Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a aprobat, recent, metodologia de organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct şi de director al casei corpului didactic. Ordinul MEC a fost publicat luni, 4 mai, în “Monitorul Oficial”. La concurs poate participa personalul didactic care îndeplineşte următoarele condiţii:
- “este membru al corpului naţional de experţi în management educaţional;
- este absolvent al învăţământului universitar de lungă durată cu diplomă de licenţă sau echivalentă sau al ciclului I de studii universitare de licenţă şi al ciclului II de studii universitare de master, finalizate cu diplomă de licenţă şi diplomă de master;
- este cadru didactic de predare titular în învăţământ şi are gradul didactic I sau titlul ştiinţific de doctor;
- are o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 10 ani, dintre care cel puţin 5 în ultimii 10 ani;
- a obţinut calificativul «foarte bine» în ultimii 5 ani şcolari încheiaţi şi nu a fost sancţionat disciplinar în această perioadă, până la înscrierea la concurs;
- are recomandare cu privire la calităţile profesionale, manageriale şi morale din partea consiliului profesoral al unităţii de învăţământ sau din partea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar ori recomandarea senatului universităţii sau a organului de conducere al instituţiei în care candidatul îşi desfăşoară activitatea la data înscrierii la concurs;
- nu a desfăşurat activităţi de poliţie politică şi nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere în învăţământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
- este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei;
- la data susţinerii concursului nu îndeplineşte condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare;
- nu îndeplineşte, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unei organizaţii sindicale la nivel local, judeţean sau naţional”.
Dosarele de înscriere la concurs se vor depune în format electronic. Validarea acestora va intra în atribuţiile unei comisii a MEC. Concursul se organizează de către MEC şi se desfăşoară la sediul acestuia. Vor fi 3 probe:
- “evaluarea curriculum vitae – se analizează şi se evaluează rezultatele obţinute în educaţie şi formare, aptitudinile şi competenţele personale, pe baza itemilor şi a punctajelor prevăzute în anexa ordinului;
- rezolvarea testului-grilă utilizând calculatorul, în maximum 50 de minute;
- susţinerea interviului în faţa comisiei de concurs”.
Susţinerea probelor se înregistrează audio-video. Punctajul maxim pentru fiecare probă este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a fiecărei probe este de 35 de puncte. Funcţiile rămase vacante şi după concursuri vor fi ocupate prin detaşare în interesul învăţământului, până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar. De asemenea, eliberarea din cele trei funcţii se face de către ministrul Educaţiei, în condiţiile legii. Ordinul integral poate fi consultat AICI (paginile 22-47). (M. CONSTANTINESCU)