În fiecare an exanemele suscită discuții, mai mult sau mai puțin aprinse. Cu atât mai mult într-unul în care anul școlar s-a cam blocat după un semenstru și un pic. Părinți și elevi din clasa a VIII-a au așteptat cu nerăbdare să vadă subiectele. Iar comentariil nu au întâziat. Noi am ales doar două dintre ele, pe care le publicăm alături de subiectele date de minister.Primul aparține unui reputat profesor al Colegiului Național ”Calistrat Hogaș”, dl. Mihai Mancaș, al doilea unei eleve care a intrat la un liceu de prestigiu cu un an înainte.
Profesor Mihai Mancaș: ”Am văzut subiectele pentru limba română la Evaluarea naţională 2020 (Examen de capacitate în trecut la noi, brevet în Franţa),un examen scris, obligatoriu după 8 clase.
Timp de lucru – 2 ore.
Câteva observaţii :
- Numai elevii excepţional dotaţi îl pot rezolva în 2(două) ore.
- Se dau texte din scriitori insifgnifianţi sau din articole de ziar. De ce??? ?!?
3.Profesorii corectori trebuie să fie înlocuiţi cu calculatoare care să numere punctele. Altminteri vor fi păduri de contestaţii. Probabil se croieşte drum pentru aşa numita şcoală informatică?
- Autorii subiectelor, fiindcă sunt câteva zeci de subiecte , probabil ingineri excelenţi, nu dascăli de română din gimnazii, au verificat dacă ei înşişi pot răspunde, la nivel academic normal pentru un profesor de română, în două ore, la cest torent de întrebări?
5.M-am întrebat ce urmăresc autorii mitralierei de subiecte. Sunt sigur că cei din ME nu vor să cunoască nivelul intelectual al copiilor de 14-15 ani, de azi, ci dacă au memorie bună.
Concluzie: Vorba lui Ion Creangă (şi un posibil subiect pentru autorii întrebărilor) :
“Cumplit meşteşug de tâmpenie!”
Dixi et salvavi animam meam !
- S. : Totuşi nu iese nimeni în stradă, să combată acest “cumplit meşteşug de tâmpenie”?”
Sorina Harabagiu: ”Ca și elev care a trecut prin această experiență pot spune că e destul de copleșitor și stresant. Iar examenul, la acel nivel, nu era chiar așa de ușor. Dacă ne raportăm la situația concretă de anul acesta, toată lumea are impresia că dacă materia de anul acesta s-a redus și examenul este mai simplu…! Dar, evident, poți da un subiect greu chiar și cu materia care a mai rămas!! Iar tocmai de asta, analizând subiectele, cred ca profesorii care le-au făcut s-au zgârcit în a pune capcane si fente în ele.
Să vedem…s-a dat epic, nimic de comentat! Nu e nici greu, nici ușor, pentru că depinde de preferințele fiecăruia. Urmează niște aplicații pe text, iar apoi trecem la prima compunere: argumentare. ”Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la genul epic a textului dat.” Această compunere e cea mai usoară de la capitolul “epic” și cred că dacă le-ar fi dat, de exemplu să caracterizeze un personaj din text, ar fi fost mult mai complicat și s-ar mai fi păstrat o oarecare competiție!! Trecând de la literatură la gramatică, subiectul al doilea a fost tern. Mult prea simplu, fără elemente care trezească nesiguranță, mai pe scurt banal! Am auzit elevi plângâdu-se de situație, că nu au avut destul timp să rezolve cerințele sau ca nu au putut învăța în carantină. Dar atunci când tot ce poți să faci e să stai în casă, cum poți să susții că nu ai reușit să studezi!? Această carantină ar fi trebuit să fie privită ca o oportunitate de a învăța!
Sincer, mă aștept ca subiectul la matematică să fie mai dificil pentru a echilibra balanța, pentru că dacă nu, va crește concurența pentru admiterile la liceu!”
EN_VIII_Limba_romana_2020_var_05 (1)