Drumul comunal din satul Bălănești, comuna Bârgăuani, a ajuns un fel de măr al discordiei, care, ca dimensiune a disputelor, a depășit spațiul local. Un drum de pământ lung de mai puțin de 2,2 km, care face legătura dintre DN 15 D și satul Bălănești, a devenit subiect de ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, pentru că o porțiune de 200 de metri trece peste digul unui iaz. Un dig care, în 2014, a fost ușor surpat, motiv pentru care firma care îl deține a fost amendată cu echivalentul a 10.000 de euro. Deși Marin Voroneanu susține că n-a fost vina lui. Pur și simplu, a plouat mult și partea din aval a digului a fost ”spălată” de ape. Și, de atunci, are o îngrijorare constantă vizavi de traficul greu, care poate deteriora digul:
”Este o conductă aici și această conductă nu suportă o greutate de 30 de tone. Eu nu-mi doresc să se închidă drumul, eu doar cer punerea unor bariere de limitare de tonaj, ca să prevenim un incident cum a fost cel din 2014, când, în urma unei viituri zdravene, în locul unde este canalul a apărut o gaură, iar eu am fost amendat cu echivalentul a 10.000 de euro. Mai este o problemă, pentru că toată apa pluvială din deal vine direct în dig și sapă.
Șanțul pe unde ar trebui să curgă este înfundat. Eu am adus atunci o mașină de balast și am acoperit groapa, ca să nu intre vreo mașină în ea. Imediat după ce s-a stricat digul, s-a cerut un parteneriat public privat pentru refacerea drumului, ca să se renunțe la ruta ocolitoare. Până în momentul de față, nu s-a concretizat în niciun fel. Am un proces verbal de atunci, făcut de un expert, unde scrie, clar, obligațiile fiecăruia, conform deciziei ISU. Eu să dau drumul la apă, să nu ajungă la descărcător, iar primăria să facă canal de scurgere a apei pluviale”.
* ”Dl. Nițică a hotărât atunci cu dl. primar Petrică Șchiopu să pună bariere”
În planul de măsuri, stabilit de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență pe 22 aprilie 2014, s-a stabilit ”restricționarea traficului pentru autovehicule cu masa mai mare de 7,5 tone pe drumul comunal DC 176 pe tronsonul care traversează barajul acumulării”, dar și ”realizarea unei variante ocolitoare a drumului comunal DC 176 pentru facilitarea accesului tuturor autovehiculelor în satul Bălănești”.
Actualul primar, Cezar Mihai Voroneanu, consideră că și-a făcut treaba. Mai mult, contrar aparențelor, este de acord cu Marin Voroneanu: ”În 2014, s-a luat decizia, împreună cu ISU Neamț, să se facă o rută ocolitoare, care era oricum un drum agricol, lung de 1 km. Este un drum practicabil, dar nu este normal să se circule pe acolo, când oamenii sunt învățați să circule pe dig. De ce să facă 1 km, când pot să facă 200 de metri? Pe ruta ocolitoare au intrat în sat mașinile de pompieri, pentru că, dincoace, au fost bariere de înălțime la 3,5 metri și restricție de greutate, de 7,5 tone. Dl. Nițică a hotărât atunci cu dl. primar Petrică Șchiopu să pună bariere. Prima, cea de la ieșirea de pe dig, a dispărut imediat, după câteva zile. Cealaltă a stat la locul ei până acum vreun an, când a intrat unul cu mașina de pompieri în ea și a dat-o jos. Dar ce spune Marin, că trec mașini de 30 de tone, nu este adevărat. El a făcut niște poze, cu un autocar care ducea niște nuntași, dar era un autocar mediu, nu mare, și cu o mașină, care i-a pus și lui balast pe dig, și a scris o plângere și le-a trimis la Prefectură”.
În calitate de reprezentant legal al SC Petrol Fish SRL, Marin Voroneanu a scris în reclamație următoarele: ”Vă informăm, cu deosebit respect, că, în continuare, în ciuda măsurilor de siguranță impuse de autorități, de amplasare de semne de circulație care limitează accesul autovehiculelor cu greutate mai mare de 7,5 tone pe drumul ce trece pe digul al cărui proprietar sunt, continuă să circule vehicule de mare tonaj. Drept urmare, este pusă în pericol structura digului și implicit a acumulării piscicole. Prin prezenta, vă solicit ÎN REGIM DE URGENȚĂ, luarea unor măsuri urgente pentru restricționarea vehiculelor de mare tonaj. Vă rugăm să dispuneți în consecință”.
Urmare a petiției, pe 8 mai 2019, a fost constituită o comisie complexă, din care au făcut parte consilierul juridic superior Ciprian Ursu (Prefectura Neamț), inginerul Florin Hanganu (Consiliul Județean Neamț), generalul Ioan Nițică (ISU Neamț), ing. Monica Avădănii (Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamț) și viceprimarul cu atribuții de primar din comuna Bârgăuani – Cezar Mihai Voroneanu. Cu toții s-au întâlnit la sediul primăriei și au ascultat plângerile lui Marin Voroneanu, după care s-au deplasat în teren, pentru cuvenitele constatări de la fața locului. Și au constatat că autoritățile locale au refăcut semnalizarea rutieră, că digul este autorizat să funcționeze, în condiții de siguranță, pe o perioadă de 7 ani și că există o variantă ocolitoare pentru autovehiculele cu masă mai mare de 7,5 tone.
Și, cum orice comisie care se respectă nu se duce fără folos la fața locului, activitatea s-a încheiat cu ”propuneri de măsuri”: respectarea restricției de tonaj, formularea unor propuneri pentru Comitetul Județean pentru Situații de Urgență și întreținerea, cu balast, a variantei ocolitoare. Însă nu s-a schimbat nimic în privința traficului greu, motiv pentru care Marin Voroneanu s-a adresat din nou Prefecturii și, după o corespondență fructuoasă cu Primăria Bârgăuani, pe 11 iulie 2019, a avut loc o ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, care a luat 4 decizii. Prima a fost ”interzicerea traficului pe tronsonul care traversează barajul acumulării piscicole Bălănești Aval, pârâul Valea Neagră”, începând cu data de 1 septembrie 2019. Neștiind cum să pună în practică, la modul concret, interzicerea traficului, primarul Cezar Mihai Voroneanu a întrebat instituțiile care au avut reprezentanți în comisia care a analizat problema la locul faptei, dar n-a primit niciun răspuns. Așa că, temându-se să nu fie tras la răspundere pentru nepunerea în aplicare a unei hotărâri de la ”centru”, în dimineața de 2 septembrie, a montat semne de circulație și o nouă barieră, care a rezistat exact două zile. Iar scandalul a fost pe măsura decizie de a interzice total traficul: 100 de oameni au ieșit în stradă și au cerut să se poată folosi de drumul lor.
* ”Să-mi zică că e drumul meu și atunci pun eu toate restricțiile cu pancartă – «Proprietate privată»”
”Eu îl înțeleg pe dl. Marin, care vrea limitator de înălțime, eu știu că vrea să-și apere digul, dar ce putem face noi mai mult de atât?”, se întreabă primarul Cezar Mihai Voroneanu. ”Oamenii au rupt semnele și au distrus bariera. Eu am spus și în ședința CJSU, unde a intervenit domnul general și m-a întrebat dacă-mi asum răspunderea să dau drumul la trafic și spun și acum același lucru: îmi asum răspunderea. Într-adevăr, cu restricții de tonaj, că are dreptate și Marin Voroneanu. Dar nu a trecut nicio mașină de 30 de tone. Să-mi spună asta uitându-se în ochii mei! Când era Asociația Almos și treceau pe acolo tractoare, combine și alte utilaje, da, se putea vorbi despre trafic greu. Acum chiar nu este cazul. După ultima ședință de Comitet Județean pentru Situații de Urgență, ni s-a pus în vedere și nouă, ca primărie, și domnului Marin Voroneanu, ca administrator al iazului și proprietar al digului, să ducem la Prefectura Neamț anumite documente, ceea ce am și făcut. Eu sper, din toată inima, ca Prefectura Neamț să decidă să permită traficul. Cu restricții, de 3,5 tone, nu de 7,5, dar să nu interzică traficul total. Nu ar fi drept pentru oameni. Digul ăla este solid, eu am spus și în ședința CJSU că-mi iau răspunderea că nu se întâmplă nimic. N-aș vorbi așa de nebun. Am lucrat la Piscicola și știu exact. Digul e de prin anii ’60, poate chiar mai înainte, dar acolo a fost drum dintotdeauna. Când au ieșit oamenii în stradă, cineva a avut bunăvoința să le spună că primarul este vinovat, că el a hotărât să închidă drumul. A trebuit să le explic că s-a luat o decizie la nivel de județ, iar eu sunt obligat s-o aplic”.
Situația celor 200 de metri liniari de drum comunal este, oarecum, bizară. În sensul că drumul este, practic peste digul lui Marin Voroneanu, dig pe care el plătește impozit la primărie. Exact pe 4.996 de metri pătrați.
”Pe aici trec autocare, cimentrucuri, dacă mergi pe pontonul asta care intră în apă și pe dig trece un vehicul greu, începe să se cutremure”, spune Marin Voroneanu. ”Eu îmi doresc ori un parteneriat public-privat, cum ar fi normal dacă eu am digul și primăria drumul, ori, dacă nu, să-mi zică că e drumul meu și atunci pun eu toate restricțiile cu pancartă «Proprietate privată». Altfel, să-și asume primăria tonajul și ce se întâmplă de acuma încolo. Primarul tot spune că este rută ocolitoare, dar lumea tot pe drumul comunal trece. Mai ales că ruta cealaltă este atât de îngustă încât nu pot trece două mașini, una pe lângă alta”.
* ”Păi, să consolideze digul dl. Marin, că dânsul beneficiază de apa din iaz, nu?
Propunerea de parteneriat public-privat nu-i surâde deloc primarului. Mai întâi că Bârgăuani este o comună cu 13 sate, cu nevoi multe și cu bani puțini și, apoi, din punct de vedere costuri-beneficii: ”Păi, să consolideze digul dl. Marin, că dânsul beneficiază de apa din iaz, nu? Nu cred că putem face vreun parteneriat. S-a mai discutat despre asta și el a venit cu niște condiții, că vrea piloni, că nu știu ce mai vrea. Adică el ia bani de la pescari și eu să pun piloni în dig? Pentru noi, este drum comunal și este practicabil, așa cum este. Și încă ceva: eu nu-l pun să dea drumul la apa din iaz, deși au fost guri care au strigat clar să dea drumul la apă. Apa este a ADS-ului, este un litigiu acolo, iazul ăla deocamdată nu este nici al SC Petrol Fish, nici al primăriei, nici al nimănui. Eu n-am văzut cu ochii mei, dar știu că dl. Marin Voroneanu a cumpărat bucata aia de dig. Piscicola s-a vândut în 2003, dar litigiul cu luciul de apă nu s-a încheiat nici acum. În mod normal, partea pe care se circulă ar trebui să fie Drumul Comunal 176, iar partea de jos, care reține apa, este digul dânsului”.
Afectat el însuși de interzicerea totală a traficului, la care nu se aștepta, dar care a fost consecința directă a plângerilor și petițiilor pe care le-a înaintat Prefecturii, Marin Voroneanu vorbește acum despre binele colectiv: ”Trebuie adus un cadastrist, care să vadă înălțimea coronamentului de jos până unde este digul, iar primăria are drumul de deasupra. Am spus eu altceva? Două bariere și o restricție de 3,5 tone, dar să nu închidem drumul, că suferă oamenii din satul ăla. Dacă ești credincios, nu închizi un drum”.
Între revolta oamenilor, care ar trebui să ocolească un kilometru ca să ajungă acasă, pe un drum agricol balastat, dar îngust și plin de praf, și neînțelegerile dintre cei doi reprezentanți ai familiei extinse Voroneanu, care, bizar, doresc același lucru, dar nu sunt pe aceeași linie în privința parteneriatului public-privat, rămâne ca Prefectura Neamț să pună punctul pe ”i” și restricția de tonaj absolut necesară, cel puțin aparent. Dacă nu se vor impune părerile specialiștilor în situații de urgență și nu va rămâne valabilă decizia CJSU de interzicere totală a traficului, ceea ce va crea o stare de emoție concret ”pozitivă” în rândul sătenilor. Mulți fiind de aceeași părere cu primarul Cezar Mihai Voroneanu: ”Dacă s-ar rupe digul, apa se duce în următorul iaz, în Lateș, și nu se întâmplă absolut nimic. Este gârlă, este o vale formată și apa o ia pe acolo. Dar eu nu cred că digul se va rupe vreodată. Cred că este cel mai lat dig din Piscicola Neamț.Tocmai de aceea are și funcția de drum”.
Cristina MIRCEA