Nici nu s-a uscat bine cerneala de pe actul de numire a noului ministru al Educației, că a și apărut prima modificare substanțială în examenele naționale de anul viitor.
Introducerea grilei în proporție de 40% în subiectele pentru evaluarea națională la clasa a VIII-a și la examenul de bacalaureat de anul viitor este cunoscută la Inspectoratul Școlar Neamț, dar neoficial. ”Am văzut că nici pe site-ul Ministerului Educației Naționale nu a fost publicat un comunicat, n-am primit nimic nici la inspectorat, vom vedea”, a declarat inspectorul general școlar Elena Laiu.
Potrivit prof. Gheorghe Brânzei, inspector de specialitate limba română, se așteaptă de azi pe mâine publicarea subiectelor și baremelor pentru o confirmare a structurii examenelor naționale din 2019: ”Având în vedere când au fost publicate în anii din urmă variante funcționale pentru examenele naționale din anul respectiv, cred că azi, mâine aceste variante vor fi postate pe cele două site-uri, astfel încât și elevii și profesorii să lucreze structuri de subiecte similare acestora, și părinții să intre în contact cu structuri de subiecte posibile. Alte modificări pe programă școlară nu s-au făcut, sunt valabile precizările din anul școlar trecut, aceleași din programa valabilă aprobată în anul 2014,și nici pentru evaluarea națională, și pentru bacalaureat”.
În ce privește istoria, materie de bacalaureat pentru elevii de la uman, inspectorul de specialitate Elena Preda declară că toți profesorii știu despre noua metodologie de examen de anul viitor: ”La consfătuirea din această toamnă am prezentat colegilor metodologia pentru examenul de bacalaureat, ce prevede itemi obiectivi 40% în structura subiectului. Ar fi subiectul I care ar putea fi structurat pe itemi obiectivi, ceea ce ar permite elevilor să obțină mai ușor 40 de puncte și timpul de rezolvare ar fi mult mai scurt. Subiectele pentru bacalaureat ar urma să fie publicate pe site-ul MEN și ISE în data de 1 noiembrie, atunci vom ști exact”.
Introducerea grilei la examenul de matematică ar fi un avantaj pentru elevii mai slab pregătiți, consideră profesorul de matematică Ciprian Neța: ”Chiar dacă pentru a da un răspuns la întrebările din grilă, copilul trebuie să facă niște calcule, totuși, aceste întrebări ar avea un grad de dificultate mai scăzut. A mai fost grilă la examene acum vreo 7-8 ani, erau întrebări mai accesibile. Grila ar ajuta elevii mai puțin pregătiți să treacă de bariera notei 5”. (C.I.)