Starea de urgență, prin care România a trecut timp de două luni, a fost un test de responsabilitate și de rezistență atât la nivel individual, cât mai ales la nivelul instituțiilor care s-au aflat în linia întâi. De la organizare și colaborare, pentru a asigura aplicarea și respectarea ordonanțelor militare, și până la protecția personalului propriu, acestor instituții le-au revenit multe atribuții în plus, față de cele curente. Prefectul de Neamț zice că ar acorda nota 9 instituțiilor din județ care au gestionat problematica infecției cu SARS-CoV-2 în perioada stării de urgență și are un mesaj pentru cei care nu cred în existența Covid-19.
”Poliția locală, care a trecut în subordinea Poliției Naționale, împreună cu unitățile IPJ Neamț și structurile jandarmeriei au acționat pentru menținerea ordinii și siguranței publice și pentru respectarea ordonanțelor militare”, a declarat George Lazăr. ”Au acționat totodată și structurile MApN alături de cele ale MAI. Din perspectiva celor două luni ale stării de urgență, consider că structurile MAI au acționat bine, au acționat corect și au acționat cu tot personalul pe care l-au avut la dispoziție, inclusiv cu personalul din zona de birouri, care a ieșit în stradă, și cu personalul de la Serviciul Permise auto și Serviciul Pașapoarte. Eu spun că acțiunile stradale au fost bine coordonate și prezența polițiștilor în stradă s-a făcut simțită în mod clar. Au fost foarte multe patrule atât în mediul urban, cât și în mediul rural, la ieșirile din municipii, la ieșirile din județ, pentru monitorizarea traficului, și s-au aplicat foarte multe amenzi pentru încălcarea ordonanțelor militare”.
”Oamenii din DSP n-au avut nici sâmbătă, nici duminică, nici măcar duminica de Paști”
Juristul Radu Firăstrău a fost numit la conducerea Direcției de Sănătate Publică (DSP) Neamț exact când situația contaminărilor era amenințătoare. A intrat direct în pâine, cum se spune, instituția fiind prima direct implicată în monitorizare. Aproape toți angajații au ajuns să se ocupe de ținerea bazei de date, de recoltarea probelor și trimiterea la Iași, de anchetele epidemiologice care însemnau discuții directe și telefonice cu fiecare din cele peste 4.000 de persoane aflate în carantină, izolate acasă sau suspecte. La acea vreme, în tot județul erau 14 persoane confirmate, iar pentru fiecare se făcea o anchetă epidemiologică pentru identificarea și testarea persoanelor cu care intraseră în contact. Tot atunci s-a înregistrat primul deces din județ și s-a concretizat focarul cu peste 20 de cadre medicale de la Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț.
Într-un asemenea context, numit pentru a gestiona o situație care risca să devină similară celei de la Suceava, Radu Firăstrău a promis decizii rapide și ferme. Și încă nu-i convins că este momentul bilanțului: „Eu am venit la DSP pe 23 martie. În prima zi, am stat până după ora 21, ca foarte mulți oameni din instituție. Țin minte că tocmai apăruse focarul din secția Medicină Internă de la Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț, după infectarea asistentei șefe de la doi pacienți, parcă. Frica era foarte mare. Nu pot să fac un bilanț acum, fiindcă riscurile există și e bine să fim vigilenți. Nu știu dacă vrea cineva să mai ajungem în situația de acum o lună-două. Dar, oamenii din DSP chiar au muncit, medicii epidemiologi și echipele lor n-au avut nici sâmbătă, nici duminică, nici măcar duminica de Paști n-au stat acasă. Au vorbit la telefoane cred că mii de ore, zi și noapte, au fost și înjurați. A trebuit să urmărim carantinații și pe cei izolați la domicilii, să mediem cu autoritățile locale. A trebuit să ajutăm și spitalele să se organizeze pentru Covid, să controlăm focarele apărute. Iar în plină criză, în luna aprilie, am rămas doar cu doi medici, fiindcă trei s-au îmbolnăvit, șase angajați au fost pozitivi, iar câțiva au intrat în izolare. Am rămas și fără doamna doctor Daniela Marcoci, care a fost trimisă la focarul de la Suceava și apoi numită manager la Piatra-Neamț. Eu vreau doar să spun că astea sunt fapte care arată că oamenii noștri chiar au muncit foarte mult, unii până la epuizare. Nemaivorbind de raportările zilnice pe care trebuia să le facem la mai multe instituții, iar datele de la spitale nu erau mereu complete. Oricum, a existat colaborare și sprijin în toată această perioadă, cu toate instituțiile. Dar în special le mulțumesc acestor oameni din DSP care au înțeles situația”.
Ambulanța a lucrat cu 16 oameni mai puțin
Ambulanța este cea care a asigurat tot ce a însemnat asistență și transport: al suspecților și al celor confirmați la spital, al bolnavilor gravi, care aveau nevoie de suport vital, la Iași, al celorlalte urgențe iar, în plus, a primit și sarcina de a merge acasă la suspecți să recolteze probe. Probele au fost transportate la Iași și București tot de echipajele de ambulanță anume desemnate.
Prins în focarul de la spitalul județean, personalul Ambulanței a fost la rându-i infectat: un asistent medical care a intrat în contact cu un pacient care nu era suspect și trei ambulanțieri contaminați de la soțiile lor care lucrează în spital, au fost internați, apoi încă o asistentă a fost infectată. Ambulanța a rămas o lună de zile fără 5 cadre medicale, care au fost internate și fără alte 11, care au stat în izolare. „Noi nu am avut probleme cu echipamentele de protecție. Mai aveam în stoc și am achiziționat înainte de a fi probleme pe piață. Fiecare din cei 337 de angajați a primit proprii ochelari și vizieră, măștile achiziționate au fost din cele cu două filtre, valabile 90 de zile. În afară de situația cu angajații contacți direcți cu cazurile de la spitalul județean și cazul asistentei din dispeceratul ISU-Ambulanță, nu am avut și nu mai avem nici o contaminare”, a declarat dr. Dorice Albu, managerul Serviciului de Ambulanță Județean Neamț.
Problema de personal a fost rezolvată tot de la Guvern și Ambulanța a primit liber să angajeze 51 de oameni, fără concurs, pentru 6 luni: „Am avut 6 posturi de medic, dar care nu s-au ocupat, din păcate. Toate celelalte posturi de la toate substațiile din județ, au fost ocupate cu asistenți medicali, ambulanțieri, îngrijitoare și șoferi”, precizează managerul SAJ.
N-au lipsit și situațiile când s-a mers la solicitări cu sprijinul Poliției sau al Jandarmeriei: „Au fost cu 30% mai puține solicitări pentru urgențe medicale obișnuite. Uneori a fost nevoie să cerem sprijinul IPJ sau IJJ, fiindcă fie erau bolnavi psihic, pozitivi sau nu, fie eram chemați la agresiuni. Colaborarea cu celelalte instituții a rămas apropiată. Am fost și criticați că am ajuns târziu să preluăm pacienții pozitivi, dar, dacă în acel moment am fost solicitați la un înjunghiat și la o gravidă în durerile nașterii, acolo am mers, fiindcă un pozitiv fără simptome poate să mai aștepte câteva ore. Noi suntem serviciu medical de urgență și regulile noastre rămân aceleași: să protejăm viața și sănătatea personalului nostru, să protejăm și să salvăm viața pacienților. Noi suntem obișnuiți cu reguli și disciplină, iar situația ne-a găsit pregătiți”, a adăugat dr. Dorice Albu.
Sanatoriul Bisericani: 56 de paturi pentru pacienți asimptomatici sau cu forme ușoare ale bolii
Sanatoriul Bisericani (care a căpătat statutul de spital Covid pe 14 aprilie) a tratat, până acum, 57 de pacienți pozitivi fără simptome și cu forme ușoare, din care 39 s-au vindecat și 18 încă mai sunt internați. În toată perioada, însă, spitalul care tratează bolnavi pulmonari, inclusiv cu TBC, a rămas curat. Suspecți din focarul de la spitalul județean din luna martie, un medic, doi asistenți și o infirmieră au rămas doar suspecți, dar au fost indisponibili două săptămâni, cât a durat izolarea lor. Apoi doi medici au fost detașați la Piatra Neamț și, în scurt timp, sanatoriul a trebuit să pună la dispoziție o clădire întreagă, secția de Pneumologie, la dispoziția bolnavilor Covid.
„Cred că pentru noi a fost ușor să rămânem spital curat, singurul din județ. N-avem probleme cu echipamente de protecție, dezinfectanți, medicamente. Personalul nostru medical este obișnuit cu riscul la locul de muncă, dar toate măsurile de protecție sunt respectate. Un pic dificil a fost să ne organizăm pentru internarea pacienților Covid: într-o săptămână am eliberat primele saloane cu 16 paturi și în a doua săptămână am eliberat încă două etaje. Partea administrativă a trebuit să o mutăm în altă clădire, a trebuit să fie reamenajată, dar am primit sprijinul primăriei și al sponsorilor. Pentru pacienți am pregătit saloanele și am făcut circuitele cu sprijinul epidemiologilor de la DSP, cu dr. Roxana Pipirigeanu și dr. Cătălin Herghelegiu. Am asigurat 56 de paturi, fiindcă atât ne permit circuitele adecvate”, afirmă ec. Maria Anton, managerul Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani.
Poliția Neamț: 4.000 de misiuni și 47.700 de verificări la persoanele aflate în izolare
”În perioada de stării de urgență, polițiștii au acționat integrat, împreună cu celelalte structuri cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice, în contextul prevenirii și combaterii răspândirii COVID-19, fiind desfășurate peste 4.000 de misiuni specifice”, ne-a declarat agentul Georgiana Moșu, purtătorul de cuvânt al IPJ Neamț.
”De asemenea, polițiștii specializați în investigarea criminalității economice au desfășurat aproximativ 300 de acțiuni pentru prevenirea și combaterea activităților comerciale ilegale comise de către operatorii economici și persoanele fizice pe fondul stării de urgență. Totodată, forțele de ordine au efectuat peste 47.700 de verificări la persoanele aflate în izolare la domiciliu. Peste 1.400 de societăți comerciale și persoane fizice autorizate au fost verificate cu privire la modul de respectare a restricțiilor instituite pe perioada stării de urgență. În perioada de referință au fost organizate acțiuni punctuale, în cadrul cărora au fost verificate peste 5.400 de autovehicule și legitimate peste 8.900 de persoane. Fiecare polițist a fost instruit permanent cu privire la modalitățile de prevenire a răspândirii noului tip de coronavirus, fiind echipați la intrarea în serviciu, cu mască de protecție, mănuși și având posibilitatea de a utiliza substanțe dezinfectante”.
Respectarea măsurilor de protecție și-a demonstrat eficiența, în cadrul IPJ Neamț existând doar două cazuri de infecție cu Covid-19, ceea ce nu a determinat perturbarea activității inspectoratului. Din punct de vedere infracțional, pe toată perioada stării de urgență, nu au fost evenimente deosebite.
Jandarmeria Neamț: 300 de misiuni de însoțire convoaie și 800 de misiuni la centrele de carantină
”Pentru creșterea gradului de siguranță și de protecție a cetățenilor, Inspectoratul de Jandarmi Județean Neamț a dus la îndeplinire peste 3.500 de misiuni, cu un efectiv mediu zilnic de peste 100 de jandarmi, care au acționat atât în sistem independent, dar și integrat (patrule mixte), împreună cu celelalte structuri cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice, în contextul prevenirii și combaterii răspândirii virusului SARS-CoV-2”, a declarat sergentul major Magdalena Muraru, purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei Neamț.
„Cele mai importante și de amploare au fost: misiuni de patrulare și asigurare a ordinii publice la locațiile de carantină aflate în responsabilitate – peste 800; misiuni de însoțire convoaie/persoane care urmau a fi introduse în carantină instituționalizată sau tranzitau județul – peste 300; misiuni de patrulare pentru implementarea/verificarea respectării măsurilor și restricțiilor stabilite pe timpul stării de urgență – peste 1.500; filtre, verificări la domiciliu a persoanelor aflate în autoizolare – peste 600”.
Pentru a preveni răspândirea virusului și a proteja atât personalul, cât și cetățenii cu care au intrat în contact, conducerea IJJ Neamț a dispus, pe lângă folosirea măștilor și a mănușilor, dezinfectarea periodică a spațiilor și a tehnicii de intervenție din dotare, suspendarea activităților de audiențe și de lucru cu publicul, păstrarea distanțării fizice și evitarea contactului direct, măsuri pe care, de altfel, le-au aplicat și celelalte instituții. Din toate cadrele IJJ Neamț, 3 s-au infectat cu Covid, doi jandarmi s-au vindecat deja, iar al treilea încă era în spital la momentul documentării noastre.
Un alt aspect important este că, în perioada stării de urgență, jandarmii au aplicat 1.206 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 2.710.100 lei. La rândul lor, polițiștii au aplicat 2.800 de amenzi, în valoare de peste 7.000.000 de lei.
”Pe lângă asigurarea măsurilor de menținere a ordinii și siguranței publice în zona centrelor de carantină, jandarmii au executat misiuni independent și în sistem integrat, în cooperare cu alte structuri cu atribuții în domeniul ordinii publice (filtre, acțiuni punctuale, menținerea ordinii publice, însoțirea convoaielor/coloanelor auto cu persoane către locația de carantină instituționalizată), misiuni de intervenţie pentru soluţionarea apelurilor prin Sistemul Naţional Unic de Apel de Urgenţă «112», direcţionate către structurile de jandarmi, dar și activități de informare, îndrumare și consiliere a cetățenilor cu privire la riscurile existente în cazul nerespectării legislației în vigoare”, a mai precizat sergentul major Magdalena Muraru.
ISU Neamț, singura instituție care s-a ”despărțit” în puncte de lucru
Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Neamț este singura instituție care a decis, la nivelul tuturor subunităților, să funcționeze în mai multe puncte de lucru pentru a evita pericolul de răspândire a coronavirusului. La Piatra-Neamț, de exemplu, la sediul ISU au rămas autospecialele de stingere, mai puțin una, și doar ambulanța SMURD de transport victime multiple, cu care sunt duși spre spital pacienții confirmați cu Covid 19 sau cei care au simptomele acestei infecții. Celelalte ambulanțe SMURD pleacă în misiuni de la Colegiul „Cartianu”, iar echipajul de descarcerare și o autospecială de stingere de la Colegiul de Informatică. Poate și aceste măsuri, pe lângă celelalte, au contribuit la faptul că niciun angajat al ISU Neamț nu s-a infectat cu noul tip de coronavirus.
”Pe perioada stării de urgenţă, pe lângă misiunile curente, ISU Neamț a desfăşurat şi 256 de misiuni specifice: transport al pacienţilor suspecţi sau confimaţi cu virusul SARS-CoV-2 la/de la unităţile spitaliceşti, cât şi a personalului medical/paramedical la/de la locul solicitării; misiuni de preluare şi transport al cetăţenilor români către locaţia de carantină instituţionalizată de la nivelul judeţului de domiciliu; misiuni de transport şi distribuire a echipamentelor de protecţie către instituţiile din judeţ implicate în gestionarea situaţiilor provocate de răspândirea noului tip de virus”, ne-a declarat slt. Irina Popa, purtătorul de cuvânt al ISU Neamț. ”Tot în atribuțiile ISU Neamț au fost incluse încadrarea cu personal a Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, pentru a asigura funcţionarea acestuia: coordonarea operaţională a activităţilor efectuate de Serviciul de Ambulanţă Judeţean și de Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă constituite la nivelul judeţului; asigurarea Secretaritului Tehnic Permanent în emiterea hotărârilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, privind gestionarea acţiunilor pentru combaterea răspândirii infecției cu COVID”.
Ca măsuri interne, conducerea ISU Neamț a decis limitarea deplasărilor în afara garnizoanei; adoptarea măsurilor de protecție în locurile unde se desfășoară program cu publicul; modificarea programului pentru personalul care lucrează 8 ore, astfel încât să fie cât mai puțini angajați simultan la birouri; efectuarea zilnică a triajului epidemiologic la intrarea în serviciu; folosirea mijloacelor de protecție individuală și dezinfecţia zilnică a spațiilor și a tehnicii de intervenție.
Cele mai solicitante intervenții pentru pompieri, în cele două luni de stare de urgență, au fost incendiile de vegetație, cu precădere cele de la Poiana Teiului, Borca şi Bicaz, unde flăcările s-au extins la fondul forestier.
”Să ai doar 4 medici epidemiologi într-un județ care era pe locul 3 pe țară, nu e ușor”
Chiar dacă au fost probleme în centrele de asistență socială, cele mai grave la Păstrăveni, dar și în spitale, prefectul de Neamț consideră că este important faptul că am depășit această etapă și nu a existat o răspândire comunitară a virusului. ”Dacă am fi avut 40-50 de cazuri în comuna Păstrăveni din familiile celor care lucrează în centru, atunci trebuia să carantinăm localitatea imediat, în 2-3 ore”, a declarat George Lazăr. ”Din fericire, n-a fost cazul. Iar acum, pentru numărul de pacienți vindecați, comparativ cu numărul celor infectați din întregul județ eu dau nota 9 autorităților. Sigur că lipsa medicilor epidemiologi de la DSP are o influență, să lupți cu 3 medici epidemiologi, 4 acum, că a mai venit unul din concediu, cu epidemia dintr-un județ care era la un moment dat pe locul 3 pe țară, nu e ușor. Oamenii ăștia veneau la ora 7 la serviciu și plecau la 22-23 acasă. Așteptăm sfârșitul lunii mai să vedem cazuistica și atunci ne putem da seama ce influență a avut perioada de relaxare. Eu nu cred că vom avea o creștere, după semnalele care există așa orientativ. Dacă oamenii înțeleg să păstreze distanțarea socială și să poarte masca, mai ales în spații închise, nu cred că vom avea probleme în mod deosebit. Însă oamenii trebuie să conștientizeze că, în mod clar, există această boală. Eu am discutat cu persoane care s-au îmbolnăvit și care au avut stări proaste, cu febră, dureri musculare puternice, «mă durea carnea pe mine» mi-a spus cineva, dureri când trăgeau aer în piept, probleme serioase. Virusul ăsta există, să nu mai creadă nimeni că este nu știu ce conspirație!”
Cristina MIRCEA
Cristina IORDACHE