* acoperiș spart, fațade distruse, burlane lipsă * cea mai scumpă apă caldă din oraș * Locativ Serv nu-și justifică existența* circuitul hârtiilor inutile între Primărie și Locativ Serv, calvarul locatarilor
Unul din cele mai tinere blocuri din Piatra-Neamţ, care are două scări ANL şi 4 scări de proprietari, este situat la ieşirea din Piatra-Neamţ spre Girov, pe partea stângă a străzii Mihai Viteazul. Tronsonul ANL pare să fi fost construit în mare grabă în anul electoral 2004 şi este locuit de la 1 ianuarie 2005. Administrat de Locativ Serv, având un regim mixt – o parte din locatari stau în chirie, o parte şi-au cumpărat apartamentele dar nu sunt proprietari până nu achită ultima rată -, blocul nu este gospodărit, practic, decât de locatarii nevoiţi să facă din banii lor reparaţiile urgente, deşi proprietar e primăria. O primărie care ar sancţiona aspru, de altfel, administratorii altor blocuri din oraş, dacă ar avea burlane lipsă, instabile, gata să cadă, acoperişurile cârpite şi zidurile pline de fisuri şi igrasie. În loc să arate ca un tânăr de 16 ani, care abia pleacă în viaţă, blocul C5 de pe Calea Romanului are aspectul unui bătrân bătut de soartă, pe care îl mai vizitează din când în când copiii, doar ca să-i ia pensia.
Faţade distruse, crăpături şi burlane lipsă, dar tarife de lux
Privite din spate, unde nu sunt balcoane şi locatarii şi-au încropit nişte spaţii de depozitare în locul ghenei de gunoi, cele două scări ANL oferă o privelişte periculoasă: multiple crăpături – unele care marchează delimitarea dintre tronsoane, dar și alte fracturi paralele, burlane care se termină brusc la etajul VI, lăsând apa de ploaie să se prelingă pe faţadă. Acoperișul este degradat, apartamentele de la mansardă au avut întotdeauna probleme cu infiltrațiile, iar uscătoarele sunt spaţii cu mucegai şi igrasie, deşi ferestrele stau deschise. Există şi o problemă a zonei, blocul fiind construit la o cotă situată mult sub cea a străzii, locul colectează cantităţi mari de apă când plouă torenţial. Bineînţeles se inundă subsolul, iar gardul unei firme de vizavi devine spaţiu de depozitare pentru plăcuţele de înmatriculare „plutitoare” luate de pe maşini. Acesta este, însă, cel mai mic disconfort pentru proprietarii de maşini. Temerea lor mai mare este să nu le aterizeze pe capotă bucăţi de ţiglă de pe acoperiş, luate de vânt sau antrenate de zăpadă, lucru care s-a mai întâmplat. Oricum la asemenea condiţii – blocul fiind făcut repede şi „bine”, cu puţine muchii drepte, cu staţiile liftului între etaje şi cu o groază de deficienţe care complică viaţa locatarilor – costurile sunt dincolo de orice concept de „social”.
„De exemplu, căldura la un apartament de 40 mp, pentru o lună, a costat 700 de lei iarna trecută. Anul ăsta nu au vrut să ne mai dea căldură de la centrala de scară, deși am cerut, dar nu au vrut din motive care ne scapă, deşi asta ar trebui să decidem noi, nu Locativ Serv. În aceste condiţii, fiecare s-a încălzit cu surse alternative. Şi asta nu e tot, metrul cub de apă caldă care în mod normal e 20 de lei, la noi a costat între 120 și 170 de lei. Am făcut mai multe adrese către Locativ Serv, dar pe lângă faptul că nu le-au luat nimeni în seamă, nici măcar nu am primit răspuns. Inițial toate unitățile locative erau în proprietatea primăriei, care a desemnat fostul Locato să le administreze. Locato a dat faliment, și a apărut Locativ Serv. Problema este următoarea, noi avem asociație de locatari și nu avem contract cu Locativ Serv, dar firma are chitanțier pentru costurile încasate de la noi. Chitanțierul e în numele asociației noastre de proprietari, dar noi nu avem contract de prestări servicii cu Locativ Serv, ca nu mai spun că nu prestează niciun fel un serviciu. Practic toți banii care ajung la ei sunt bani aruncați. Nu fac absolut nimic pentru aceşti bani, nici măcar reparaţii minimale. La parter, în găurile de pe faţadă e plin de şobolani. Din cauza zonei depresionare unde ne aflăm, precipitațiile bat direct în fațada blocului. Normal ar fi trebuit să se ia măsuri, dar pentru că nu s-au luat, s-a format igrasie. Din 6 scări, doar două sunt administrate de Locativ Serv, restul se administrează prin asociația de proprietari. Dar cele două scări arată asemenea unui ghetou. Poate că asta s-a şi dorit. Asta e una din porțile de intrare în oraș, așa o priveliște dezolantă. Iar în interior, apartamentele nu au nicio suprafață plană şi nicio muchie dreaptă. Pe măsură ce imobilul se degradează tot mai mult, costurile – utilitățile și chiriile – sunt tot mai mari. Să nu uităm că acestea sunt locuințe pentru familii monoparentale sau pentru persoane cu dizabilitați, în general persoane cu probleme. La ritmul în care cresc cheltuielile și utilitățile nu ne mirăm cum de oamenii ajung să aibă datorii. Nu e normal ca în centrul oraşului să plătești 20 de lei pe metrul cub de apă caldă, iar la ANL-uri din capătul orașului, unde locuieşte lume cu mai puţini bani, să plătești 170 de lei pe același metru cub de apă caldă. Nu e vina oamenilor că au datorii la întreţinere, e vina administratorului Locativ Serv că a adus lucrurile în situaţia asta”, declară Constantin Preoteasa, şef de scară al tronsonului II ANL al blocului C5.
„Locativ este o entitate care nu-şi justifică existenţa şi ar trebui desfiinţată ieri”
Intrarea în bloc este o sumă de lucruri negândite şi de improvizaţii. Spaţiul în care este centrala termică este încuiat, aşa că n-am putut vedea de ce singura soluţie tehnică a fost scoaterea ţevii de apă caldă prin perete în exterior, apoi „mularea” ei după zid şi o altă gaură, în acelaşi perete, pentru a fi introdusă în bloc. Rampa pentru persoane cu dizabilităţi are ca structură de „rezistenţă” cofragul pe care a fost turnată şi o înclinare care o face, practic, inabordabilă, treptele nu sunt din aceeaşi „bucată”cu temelia, ci adăugate ulterior, iar uşa de intrare este foarte joasă. Pe grinda din partea superioară se văd urme de lovituri, cel mai probabil de la încercările locatarilor de a băga mobila în bloc. Mobilă pe care oricum trebuie s-o care şi pe scări jumătate de etaj, din cauza ideii geniale de a face staţiile liftului între etaje. Subsolul etajat – partea de boxe şi subsolul tehnic – este un coş de gunoi pentru persoanele fără adăpost care intră în bloc şi un loc de depozitare a ulucelor desprinse de vânt, care stăteau să cadă în capul trecătorilor. Ţevile au tot fost reparate pentru că s-au spart de multe ori, au fost dese inundaţii, peste tot e mucegai.
„Locativ este o entitate care nu-şi justifică existenţa şi ar trebui desfiinţată ieri. Deşi avem asociaţie, implicit dreptul să ne administrăm, noi nu avem cheie de la centrală, în contexul în care 14 unităţi locative sunt încă ale primăriei, iar 23 sunt cumpărate. Primăria ne-a pus la dispoziţie clădirea, nu şi utilităţile. Noi ne-am achiziţionat contoarele de curent, de gaz, noi am făcut modificarea ţevii de la centrală, evident legal. Într-un spaţiu sunt depozitate nişte tuburi, am cerut să-l folosim noi pentru asociaţie, să ne putem organiza mai bine, inclusiv prin montarea de camere de luat vederi, dar primăria nu aprobă nimic, preferă să ţină lucrurile aşa. Au fost spargeri, furturi din boxe, sunt milioane de cabluri pe faţadă. Problema este că cei de la primărie sunt indiferenţi, iar când facem adrese către ei, ne trimit răspuns că au înaintat solicitările noastre către Locativ, iar Locativ nu răspunde niciodată. Primăria e cocoşată de datorii şi nu-şi permite minime lucrări de întreţinere pentru proprietăţile pe care le are, iar administratorul, aşa numita firmă căpuşă a Consiliului Local, e o sinecură politică pentru nişte oameni care sunt numiţi acolo şi care au doar grija salariului lor şi nimic altceva. Nu sunt doar indiferenți, ci realmente răuvoitori. Probabil că sunt mii de unități locative la nivelul municipiului Piatra-Neamț, cu zeci de mii de oameni în ele, aflate în aceeași situație”, a mai precizat Constantin Preoteasa.
11.204 lei restanțe numai din cheltuielile comune
Chiriile sunt singurele cheltuieli neîmpovărătoare pentru locatari. Tarifele sunt de 101, 117, 180 şi 230 de lei, în funcţie de suprafaţa apartamentului. În schimb, căldura şi apa caldă sunt mai scumpe decât oriunde în oraş, inclusiv în alte blocuri administrate tot de Locativ Serv, unde căldura pentru un apartament de 40 mp este 150 de lei pe lună, nu 700. Apă caldă 166 de lei metrul cub, apa rece este 9,40 lei. Luna trecută apa caldă a fost 170 de lei fix.
„Eu am cumpărat apartamentul şi mi-am pus centrală proprie tocmai ca să nu depind de centrala blocului. E foarte scump, s-au debranșat vecinii și din cauza asta au crescut foarte mult prețurile la apă caldă și la căldură. Și fiind foarte puțini branșați, nu se mai ține cont de repartitoare. Ori consumi, ori nu consumi, plătești. Acum ești cumva nevoit, forțat să te debranșezi, au mai rămas la mine în scară poate 10 vecini care nu au centrale proprii. Și tot timpul se lipesc cazanele alea că au ruginit de 16 ani, pompele le schimbă acuș, acuș şi rămân oamenii fără căldură, fără apă caldă. Când ai probleme suni la Locativ Serv, dar vine cineva numai de luni de la ora 8, până vineri la ora 12. Dacă se sparge o țeavă vineri la ora 15 stai până luni dimineață. Din tariful de administrare pe care noi îl plătim, Locativ Serv n-a prevăzut și o sumă pentru reparații. E o situaţie complicată. O parte din locatari sunt chiriași, o parte sunt proprietari dar nici ei în adevăratul sens al cuvântului pentru că au cumpărat prin primărie și abia după 20-25 de ani devin proprietari. Iar cheltuielile comune sunt impresionante, doar că plătim lunar şi nu realizăm, însă ne-am dat seama când cineva a plecat în străinătate şi a rămas apartamentul gol 5 ani. În acest timp s-au adunat 11.204 lei restanțe numai din mărunțișuri: curățenia pe casa scării, tariful de administrare şi gunoiul că figura o persoană. Acum a venit cineva să execute, a găsit apartamentul gol, a pus o hârtie pe ușă și noi rămânem cu datorii. Şi se mai întâmplă ceva. Locatarul are un contract legal de chiriaș făcut cu primăria, prin Locativ Serv, dar el subînchiriază altcuiva. Atât timp cât chiriașul de drept nu stă de fapt aici, nu e interesat ce se întâmplă, iar cel care subînchiriază nici el nu e interesat, Locativ Serv deschide acţiune în instanţă, omul nu se prezintă la termene și după un an, doi, judecătorul dispune executarea. Dar rămâne scara blocului cu datorii. Plus că cei care subînchiriază nu trec numărul real de persoane la întreținere și atât timp cât ai cheltuieli comune, ceea ce consumă respectivele persoane, în mare parte, este trecut în cârca celorlalți. O problemă am avut cu acoperișul, că ploua foarte mult, pe cabina liftului şi la etajul 8. Plus că locuințele de la mansardă erau inutilizabile. Am strâns bani noi vecinii, pentru că de la primărie ni s-a spus că o să prindă la buget. Am mers la domnul Chitic şi ne-a promis vreo doi ani la rând, pe urmă ne-a tot amânat şi până la urmă am strâns noi bani. Și am plătit unei firma care a schimbat o parte din acoperiș cu tablă. Am făcut noi o cârpeală și am pus şi țiglele sărite la loc ca să nu mai plouă”, ne-a declarat Florin Racovanu, șef de scară al tronsonului 1 ANL al blocului C5.
Primăria şi Locativ Serv fac ping-pong cu pisica moartă
În nenumăratele adrese trimise Primăriei Piatra-Neamţ, în calitate de proprietar, şi redirecţionate către Locativ Serv, în calitate de administrator, reprezentanţii celor două tronsoane ANL s-au referit la probleme concrete. Început cu repararea acoperișului blocului, înlocuirea burlanelor de scurgere din exteriorul blocului, refacerea fațadei blocului, renovarea pereților de pe casa scării, închiderea căii de acces spre subsolul blocului – zona este inundată în urma fiecărei căderi mai importante de precipitații și reprezintă un real pericol pentru copii; adeseori persoanele fără adăpost se refugiază acolo și depozitează deșeuri care constituie veritabile focare de infecție, ce atrag insecte și rozătoare) şi continuând cu repararea sistemului de iluminat de pe casa scării sau găsirea unei soluții optime de furnizare a agentului termic în timpul iernii. De asemeea, reprezentanţii locatarilor au solicitat documente justificative în legătură cu lucrările de mentenanță efectuate de-a lungul timpului la centrala de scară, a cărei ineficiență a constituit principalul motiv al facturilor record şi baza legală a încheierii contractelor de utilități și servicii (conform prevederilor legale în vigoare asociația de proprietari având acest drept).
Locativ Serv nu a răspuns niciodată adreselor, dar a răspuns „Mesagerului de Neamţ”, care a înaintat societăţii primăriei exact petiţiile care privesc problemele locatarilor.
În răspuns, conducerea Locativ Serv a început prin a trece în revistă atribuţiile pe care le are: întocmirea, în numele proprietarului, a contractelor de închiriere cu chiriaşii stabiliţi de Primăria Piatra-Neamţ; urmărirea derulării în bune condiţii a contractelor încheiate de beneficiar cu furnizorii de utilităţi şi verificarea facturilor emise de aceştia; calcularea şi încasarea cotelor de contribuţie la cheltuielile comune lunare ale locatarilor; încasarea chiriei şi asigurarea virării acesteia către bugetul municipiului; notificarea şi acţionarea în instanţă, precum şi urmărirea executării silite a debitorilor pentru neplata chiriei şi întreţinerii. Precizări necesare, ca să înţeleagă tot omul cu ce se ocupă o firmă cu 4 directori şi aproape 50 de angajaţi.
Partea cea mai „optimistă” a răspunsului este că „toate solicitarile venite din partea chiriaşilor/proprietarilor blocului C5 tr. 2 legate de situatia fizica a blocului au fost înaintate către compartimentele de specialitate din cadrul Primăriei Piatra-Neamţ în vederea prinderii sumelor necesare în bugetul de reparaţii”. Şi aici e cazul să ne amintim de declaraţia lui Florin Racovanu, care a bătut drumurile pe la primărie şi n-a primit decât promisiuni până ce Dragoş Chitic şi-a încheiat mandatul. Probabil urmează promisiunile din mandatul lui Andrei Carabelea.
Cristina MIRCEA
Un comentariu
Cred că există șampanie franțuzească mai ieftina decât apă caldă de la Locativ Serv.