Interviu cu Nadia Nastase, managerul SC Troleibuzul
– SC Troleibuzul are, în momentul de față, procese cu mai multe unităţi administrativ-teritoriale (UAT), care nu au achitat niciun leu, deși au beneficiat de serviciile de transport. Cum s-a ajuns în această situație?
Încă de la înființarea sa, SC Troleibuzul a fost subvenționată de către Consiliul Județean Neamț – singurul UAT care a avut sumele bugetate cu această destinație, în condițiile în care și la momentul acela, ca și acum, transportul se realiza pe raza mai multor UAT-uri și în special, în proporție de aproximativ 80%, pe raza municipiului Piatra-Neamț. De unde provine această subvenție, care între timp, a devenit compensație? Provine din diferența de tarif având în vedere că prețurile practicate de SC Troleibuzul sunt de tip social, și nu comercial, și acestea sunt stabilite de ADI Urbtrans. În anul 2016, a fost încheiat contractul de delegare între autoritatea contractantă ADI Urbtrans și Troleibuzul, prin care se prevede foarte clar că UAT-urile membre au obligația să-și bugeteze sume cu destinația de compensație a serviciului de transport. Cu toate acestea, în continuare, unic plătitor a rămas Consiliul Județean Neamț, la momentul 2018-2019 valoarea totală a compensației anuale fiind de aproximativ 8 milioane de lei. Anul trecut, din luna iunie, Consiliul Județean nu a mai avut cadrul legal pentru a achita această compensație, iar UAT-urile pe raza cărora operăm au refuzat sistematic să-și bugeteze sume cu această destinație. Din acest motiv, în perioada iunie-octombrie, s-au înregistrat în contabilitatea societății creanțe reprezentând compensații în valoare de 3,5 milioane de lei și pentru faptul că nu am găsit înțelegere în a le încasa, ne-am adresat instanței împotriva Asociației de Dezvoltare Urbtrans. Deși contractul are prevederi foarte clare, în sensul că UAT-urile sunt obligate să-și bugeteze sume, ADI a chemat în garanție doar Consiliul Județean Neamț, ca și cum transportul se face în jurul clădirii Consiliului Județean Neamț. Din cauza lipsei de lichidități și aflându-ne în imposibilitatea de a achita combustibilul, în data de 4 octombrie anul trecut s-a blocat activitatea și nu am putut efectua programul de transport. Atunci au fost voci care, bineînțeles că au acuzat că fac politică, că e managementul defectuos, probabil și pentru faptul că sunt femeie managementul este defectuos, mă gândesc că dacă era un bărbat manager devenea deodată competent, dar nu știu în ce măsură reușea, fără bani, să ducă activitatea mai departe.
– Și nici în condițiile sistării activității, primăriile nu au reacționat?
După episodul din 4 octombrie, unele UAT-uri au înțeles să aloce sume pentru compensație, mai puțin municipiul Piatra-Neamț pe raza căruia se înregistrează cei mai mulți kilometri efectuați – în jur de 70-80% așa cum am spus, iar pentru faptul că nu s-au bugetat sume, în perioada noiembrie-martie anul curent, valoarea compensației neîncasate a ajuns la 1.180.000 de lei, sumă care face obiectul unui alt litigiu în instanță. Având calitatea de autoritate tutelară, Consiliul Județean Neamț a fost informat în permanență despre situație dificilă a societății și a căutat permanent soluții. Astfel, în luna decembrie, societatea a beneficiat de un ajutor de minimis, în valoare de 950.000 de lei, pentru a se evita blocarea societății. Totodată, președintele Consiliului Județean Neamț a convocat și mediat întâlniri cu reprezentanții UAT-urilor, încercând să-i convingă că și transportul este un serviciu de utilitate publică ce contribuie la confortul cetățeanului, ba mai mult, s-a oferit să acorde sprijin, adică, în funcție de valoarea compensației pe fiecare UAT în parte , a alocat jumătate din aceasta, urmând ca UAT-urile să-și bugeteze diferența. Bineînțeles că nu s-au ținut de cuvânt UAT-urile, nu au procedat așa cum au promis și, la momentul acesta, ne aflăm cu creanțe restante pe perioada ianuarie-august, în sumă de 2.350.000 de lei. În plus, toate primăriile au cerut reducerea programului de transport, în vederea diminuării compensației, deci dacă anul trecut aveam un efectiv de 200.000 kilometri pe lună, anul acesta avem cam 100.000 kilometri pe lună, și nici în prezent aceste compensații nu pot fi susținute de dumnealor – așa motivează – și nu sunt achitate, în condițiile în care noi am respectat atât contractul, cât și programul de transport.
„Dacă lucrurile continuă să se deruleze așa, există riscul a de fi pus în pericol și proiectul de modernizare a transportului în Piatra-Neamț”
– Care sunt efectele acestor creanțe asupra activității societății?
În condițiile în care Troleibuzul a făcut investiții în parcul auto încă din anul 2015, gradual, la acest moment avem în derulare contracte de leasing în valoare de 9.600.000 de lei, contracte pentru care avansul a venit tot de la Consiliul Județean Neamț și ale căror rate sunt suportate, prin compensații asigurate, până una, alta, tot de Consiliul Județean Neamț. În condițiile în care programul a fost redus maxim, au avut de suferit atât călătorii – beneficiarii serviciilor noastre, cât și noi ca societate, întrucât s-au redus foarte mult veniturile. Chiar dacă în cadrul consiliilor locale, în special la Piatra-Neamț, s-au acordat o serie de facilități pentru pensionari, elevi și alte categorii defavorizate, aceste categorii nu prea se înghesuie să beneficieze de facilități, mai ales că, pe raza municipiului Piatra-Neamț, programul de transport este întrerupt de la 8:30 la 12:00, zilnic și deși aceste hotărâri au fost date cu scopul de a atrage venituri, din punctul nostru de vedere nu au avut un efect pozitiv. Mai trebuie precizat că, dată fiind situația financiară precară a societății, începând cu luna iunie, Consiliul Județean având un cadru legislativ permisiv, a bugetat 270.000 de lei pe lună, reprezentând compensație, pentru SC Troleibuzul. Aș mai vrea să precizez că în contractul pe care-l avem încheiat se prevede că, în cursul anului, operatorul are obligația de a efectua un audit tehnico-economic, care stabilește indicatorul lei pe kilometru, lucru pe care l-am întreprins și, în ciuda faptului că acest audit a fost aprobat în cadrul ADI Urbtrans, iar AGA a decis semnarea unui act adițional, însuși președintele de asociație a dat tonul tuturor primarilor să nu achite compensația recalculată. Prin urmare, situația societății nu este una tocmai bună, iar dacă lucrurile continuă să se deruleze așa, există riscul a de fi pus în pericol și proiectul de modernizare a transportului în municipiul Piatra-Neamț, a transportului ecologic, proiect al Consiliului Județean Neamț în parteneriat cu UAT Piatra-Neamț al cărui beneficiar ar trebui să fie Troleibuzul, în calitatea sa de operator regional așa cum a fost anunțat în jurnalul Uniunii Europene.
– Dacă se va ajunge în această situație, nedorită în fond, care vor fi consecințele?
Un prim efect va fi că UAT Piatra-Neamț va trebui să ramburseze, în integralitate, sumele care au fost decontate până în acest moment și cele care ar trebui să fie decontate în continuare. Piatra-Neamț nu-și va putea realiza indicatorii de emisii de CO2 în lipsa unui transport ecologic. Ar trebui ca transportul în Piatra-Neamț să fie integral electric, există documentele pregătite pentru ca aceste proiecte să fie implementate. Sper ca în cel mai scurt timp prima tranșă de autobuze electrice să sosească, vor fi aproximativ 40 de mijloace de transport integral electrice și Piatra-Neamț ar urma să devină primul oraș care asigură transport ecologic de utilitate publică.
– Până atunci, dacă ne raportăm la viitorul imediat, se apropie începerea anului școlar și acest lucru ar trebui să fie o gura de oxigen pentru societate.
Da, am primit numeroase telefoane la dispeceratul societății, cu privire la programul de transport. Troleibuzul operează programul de transport stabilit și aprobat de ADI Urbtrans, program care este anexă la contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de călători, însă încă de anul trecut, la nivelul lunii septembrie, acesta a suferit o serie de modificări. Vreau să clarific faptul că programul de transport este stabilit de către Urbtrans și este impus, nu ține de operator, și în condițiile în care mai sunt câteva zile până la începerea anului școlar, până la această dată nu am primit vreo modificare de program, deci nu știm cum vom opera. Fiind un serviciu de utilitate publică, indiferent că ai călători sau nu, trebuie să-l execuți și dimineață la ora 4:00 și seara la orele 22:00, dacă este în programul pe care autoritatea contractantă Urbtrans l-a prezentat. Pe de altă parte, suntem pregătiți pentru orice situație însă dacă se dorește a se funcționa, după cum am înțeles, în regimul actual, nu mai poate fi vorba de nicio distanțare socială odată cu începerea școlii, mai ales că sunt și diverse societăți care își reîncep activitatea. (Rep.)