Promoția din acest an a absolvenților de la Colegiul Național „Roman Vodă” a oferit trei șefi de promoție. La profilul real – științele naturii, doi absolvențiși colegi de clasă sunt la egalitate – Eliza Elena Donici și Rareș Marian Palaghia -, cu media generală 9,96. La profilul umanist-filologie șefă de promoție este Violeta Elena Coroiu, cu media generală 9,90.
An de an premiantă, Eliza Elena Donici tot are emoții înainte examenelor. Bacalaureatul aproape a trecut, dar urmează admiterea la facultate.A învățat constant, asta și datorită mamei sale, care este învățătoarela Moldoveni. Ușor timidă, spune că rezonează cu oamenii ambițioși, cei cu simțul umorului, cu cei care știu ce-și doresc, care își urmează pasiunile. „Pasiunile mele sunt cititul, să descopăr lucruri noi. Mă simt atrasă în ultima vreme de tot ce a însemnat al doilea război mondial, chiar dacă istoria nu este punctul meu forte. Mi se pare o perioadă contradictorie și, cel puțin la școală, ni s-au prezentat aspecte doar dintr-un punct de vedere și îmi place să aflu despre oameni, despre trăirile din spatele unor evenimente istorice, dincolo de statistică sau informațiile cunoscute”.
Curiozitatea ei și-a găsit un rost în științe, iar Eliza s-a orientat către acest profil și pentru că a ales Medicina. La examen a avut a 8-a medie din județ și a fost admisă la „Roman Vodă”. A fost colegă de clasă cu Rareș, după ce în gimnaziu au fost în clase paralele la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri”, pe care a absolvit-o cu 10 pe linie.
„Olimpiadele sunt importante, dar elevii nu sunt suficient promovați”
Proaspăt absolventă, Eliza spune că n-a avut dificultăți cu vreo materie anume: „Mi-au plăcut toate, am încercat să le acord o șansă, să înțeleg ce are fiecare de oferit și să învăț cât mai mult din tot mesajul pe care-l livrează domnii mei profesori, cărora le mulțumesc. Istoria mi-a pus probleme la partea de ani și evenimente, pe care trebuia să le știm, dar am înțeles că așa nu ne uităm trecutul. Mai ales că marile evenimente ne-au influențat, uneori în moduri neștiute. Am această deschidere, că adevărul ajunge până la un punct și curiozitatea mă îndeamnă mereu să aflu tot mai mult”.Nu se declară perfecționistă, pentru că neajunsurile le consideră provocatoare, în găsirea soluțiilor. Preferă să nu-și consume energia și timpul decât cu lucruri care îi plac:„Mergeam în gimnaziu la olimpiada de română și unii nu înțelegeau de ce, dacă eu voiam Medicină, iar singura explicație este pentru că îmi plăcea. M-a ajutat, pentru că mi-am dezvoltat un flux al ideilor. Apoi am fost la biologie, la «Lectura ca abilitate de viață», la matematică. Sunt experiențe importante în viața de elev, dar elevii nu sunt suficient motivați și promovați”.
„În școală, secretul constă în a fi autodidact, de la un punct încolo”
Consideră că a moștenit plăcerea de a învăța și, fiind ceva firesc, a avut timp să copilărească și să crească la fel cu ceilalți copii: „Nu a fost presiune din partea mamei ca să învăț, dar ea a fost mereu alături de mine și m-a încurajat în alegerile mele. Nu am fost copilul pe care ceilalți îl compătimesc, nici nu mi-a plăcut vreodată să-i fac pe ceilalți colegi să se simtă altfel doar pentru că eu am ambiția de a-mi depăși limitele. Există o diferență, fiindcă esența unei persoane nu stă în notele de la școală. Sunt multe discuții privind materia de studiu și structura, uneori și eu am fost depășită de volumul de informație. Mi-ar fi plăcut să fie mai multe experimente sau explicații care să-mi inspire esența. Dar, învățând la fiecare materie, mi-am dezvoltat memoria și îmi este de mare ajutor la Medicină. În plus, îți rămâne cultura generală”. Prietenii sunt un alt capitol aparte în viața Elizei, o experiență din care a reușit să se cunoască mai bine. Ca și activitățile extrașcolare la care a participat și care, în opinia ei, îi ajută pe elevi să-și descopere talentele, abilitățile: „În școală, de la un anumit punct încolo, secretul stă în capacitatea de a fi autodidact, să vrei să cunoști cât mai multe”. Ca orice elev, a chiulit de câteva ori „pentru o oră de odihnă în zilele grele”, dar n-a copiat „fiindcă nu mă pricep”.
„Știu că nimic bun nu vine ușor”
Este hotărâtă să devină medic, deși perioada recentă, de confruntare cu coronavirusul, a arătat că „sistemul sanitar nu este bine dotat, performant, dar, din ce știu eu, s-au făcut toate cele de cuviință. Îmi doresc Medicină, știu că se învață foarte mulți ani până obții specialitatea, primariatul, până ce ai post. Dar, anii aceștia vor trece și, dacă aleg altceva, care nu-mi place, voi trăi mereu cu întrebarea «ce-ar fi fost dacă?» și nu vreau să am regrete. Cred că voi fi un medic bun, că peste ani voi rămâne la fel de puternică ca și până acum. Am cunoștințe care profesează în acest domeniu și sfatul lor a fost să aleg ceea ce simt că mi se potrivește și ce-mi doresc. Mi s-au prezentat realitățile sistemului sanitar, mi s-a spus să mă aștept la ce este mai rău. Eu sunt optimistă, în general, dar și realistă, puternică și știu că nimic bun nu vine ușor. Îmi doresc să profesez în țară, îmi doresc să și experimentez alte sisteme sanitare, pentru a învăța din mai multe surse. Dar să mă întorc în țară și să-mi pot oferi cunoașterea, să am o familie și să fiu fericită”.
Cristina IORDACHE