Georgiana Burtescu-Ursachi este o tânără din comuna Vânători-Neamț, care a reuşit să performeze în una din meseriile cele mai grele şi mai responsabile din lume. Ea este în acest moment angajată la unul dintre cele patru centre care controlează traficul aerian din Europa. Mai exact, Georgiana este angajată în cadrul EUROCONTROL (Organizaţia Europeană a Siguranţei Navigaţiei Aeriene, care gestionează traficul aerian la nivel european şi verifică dacă toate statele membre asigură servicii de navigaţie aeriană sigure şi eficiente). Respectiva organizaţie are 4 centre în Europa, unul dintre ele fiind cel de la Maastricht (Maastricht Upper Area Control Centre), unde Georgiana este singura femeie angajată. Anterior, ea a ocupat funcţia de expert operaţional în cadrul ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian).
”Ideea de a nu lucra cu picioarele pe pământ mi-a fost implantată în creier şi în inimă încă de când aveam 13-14 ani”
Georgiana provine dintr-o familie de oameni gospodari şi mai are o soră, Andreea, care locuiește în Bucureşti şi este “Team leader” în cadrul Departamentului financiar pe regiunea Asia-Pacific pentru o multinaţională. Soţul Georgianei lucrează ca inginer software în cadrul aceleaşi organizații europene unde lucrează şi ea, în departamentul Sisteme Procesare Date Zbor. Absolventă a Universităţii Politehnice Bucureşti, Facultatea de Inginerie Aerospaţială, specializarea Navigaţie Aeriană, secţia Ingineria Transportului Aerian, cu predare în limba engleză, Georgiana a avut ocazia, în timpul studiilor, să aplice cunoştinţele teoretice în diverse stagii de practică. Aşa a ajuns să devină pasionată nu doar de latura inginerească a aviaţiei, cât şi de cea operaţională prin intermediul multelor ore petrecute în simulatorul de zbor şi în faţa consolelor de dirijare a traficului aerian. Datorită acestor activităţi, în anul 2012 (când era în anul III de facultate), a reuşit să obţină un stagiu de practică în cadrul EUROCONTROL. În primul an de masterat, a obţinut un post de inginer în cadrul Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian, ROMATSA având ca activitate principală coordonarea activităţii de dirijare a traficului aerian în turnurile de control din toate cele 16 aeroporturi din România, şi implementarea procedurilor de aterizare şi decolare pentru aceste aeroporturi. Pe lângă activitatea de coordonare, a fost implicată şi în proiecte privind instalarea unor echipamente de radionavigaţie şi implementarea unui nou sistem de dirijare la toate unităţile de control al traficului care se află în subordinea ROMATSA. În ultimii doi ani petrecuţi la ROMATSA (între 2017 şi 2019) s-a ocupat cu pregătirea teoretică a viitorilor controlori de trafic aerian prin susţinerea cursurilor de Navigaţie Aeriana, Gestionarea Traficului Aerian şi Performanţe Tehnice ale Aeronavelor. De asemenea, a ocupat şi funcţia de expert operaţional pentru aproximativ cinci ani şi în paralel a susţinut şi cursuri în cadrul Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, fie ca asistent universitar, fie ca titular de curs.
„Cursul pentru care am fost titular a fost cel de Proiectare a procedurilor de zbor în cadrul căruia îi învăţam pe studenţii de anul IV cum să proiecteze «autostrăzile cerului». Solicitarea de a preda acest curs a fost formulată de conducerea facultăţii după ce am obţinut Certificatul de Proiectant proceduri de zbor, după un curs de 3 luni în cadrul Academiei de Aviaţie din Singapore. În anul 2019, am aplicat pentru un post de Expert Sisteme Operaţionale în cadrul EUROCONTROL, post pe care l-am şi obţinut. Activitatea în cadrul acestei organizaţii a început în octombrie 2019 şi a constat în capturarea cerinţelor utilizatorilor interni (controlori de trafic aerian) şi externi (companii aeriene sau alte centre de dirijare) şi asigurarea implementării corecte a acestora, împreună cu echipele tehnice”, spune Georgiana.
După schimbarea locului de muncă (octombrie 2019), s-a mutat împreună cu soţul ei în Olanda, în oraşul Maastricht.
“Dintotdeauna am avut înclinaţii tehnice. Încă din şcoala gimnazială am fost implicată în proiecte de teledetecţie satelitară şi de atunci şi-a setat în minte ideea de a explora spaţiul. Evident, în prezent m-am oprit la altitudini mai joase, dar ideea în sine de a nu lucra cu picioarele pe pământ mi-a fost implantată în creier şi în inimă încă de când aveam 13-14 ani. Mi-am imaginat, în copilărie, că aşa va arăta viaţa mea dar cu siguranţă în visele mele era cerul”.
”M-a atras foarte mult ideea de a şti «tot ce mişcă» între noi şi Dumnezeu”
“În toţi anii de şcoală m-am concentrat mai mult pe partea «reală», am ştiut că vreau să fac ceva tehnic şi din acest motiv, în clasa a XI-a, am început să caut facultăţi de profil (care să aibă în curriculă măcar o materie legată de spaţiu). Aşa am descoperit Facultatea de Inginerie Aerospaţială. Nu m-a împins nimeni să fac alegerea asta. Deşi sună a clişeu, chiar mi-am urmat inima, iar pasiunea pentru traficul aerian pot spune că a apărut ca un lucru firesc în viaţa mea. Nu am început facultatea cu gândul că asta voi face. S-a întâmplat să învăţ despre asta şi m-a pasionat pentru că m-a atras foarte mult ideea de a şti «tot ce mişcă» între noi şi Dumnezeu. În ultimul an de facultate, directorul general al ROMATSA de la vremea aceea a susţinut un curs de Gestionarea Traficului Aerian. În ultima oră, ne-a spus că i se pare extrem de actual ce studiem noi în cadrul secţiei de Navigaţie Aeriană (precizez că am făcut parte din prima generaţie care a absolvit această secţie) şi că a decis ca din top 10 absolvenţi să angajeze 3, pe bază de concurs. Din păcate, noi am absolvit în perioada în care a avut loc un binecunoscut accident aviatic şi ROMATSA nu a putut să angajeze decât o singură persoană. Aşa am ajuns la ROMATSA”.
Echipa EUROCONTROL din care face parte Georgiana asigură furnizarea serviciilor de trafic pentru spaţiul aerian superior al Germaniei, Belgiei, Olandei şi Luxemburgului. “Eu fac parte din echipa MOSYS (Maastricht Operational Systems) care se ocupă de asigurarea funcţionării optime a sistemului de dirijare a traficului aerian (console de dirijare şi sistemul tehnic din spate) şi adaptarea acestuia la cerinţele utilizatorilor interni (controlori de trafic) şi externi (companii aeriene, alţi furnizori de servicii de trafic). Tot în cadrul acestei echipe dezvoltăm proiecte privind modernizarea sistemului de dirijare (inclusiv introducerea inteligenţei artificiale în algoritmii de calcul ai traiectoriilor aeronavelor) şi colaborăm cu parteneri externi pentru optimizarea schimbului de date între diferite unităţi de trafic. Din păcate, sunt singura fată din echipă”.
”Nu am plecat din ţară pentru că nu ne era bine, am plecat pentru că am ales să ne concentrăm pe carieră şi pe un trai mai liniştit”
Dorul de acasă, de părinţi şi familie, îi reaminteşte Georgianei de tradiţiile şi obiceiurile din comuna natală: “Încerc să ajung cât de des pot acasă. Din păcate, în ultima perioadă a fost mai greu din cauza situaţiei în care ne aflăm dar «pe timp de pace» ajung chiar şi o dată la două luni. Tot ce e mai frumos mă leagă de acele locuri: familie, amintiri, prieteni din copilarie, tradiţii. Îmi este încă foarte greu să petrec sărbătorile de Paşte sau de Crăciun altundeva decât acasă pentru că nimic nu se compară cu atmosfera de acolo şi cu căldura părinţilor mei. Susţin cu tărie că nu am pierdut legătura cu tot ceea ce înseamnă «acasă» şi mă întorc de fiecare dată cu mare drag. Mi-aş dori să pot profesa în ţară. Din păcate, specificul activităţii mele este mai greu de replicat în ţară şi momentan, sunt într-un punct al vieţii în care îmi doresc să excelez din punct de vedere profesional. Cu durere recunosc că, pentru moment, pot realiza asta doar aici, la Maastricht. Cu siguranţă nu excludem ideea de a ne întoarce, dar deocamdată simţim că aici este viitorul nostru. Nu am plecat din ţară pentru că nu ne era bine, am plecat pentru că am ales să ne concentrăm pe carieră şi pe un trai mai liniştit. Cu siguranţă poţi fi fericit şi în România, dar momentan suntem mai fericiţi aici, exceptând evident dorul de familie”.
Georgiana iubeşte să gătescă şi o face în fiecare zi. Este activitatea care o relaxează cel mai mult şi care îi oferă şi o oarecare satisfacţie. În strânsă legătură cu gătitul sunt și călătoriile. “De cele mai multe ori, când alegem destinaţiile de vacanţă, balanţa este înclinată înspre ţările cu o bogată cultură gastronomică. Recunosc, în ultimii 5 ani, chiar am făcut turism gastronomic şi cel mai mult ne atrage bucătăria asiatică. În consecinţă, asta gătesc cel mai mult şi 24/7 în bucătăria noastră veţi găsi cu siguranţă turmeric, coriandru, soia şi orez. Când dispun de timp liber şi nu gătesc, sunt în sala de fitness sau pe bicicletă printr-o pădure. Atât mie, cât şi soţului meu ne place foarte mult să ne antrenăm şi încercăm de cel puţin de 4 ori pe săptămână să dedicăm timp pentru aşa ceva. În altă ordine de idei, recunosc că, deşi mă apropii de 30 de ani, în continuare îmi place să «copilăresc» motiv pentru care petrec destul de mult timp colorând, făcând puzzle şi chiar uitându-mă la desene animate. Cred că e frumos să rămânem copii în suflet, nu credeţi?”.
Ciprian Traian STURZU
7 comentarii
Deosebit!Si totusi, cum s-a angajat tanara demoazela la Romatsa?A dat concurs, ca nu am inteles?!
Se da concurs si chiar unul f dur!
A numi o tânără arăt de talentată “demoazelă” denotă lipsa de respect față de femei, adică misoginism… Aveți impresia că nu e suficient de pregătită pentru a putea accede la o asemenea poziție profesionala? Bravo ei!
Este de admirat! Este posibil,dar un prea cred că ” tot ce zboară se mănâncă ! ” Totuși,această povestește are ceva misterios…Că să ajungi să ocupi un asemenea post,așa pur și simplu,precum că ai fi de excepție și mult mai bună decât alții din alte părți,nu pare de loc veridică.În plus,și soțul.Este cu siguranță “ceva la mijloc”,ceva puțin putred, să zic așa…Personal cunosc câteva persoane foarte bine pregătite și cu multă experiență și pentru care se pune întrebarea de ce nu ei? Ce tribut dau cei doi soți în loc?Această este convingerea mea…
Tributul “acestor doi soti” sunt orele nesfarisite de studiu, sacrificarea timpului liber si pasiunea! Va invit sa faceti toate investigatiile posibile pentru a “descoperi” ce este putred. Cu siguranta e vorba si de norocul de a avea acces la informatie si oameni, dar nu intotdeauna succesul cuiva trebuie sa fie precedat de niste actiuni “necurate”. Cei doi soti au fost sefi de promotie in Faculatate unde s-au si cunoscut. Cred ca exista mult prea multe voci care confirma valoarea acestor tineri! Sarbatori fericite!
Cata rautate in comentarii.
Romani de-ai nostri au reusit. Cinste lor. Si sunt destui acolo la Maastricht. Ar trebui sa fim mandri de reusita lor.
Dar nu, noi trebuie sa cautam conspiratii.
De ce sa se angajeze, pe baza de concurs, la ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) un absolvent de Inginerie Aerospatiala, specializarea Air Navigation, sefa de promotie, si nu … un absolvent de Zootehnie. Sau un militian. Ca dirijarea traficului aerian poate sa o faca si … un militian in intersectie. Asa-i ?
De ce un alt absolvent de Inginerie Aerospatiala, specializarea Air Navigation, si acesta sef de promotie sa fie inginer de software in domeniul aviatiei cand … toata lumea stie sa lucreze pe calculator. Asa-i ?
Inainte de a face comentarii acide ar trebui sa va informati. Si sa nu mai fiti rai. Ca nu este cazul.
Bravo lor pentru reusita !
Felicitari copii !
“Dupa invidia altora iti dai seama de propria ta valoarea”.
citat din Tudor Muşatescu
Bravo !
Se vede ca practica facuta in timpul facultatii la Eurocontrol – Maastricht v-a prins bine.
Ma bucur pentru voi.
Felicitari !