Aflată într-o amplă campanie de modernizare și dezvoltare a infrastructurii locale, comuna Ion Creangă mai are de făcut doar câțiva pași pentru a finaliza asfaltarea în întreaga comună. Zilele trecute, a fost obținut un nou proiect pentru asfaltarea a aproximativ 11 km de drumuri comunale, contractul de finanțare fiind deja semnat. În viitor, autoritățile locale speră să se bucure de succes cu un alt proiect, care vizează 13 km de drumuri și cu care se va încheia modernizarea drumurilor comunale și sătești din Ion Creangă.
Nu sunt singurele proiecte derulate în comunitatea locală. Există deja proiect pentru extinderea rețelei de alimentare cu apă potabilă, a celei de canalizare, pe o lungime de 15 km, proiect pentru construirea unui grup social la Școala Gimnazială Ion Creangă, plus alte investiții, derulate cu fonduri guvernamentale și din bugetul local. Unul extrem de important este alimentarea cu gaze naturale. Un altul privește construirea unui centru medical în satul reședință al comunei. În paralel, Administrația Bazinală Ape Siret Bacău derulează un proiect de regularizare a pârăului Țiganca, al cărui scop este reducerea inundațiilor în satul Ion Creangă.
”Dacă obținem finanțare pentru încă 13 km, vom avea toate străduțele asfaltate”
- interviu cu primarul Neculai NĂSTASE
– Domnule primar, zilele trecute, la București, ați semnat un contract de finanțare. Despre ce e vorba?
– Da, am fost la București, la Comisia Națională de Strategie și Prognoză, unde am semnat contractul de finanțare pentru modernizarea unor drumuri de interes local în comuna Ion Creangă.
Proiectul prevede 11 km de asfalt pe drumuri comunale, un pod și o consolidare de mal în satul Izvor, în zona bisericii, unde sunt mari probleme. Valoarea totală a investiției este de 12.021.770 lei. Mai clar, circa 120 miliarde lei vechi.
Sunt prinse în acest proiect străzile Cotunei 291 m, cu o fundătură, Fântânei, 148 m, Ștefan cel Mare 1.093 m, Budăi, o completare, Salcâmului 410 m, Liliacului 334 m, Bradului 313 m. Realizarea cea mai mare este pe strada Muncel, cunoscută la noi drept Drumul Crucii – 1.397 m, iar o porțiune intră și în satul Muncel. Apoi, strada Muncelui continuă în satul Recea, mai bine zis la Cotul lui Bălan, apoi, în satul Izvor – 350 m, continuare Unirii – 194 m, Fundătura Unirii – 188 m. În Averești, străzile Deleni 762 m, Școlii 520 m, Șesului 502 m, Enache Fotache 248 m, iar în capătul acestei străzi va fi un pod modernizat peste un pârâu. Urmează străzile Troiței 221 m și Islazului 662 m. În satul Stejaru, sunt prinse străzile Dispensarului 218 m, Cezar Petrescu 800 m și Moșilor 798 m. În satul Recea, e strada Curături. În total sunt 10.731 m.
– Ați obținut greu proiectul?
– Doamne ferește! A fost un calvar! Au fost unele probleme tehnice, care m-au dărâmat! Mai avem un SF (studiu de fezabilitate), pentru care avem tot ce ne trebuie. Dacă reușesc să obțin finanțare pentru încă 13 km, comuna Ion Creangă nu va mai avea nevoie de balast. Vom avea toate străduțele asfaltate. Cu acest ultim proiect semnat, ne ducem la 80% ca modernizare a drumurilor comunale. Mai sunt 13 km, dar sunt segmente, pe distanțe reduse. Nu este nicio stradă principală prinsă, doar capete sau intersecții.
* Extinderea rețelei de apă și canalizare
– Ce investiții sunt în lucru?
– Am început lucrarea care se întinde pe o perioadă de 36 luni, respectiv extindere apă și canal. Zilele trecute, am primit prima tranșă pentru a achita proiectarea și organizarea de șantier. Am început investiția de la Averești. Nu știm cât o să mai putem lucra, pentru că timpul nu o să ne mai permită multe.
– La săpat mecanic se poate…
– Așa este, dar mai sunt și alte lucrări, de îmbinări țevi etc., care nu se pot face pe frig. Însă constructorul este în grafic, în acest moment. Ne-a promis că, în primăvară, va intra în mai multe puncte, cu salariați și utilaje. Cu cât se întinde mai mult, cu atât pierde mai mult.
Mai avem Centrul Medical de la Ion Creangă, obiectiv aflat chiar la intrarea în comună. Acum suntem în faza de acoperiș și structură. Constructorul trage tare ca să monteze acoperișul. După, s-ar putea face lucrări în interior, și pe timp nefavorabil.
Mai avem proiect, finanțat și coordonat de Apele Române. Au fost mici discuții cu oamenii la început, dar s-au rezolvat. Românul, dacă este deranjat de constructor, se supără, dar, dacă îl deranjează natura, este mai îngăduitor. De aceea s-a pus întrebarea: când deranjează natura cu inundațiile este bine? Până la urmă, am găsit înțelegere la localnici, iar constructorul își va desfășura activitatea în condiții normale pe cursul pârâului Țiganca. În prezent, se betonează malurile. Este o lucrare interesantă, baza de jos a albiei are 7 m lățime, cu o adâncime de 4 m. Nu vor mai fi inundații. Oricum, este o lucrare complexă, cu o plasă de Buzău, cu un strat de 15 cm de beton și cu plăci de 5 m lățime. Vara o să fie rai pentru cei care vor să facă plajă.
– Ce se întâmplă cu infrastructura școlară?
– După câte am constatat, unitățile școlare sunt dotate, sunt igienizate și arată foarte bine. Acoperișurile sunt bune, iar de curând, de la Ministerul Învățământului, ni s-au dat 1,7 miliarde lei vechi, pentru construirea unui grup social, care e aproape gata. Va fi modern și va deservi populația școlară din centrul comunei. Va avea cabine separate, apă curentă și tot ce trebuie. Oricum, nu va mai fi ca înainte.
Mai mult, în Consiliul local, am aprobat branșarea la rețeaua de 15 km de canalizare și alimentare cu apă a tuturor instituțiilor publice – școală, blocul ANL, Centru medical – și nu vom avea probleme.
* Urmează alimentarea cu gaz
– La ce nivel al demersurilor s-a ajuns în privința rețelei de gaz metan?
– Proiectul este depus la Comisia de Prognoză. Instituția ne-a dat undă verde, dar se așteaptă ca Ministerul Economiei să intervină la Transgaz, ca să asigure o conductă prin comuna Ion Creangă. În acest sens, le-am pus la dispoziție un teren cadastrat, pentru a face o stație în satul Recea, lângă balastiera lui Ocheană. De acolo, o parte de gaz să mergă spre Băcești (Vaslui), pe varianta Valea Ursului – Oniceni – Bozieni și apoi în județul Vaslui, unde nu este gaz metan. O altă parte va merge pe relația Icușești – Damienești – Negri – Traian – Podu Turcului. Sunt sonde de gaz în comuna noastră, dar și în cele vecine, însă lumea nu înțelege că acest produs natural nu poate fi folosit la locuința cetățeanului. Este gaz industrial, care, din toată zona, ajunge la Filipești, unde este stație de uscare. E un proces la care este supus gazul după ce a fost extras din măruntaiele pământului. După, gazul ajunge în rețeaua națională. Am un document, ”Proiect de analiză a gazelor naturale”, la care Ministerul Economiei a comunicat că este necesară extinderea și dezvoltarea rețelelor de gaze naturale. În proiect, ne regăsim și noi, alături de Rediu, Agapia, Bălțătești, Sagna, Petricani, Icușești, Doljești și Grumăzești. La nivel de țară sunt 137 de comune, iar județul Neamț are 9. Din ce am constat acolo, cele mai multe sunt din Moldova și Oltenia, unde este sărăcia mai mare.
– Cum colaborați cu noul viceprimar?
– Bine. Doamna viceprimar Cenușă a fost director de școală multă vreme, este profesor de sport, are cunoștințe suficiente de administrație, fiind consilier local din 1990. Sper să se integreze în cerințele primăriei. De afară se vede foarte ușor primăria, este vopsită frumos, dar, când intri, lucrurile sunt destul de greoaie. Dacă forțezi nota, unii mai spun că există și mâine… (Constantin NEGRU)
4 comentarii
Felicitari! Sa va ajute DUMNEZEU sa va ajute sa realizati proiectul!!
Pe Capul dealului nu se asfalteza nimic???
În IZVORU, str. Spicului, care duce spre biserică, nu se asfaltează? Și nici canalizare, gaz, nu se trage? Că nu s-au săpat șanțuri pentru țevi,ca să nu mai zic de iluminatul public. Nu avem decât un bec pe toată strada. Doar plătim și noi impozite și avem dreptul la condiții mai bune, chiar dacă sunt puține case.
PROMISIUNILE SUNT DE NOTA 10 !!!! IMPORTANT CA PLANURILE CARE LE AVETI SA LE PUNETI SI IN PRACTICA !!!!