Nici n-a început bine 2019 și declarațiile ministrului Educației despre cum vrea să restructureze din temelii învățământul românesc curg zilnic. Nu că n-ar fi nevoie ca sistemul de învățământ să fie împrospătat. Însă modul cum acest lucru se reflectă în tot soiul de ordine, decizii și normative plecate din Ministerul Educației Naționale zguduie și uimesc deopotrivă părinții, cadrele didactice. Ultima găselniță care revoltă este scăderea numărului de ore pe toate ciclurile. Sindicaliștii din învățământ spun că legea care a fost respinsă de președinție nu a fost discutată înainte de a căpăta forma finală ajunsă spre promulgare.
“Reducerea numărului de ore la învățământul primar, gimnazial și liceal se va face cu efect înspre cadrele didactice, care vor rămâne fără slujbe. Proiectul inițial a fost făcut de fostul ministru Liviu Pop, au fost oarece discuții atunci, dar atât. Acum, ministra Ecaterina Andronescu vrea să reducă numărul de ore, dar vrea în același timp ca elevii cu rezultate slabe să facă ore suplimentare. Nu mai înțelegem nimic! Dacă facem școală după școală trebuie reglementate plata profesorilor, masa elevilor și așa mai departe. Este bine ca elevii să-și facă temele la școală, apoi să vină părinții să-i ia acasă și să-și petreacă timpul în familie. Dar, toate aceste aspecte trebuie bine gândite și armonizate. Dacă facem legi pripite, fără o corelare și fără să le dezbatem toți la masa dialogului social, nu știu care vor fi efectele. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ se va autoinvita la doamna ministru, dacă nu vom fi chemați la discuții”, a declarat prof. Gabriel Ploscă, vicelider FSLÎ și președintele Sindicatului Liber al Lucrătorilor din Învățământ și Cercetare Științifică Neamț.
Astăzi, 4 ianuarie, ministrul Ecaterina Andronescu declară că nu renunță la ideea scăderii numărului de ore la 25 pe săptămână pentru primar și gimnazial. Dar fără a preciza de când anume. Invocă programa și nevoia de a fi schimbată pentru gimnazial, în condițiile unor rezultate slabe la evaluarea națională de a VIII-a. Dar nu face nici o referire la faptul că actuala programă a fost modificată recent și actuala generație din clasa a VI-a a prins toate “experimentele”: clasa pregătitoare, alt curriculum în fiecare an, fără manuale la timp, au primit manuale tipărite cu greșeli, au început gimnaziul cu un “compediu” și așa mai departe.
Sindicaliștii sunt deciși să sancționeze hei-rupismul de la vârful Ministerului Educației Naționale inclusiv pe tema suplinitorilor. “Eu și cu președintele Simion Hăncescu vom cere o întâlnire cu doamna ministru Ecaterina Andronescu, pentru că este posibil ca dumneaei să fie și rău informată. Vom solicita o întrevedere pentru a discuta direct toate aspectele care bulversează sistemul de învățământ. Este adevărat că populația școlară scade, că finanțarea educației este deficitară, că este nevoie de școli profesionale, că programa poate este prea stufoasă, că pentru a fi suplinitor trebuie să ai definitivatul. Dar, unele schimbări trebuie făcute gradual și în urma unei analize temeinice”, mai spune viceliderul Gabriel Ploscă. (C.I.)