Se anunță mare bal la Troleibuzul, societate a Consiliului Județean care operează transport în comun pe raza municipiului Piatra Neamț și comunele limitrofe. Programul balului a fost promovat prin toate mijloacele posibile, inclusiv prin contribuția directă a Guvernului României, care a dat o ordonanță de urgență, 51/2019, prin care spune că ne aliniem la norme europene, deci consiliile județene – în cazul nostru Consiliul Județean Neamț – nu mai pot subvenția transportul în comun. Argumentele din lege aproape nu mai contează. Nu se mai poate și gata!
Tot Guvenul României mai dă o ordonanță, 57/2019, după cea despre care tocmai vorbeam, unde se spune că asociațiile intercomunitare pot primi bani inclusiv de la consiliile județene. Troleibuzul are contract pe transportul în comun cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans, din care face parte si CJ-ul, alături de Primăria Piatra Neamț și cele din jur.
Cu aceste două ordonanțe de urgență, făcute, ca de obicei în România, să se bată cap în cap, organizatorii locali ai balului au început să caute soluții. Pentru că, fără subvenție, toată lumea știe, Troleibuzul nu poate rezista, la actualele prețuri și, nota bene, la actualele trasee, multe dintre ele doar cu caracter social, fără nicio legătură cu rentabilitatea.
Consiliul Județean spune că nu mai poate da banii, vezi aici declarația lui Ionel Arsene, chiar dacă-i are bugetați, că e lege. Primăriile spun că nu au prevedere la buget, vezi aici declarația lui Dragoș Chitic, deci nu au de unde. ADI Urbtrans, care s-a angajat prin contract să ofere anumite lucruri privind transportul în comun, nu are de unde. Troleibuzul pregătește un răspuns cu mai multe variante, având în carnețelul de bal, în dreptul dansurilor programate, invitația de a opera autobuzele electrice care va să vină prin două proiecte mari pe bani europeni. Autobuze electrice pe care doar societatea le poate mișca în ritmul muzicii.
Cine, deci, își permite să blocheze Troleibuzul și cele două proiecte europene? Și de ce subvenția pentru transport nu merge pe drumul firesc, de la cei care o dau, indiferent de instituție, spre ADI Urbtrans, apoi spre operatori? Că în majoritatea locurilor din țară așa se procedează. (V.B.)