintre copii reușesc, noi suntem mulțumiți. Am făcut un manual în primul rând pentru copii! Cei care nu reușesc, îi au alături pe părinți, fiindcă, oricât ai spune tu, părinte, că nu mai știi matematică, ai la-ndemână un manual de clasa a V-a, care ajută pe orice părinte măcar cu studii medii absolvite.
Eu mă bucur că, măcar la manualele de clasa a V-a, s-a păstrat spiritul acesta și majoritatea editurilor care au tipărit manualele colegilor mei au mers pe acest spirit, intuitiv.
* … și unul cu poale scurte
– Acum, cu manualul de a VI-a?
Hmmm… la cel de-a V-a a fost ușor, pentru că editura a pus la dispoziție tehnoredactarea, corectura, colaborarea cu specialiști. Avantajul nostru a fost că scăpările noastre erau văzute de editor.
Anul ăsta, nu știu ce-a fost… Acum doi ani, după evaluarea manuscriselor, s-au făcut niște fișe de evaluare. Grila de evaluare era publică. La final, am ieșit pe locul II. Anul ăsta, cu manualul de clasa a VI-a, am ieșit tot pe locul II, dar am contestat și am ajuns pe locul III. Mi-am asumat rezultatul, fiindcă mi-a scăzut cu 0,75 de puncte, adică au fost ambele evaluări destul de apropiate.
Altceva a fost ciudat: anul acesta, ne-am înscris 4 echipe, toți am luat peste 85. Primul a avut 94,83 de puncte, al doilea avut, după contestații, 93,67, iar noi 92,83, după contestații. Deci noi am avut o diferență mică la contestații, dar cei care au ajuns pe locul II după contestații au câștigat vreo 8 puncte! Iar al patrulea manuscris a pierdut 10 puncte și a coborât sub 85. Cum e posibil așa ceva?!
– Fișele de evaluare ce-au spus?
Le-am solicitat, mi s-a răspuns că nu se pot da fișele. Bun, am făcut contestație în orb, am văzut că rezultatul a fost apropiat de primul, am zis: ok, sub un punct e chestie statistică, nu are relevanță. A, că a crescut celălalt și a scăzut un altul? Nu-i treaba mea, eu mă uit la mine. Dar, când s-a terminat tot, am cerut din nou fișele, fiindcă am vrut să-mi corectez manuscrisul, nu ca să-i dau în judecată. Le-am primit și de la evaluare, și de la contestații. La evaluare, am primit de la cei trei profesori 100 de puncte, 96 și 87 de puncte. Și mă-ntreb cum pot fi așa diferențe?!
Am văzut ce am greșit, am făcut corecturile, nu erau erori de conținut, era ceva de grafică. N-am niciun reproș, sunt pe chestiuni minore! Am acceptat și asta! Dar, pe celelalte manuale, care au fost tipărite, lipsesc noțiuni din programă!
– Din rezultatele de după contestații reiese că manualul de pe locul III a obținut suficient cât să vă depășească…
Nu acuz pe nimeni, dar mi s-a părut curios și că cel de pe locul 4 a scăzut cu 10 puncte. Ce încredere să mai ai în comisia care a dat astfel de punctaj?! Eu mă declar mulțumit că punctajul meu la contestație a fost apropiat de cel inițial.
Cele două manuale câștigătoare sunt elaborate de colegi de-ai mei, profesori foarte buni, cunoscuți. Primul este al profesorului Chiciu, are culegeri de pe care eu am lucrat. Nu-i contest.
* ”Când au apărut manualele pe site, m-am uitat să văd ce au avut în plus față de mine și am fost surprins să văd greșeli, probleme greșite. Și-atunci m-am întrebat: dacă la mine au depunctat greșelile de litere, că n-au fost de conținut, ce au punctat de fapt?!”
Manuscrisele sunt securizate, evaluatorii nu știu a cui este lucrarea. Dar, nu înțeleg de ce nu au văzut greșelile!
– Mai faceți manuale?
Da. Pe cel de clasa a VII-a. A mai fost o problemă, anul acesta: a apărut metodologia de evaluare, fără precizări cu ce se întâmplă după ce-l evaluează, cine îl tipărește, cum. În fine, am depus manuscrisul pentru evaluare, iar după ce s-a terminat tot, a început EDP-ul să sune autorii și să-i cheme la negocieri pentru tipărirea manualelor!
Ministerul a dat ordinul 3657 din 9 mai 2018, privind selecția proiectelor de manuale (foto 1), în care spune: CNEE selectează primele 3 manuscrise de pe fiecare disciplină, după punctaje, și le trimite MEN spre aprobare. Dar de ce au ales primele 3, în condițiile în care legea care spune că se vor folosi 3 manuale încă nu este aprobată?!
Bun, au hotărât 3 manuscrise care sunt admise, care au aviz favorabil pe partea științifică – fără acest aviz favorabil nu poate fi aprobat de MEN, chiar dacă are punctaj. Dar n-au stabilit nimic pe mai departe.
– Adică legat de editare…
EDP-ul a sunat autorii de manuale, i-a chemat la o ședință, unde le-a pus contractele pe masă și i-a spus să semneze. Foarte mulți n-au semnat, fiindcă erau niște condiții ciudate, de genul că nu mai ai dreptul să faci produse derivate, cum sunt auxiliarele, cu alte edituri sau că nu ai voie să faci public contractul, ceea ce iarăși mi s-a părut extrem de ciudat.
– Cam sună a disperare.
Eu n-am semnat contractul. M-am simțit jignit, inclusiv de modul cum au ales să acorde drepturile de autor: primul loc primește 100%, al doilea 50% și al treilea 25%. De ce?! Munca noastră este aceeași. M-am simțit ca la premiere, când se acordă diferențiat elevilor, în funcție de clasament.
Întrebarea mea este în ce temei s-a decis acest lucru, dacă în metodologie spunea doar că se aleg primele trei manuale, cu aviz favorabil științific. Singura chestie publică a fost un comunicat afișat pe site, în care MEN face aceste precizări. Atât! În care, culmea, se mai face o chestie… nu pot s-o calific, prin care se spune că se acordă puncte pentru gradația de merit (foto 2).
* ”Nu știu dacă le-a mai verificat cineva până la editare”
– Cum se explică această ambiție, de a tipări atâtea manuale, de la clasa I până la clasa a VI-a inclusiv, în mai puțin de trei luni? Pentru o singură editură, trebuie să fie un efort teribil.
Nu știu ce-a fost. Probabil, au luat manuscrisele după evaluare și le-au tipărit, fără niciun fel de corectură. Ca să tipărești atâtea manuale în două luni… nu știu dacă le-a mai verificat cineva până la editare.
Mulți colegi m-au sunat și m-au întrebat unde e matematica de clasa a VI-a, fiindcă voiau să-l ia, pentru continuitate.
* ”Suntem singurii care au scos manualul de a V-a cu link-uri către filmulețe de prezentare a unor noțiuni teoretice, urmare a colaborării cu informaticianul care deține site-ul Mquest.ro. Manualul nostru este apreciat, colegii ne spun că elevii lucrează ușor de pe el și înțeleg natural.”
Anul acesta n-am mai avut avantajul să lucrez cu un editor. N-au acceptat să lucreze cu editurile. Toate manuscrisele depuse anul acesta pentru evaluare au fost făcute doar de profesorii respectivi, de la așezarea în pagină la font, la imagini. Tot, nu doar conținutul.
– S-a sărit peste etape?
Cred că, după ce s-au trimis grilele, toată lumea a înțeles ce s-a întâmplat cu manualele anul acesta, dar puțini o și recunosc.
Cei de la CNEE sunt toți profesioniști, ei sunt formatori, sunt cei care fac subiecte de examen, sunt cei care fac programa, oamenii ăștia sunt cei competenți. De pildă, profesorii de geografie, când au văzut ce greșeli apăruseră, au spus că n-au fost chemați să dea bun de tipar. Iar justificarea doamnei director de la EDP, care a zis că punctajul mare pe manuale a făcut-o să creadă că sunt corecte, deși nu era 100% punctajul?! De ce manualul de matematică de clasa a VI-a are greșeli și lipsesc conținuturi?!
– Prea multe ambiguități…
Păi, n-am văzut vreun ordin de ministru care să spună clar, după evaluare, ce se-ntâmplă. Când am întrebat ministerul, mi s-a spus că EDP-ul a semnat contractele, nu mai e treaba ministerului.
M-a sunat și pe mine directoarea EDP-ului și, în rezumat vă spun, ca să nu mă enervez din nou, mi-a spus că trebuie să mă duc să semnez contractul. Deci, trebuie!
În fine, am cerut contractul să-l studiez, avea niște clauze ciudate, nu doar mie mi s-au părut așa, fiindcă am fost sunați de un avocat care ne-a atras atenția asupra unor clauze… abuzive chiar. Iar sumele pe drepturi de autor au fost stabilite în Consiliul de Administrație al EDP, conform anunțului postat pe site, anunț care, însă, nu mai este de găsit.
Toate aceste aspecte m-au făcut să nu semnez cu EDP-ul, fiindcă s-au comportat dictatorial. Ceea ce eu nici înainte de 1989 nu acceptam! Și, în ciuda speranțelor mele – eu am fost idealist până la capăt, am sperat că toată lumea va lua atitudine, inclusiv părinții, au fost contestații din partea editurilor, sora mea a făcut contestație la Consiliul Concurenței -, nimeni n-a avut câștig de cauză și lucrurile au mers mai departe.
Mi-aduc aminte, când a fost interpelată doamna director al EDP la Camera Deputaților, pe manualele cu greșeli de anul acesta, știu că a spus că are 4 redactori și 5 tehnoredactori. Eu știam acest lucru, fiindcă anul trecut, când exista zvonul că EDP-ul va face tot, se vorbea că mai au 2 redactori și colaboratori…
– Ce veți face de-acum încolo?
După o lună și ceva de corespondență cu MEN – cinci solicitări pe legea 544/2001 am trimis! -, prin care am cerut și ordinul 3970/2018, cu aprobarea proiectelor de manuale, care n-a fost publicat nicăieri, nici pe site, nici în Monitorul Oficial, mi-au trimis ordinul. Fără anexe. Abia pe 18 septembrie am primit, în sfârșit, și anexa cu manualul meu de a VI-a, care a fost aprobat și poate fi folosit în clasă. Au reușit, după mai bine de o lună și jumătate!
Am dovada că manualul poate fi folosit, chiar dacă nu a fost editat și nu apare pe site-ul cu manuale. O să-l public, poate ca pe un îndrumător. Pentru că eu am fost privat de acest drept și manualul meu, care a fost aprobat din 15 iunie, nu a fost publicat pe site pentru a putea fi ales. Fiindcă eu n-am semnat contractul cu EDP-ul, nu mi-au publicat manualul pe site! Așa s-a întâmplat cu toți autorii care n-au semnat cu EDP-ul. Dar o să mă gândesc și la varianta ca ministerul să mi-l publice, pentru ca manualul să ajungă la toți copiii din țara asta!
Cristina IORDACHE
2 comentarii
Final fericit!
Așa cum părinții noștri cumpărau pe sub mână (pentru că nu se găseau) culegeri de Gheba și Olivotto, vom cumpăra și noi pentru copiii noștri culegeri și manuale ”la negru”.
Se pare că e de preferat, având în vedere că cele agreate de diriguitorii educației sunt de o calitate îndoielnică (ca să fiu amabilă).
Și oricum, ne-am obișnuit să cumpărăm manuale, și caiete de lucru, și auxiliare, și cum le mai cheamă…
Și mai… un pic la fondul clasei…și un pic, pic, pic…
După cinci ani (și cinci generații de elevi), afacerea EDP-Pop a ajuns să fie anchtată de Curtea de Conturi:
https://www.edupedu.ro/editura-didactica-si-pedagogica-nu-a-livrat-manuale-pentru-clasele-i-vi-in-valoare-de-peste-145-milioane-lei-in-2018-cand-era-editura-unica-desi-erau-prevazute-in-contract-curtea-de-conturi