Ordonanța de urgență prin care Consiliile Județene nu mai au voie să plătească compensația financiară lunară către operatorii de transport public de persoane a bulversat administrațiile locale în sarcina cărora, la mijlocul anului, a căzut această plată. În Neamț cel mai afectat este municipiul Piatra Neamț și primarul Dragoș Chitic a avut o reacție extrem de vehementă cu privire la acest lucru: ”Din păcate, constatăm cu toții că țara este guvernată deficitar, haotic și neprofesionist. Una dintre măsurile luate la nivelul guvernului care demonstrează că deciziile se iau în interes politic și nu în interesul cetățeanului este inserarea într-o ordonanță de urgență care reglementa transportul județean de persoane a unei fraze care nu-și avea locul, prin care li se interzice Consiliilor Județene să suporte compensațiile solicitate de firmele de transport public de persoane trecându-se în sarcina consiliilor locale această cheltuială. Este nefiresc să plătească Primăria Piatra Neamț bani pentru ineficiența în funcționare a societății județene de transport public, în condițiile în care Consiliul Județean controlează societatea Troleibuzul, este acționarul majoritar, municipiul Piatra Neamț având doar 0.65% din acțiuni, adică aproape zero putere de decizie.
Am solicitat ADI URBTRANS convocarea unei întâlniri a primarilor localităților membre în asociație, întâlnire care a avut loc marți 23 iulie. Au fost prezenți 5 din 6 primari. Toți și-au exprimat nemulțumirea mai ales că măsura vine într-un moment extrem de nepotrivit, la mijlocul anului și în condițiile în care primăriile, tot din cauza deciziilor greșite ale guvernului, nu au bani nici să funcționeze până la sfârșitul acestui an. S-au analizat mai multe variante dar s-a conturat o variantă care să nu fie radicală și care să nu perturbe funcționarea transportului public de persoane. Nu ieșim deocamdată din Urbtrans dar vom propune consiliilor locale membre ale asociației modificarea contractului pe care Urbtrans îl are cu societatea Troleibuzul, în sensul eliminării compensației financiare lunare. Consider că este o decizie cât se poate de corectă. Cu alte cuvinte sună cam așa: dacă societatea Troleibuzul este capabilă să se rentabilizeze și să facă transport public de persoane fără pierderi (pentru că asta înseamnă de fapt compensația, pierderea lunară ), așa cum operatorii privați pot, atunci va rămâne cu trasee în perimetrul asociației. Dacă nu, Urbtrans va scoate traseele la licitație, probabil vor fi câștigate de firme private care fac transportul public de persoane la același tarif, de multe ori și la o calitate mai bună, nu cer compensații financiare ci, dimpotrivă, dau bani asociației sub forma de redevență. Simplu și în interesul cetățeanului.
Se poate pune problema periclitării proiectelor prin care ar urma să se achiziționeze 41 de autobuze electrice prin finanțare europeană. Reamintesc că sunt două proiecte în acest sens în care aplicantul principal este Consiliul Județean, deoarece este proprietarul firmei de transport public iar Primăria Piatra Neamț este partener. Dar, tot din cauza incompetenței actualilor guvernanți în gestionarea fondurilor europene dedicate autorităților locale, unul dintre proiecte, cel prin care urmau să se achiziționeze 20 de autobuze electrice, a rămas acum fără finanțare europeană.
Celălalt este derulat de Ministerul Dezvoltării și am mari rețineri, din cauza lipsei de profesionalism a celor care ne conduc astăzi la nivel central, că prin acest proiect vor ajunge vreodată autobuze electrice la Piatra Neamț. Îmi doresc mult transport ecologic la Piatra Neamț, cu mijloace de transport electrice, moderne, nepoluante și confortabile pentru cetățeni.
Îmi pasă de acest aspect și din acest motiv am propus o măsură care să nu fie radicală, să nu blocheze o eventuală achiziție de autobuze electrice prin bani europeni. Pentru că am mari rețineri în capacitatea actualilor guvernanți de a rezolva problema achiției de autobuze electrice din bani europeni am pregătite și variantele de rezervă. În loc să dăm în fiecare lună la Troleibuzul 800.000 de lei, cu acești bani, la fiecare 3 luni cumpărăm două autobuze electrice noi și în doi ani avem în cadrul asociației un parc auto ecologic suficient pentru a acoperi mare parte dintre trasee.
O altă variantă pe care am propus-o colegilor din Urbtrans este ca, dacă Troleibuzul nu poate opera fără compensație financiară anumite trasee, să le scoatem la licitație și să impunem în caietele de sarcini operatorilor ca un procent din numărul de mijloace de transport cu care se înscriu la licitație să fie electrice și iată că rezolvăm și mai simplu probema fără a cheltui banii populației.” (M.N.)