Modul în care un manager de spital a găsit soluția pentru ca lucrările de reabilitare să nu depășească termenul din contract și să prevină cheltuieli suplimentare poate fi inclus într-un manual de bune practici. Este cazul managerului Spitalului Orășenesc „Sfântul Ierarh Nicolae” din Bicaz, unitate sanitară care a intrat în șantier cu patru dintre cele mai importante compartimente: blocul alimentar, două oficii de alimente, spălătoria și sterilizarea. Dr. Letiția Damoc, managerul spitalului, a impus o clauză în contractul cu executantul care-i permite să controleze ritmul lucrărilor, astfel încât constructorul să nu aibă motive să tragă de timp și să apară costuri suplimentare.
Respectiva clauză este următoarea: “Având în vedere că, pe perioada derulării lucrărilor de reparații și finisaje, serviciile de la bucătărie, spălătorie și compartiment sterilizare vor fi externalizate, pentru orice zi de întârziere a lucrărilor executantul va suporta contravaloarea acestor servicii”. Această condiție este inclusă chiar în invitația de participare la achiziția directă a contractului de execuție a lucrărilor ofertate și pune, astfel, lucurile în ordine de la bun început. Scurt și la obiect, condiția impusă nu face decât să clarifice cadrul de derulare a contractului, detaliat în caietul de sarcini. Documentul prevede și o perioadă de execuție care, fixată la 42 de zile calendaristice, trezește curiozitatea oricui: lucrările, evaluate la 200.039,09 lei (fără TVA), înseamnă reparații capitale la blocul alimentar, reparații la două oficii alimentare și montarea unui lift, reabilitarea și recompartimentarea spălătoriei, reparații capitale la sterilizare, plus amenajarea unor alei și scări exterioare.
Dată fiind cerința expresă, conducerea spitalului a reușit mai greu să găsească o firmă care să execute lucrările. „S-a găsit, în cele din urmă, o firmă care să răspundă anunțului de achiziție și s-a semnat contractul. Mi se pare normal să fie clauze clare în contract în ce privește răspunderea celor asumate. Sigur, este și forța majoră care poate interveni de-o parte sau alta, dar totul se consemnează și se justifică. Deja s-a realizat mai bine de un sfert din proiect și, după ritmul de execuție, sunt șanse să fie finalizat înainte de termenul de 42 de zile. Sunt lucrări importante care se fac, la compartimente în care nu s-au mai făcut reparații și reabilitări de ani de zile. Vrem ca totul să iasă conform legii și mai ales cu respectarea circuitelor”, a declarat dr. Letiția Damoc.
La blocul alimentar se fac lucrări ample de recompartimentare și înlocuire a ușilor, a instalațiilor sanitare, de refacere a scărilor de acces în clădire și a trotuarului din față. La cele două oficii alimentare care deservesc pacienții de la Medicină internă și Recuperare se face igienizare și se va instala liftul care a și fost achiziționat. La spălătorie, pe lângă lucrările din interior, se amenajează toată aleea de acces dinspre spital și scările, iar în sterilizare se montează un tavan fals pentru ascunderea conductelor și se igienizează cele două încăperi. Dr. Letiția Damoc mai spune că soluția aleasă pentru finisajele care se fac în toate spațiile este cea mai eficientă și mai ieftină: „Pereții și pardoselile vor fi acoperite cu vopsea epoxidică. Pentru pardoseli, această soluție mi se pare mult mai bună și mai eficientă decât tarqet-ul, care este destul de scump și, în fond, este tot linoleum. Vopseaua epoxidică este un material mult mai bun pentru că acoperă foarte bine suprafețele, este mult mai ușor de întreținut și mai rezistentă la materialele de curățare și dezinfecție. În plus, este mult mai ieftină decât tarqet-ul. La pardoseli vom folosi vopsea colorată pentru a delimita zonele curate de cele murdare”. (C.I.)