De mult n-a mai avut educația un ministru pragmatic precum cel de acum. Nu atât ideea de a recupera materia pe care elevii au pierdut-o în timpul cursurilor online este argumentul. Cât modul în care Sorin Cîmpeanu a structurat aplicarea programului „Școală după școală”, chiar dacă pe ultima sută de metri, ceea ce a dus la decalarea cu o săptămână a debutului efectiv din 18 martie. Acest program a fost conceput în așa fel, încât toți cei care vor – părinți, profesori, elevi – au acces extrem de facil. Orele de recuperare sunt deschise oricărui elev – cu excepția liceenilor – chiar și după ce a început programul. Școlile nu mai depind de inspectorate și au larghețe de mână în a-și stabili orarul, profesorii care țin aceste ore. Elevii sunt încurajați să participe, chiar dacă nu sunt corigenți sau au situația neîncheiată, fiindcă nu este limitat numărul de grupe dintr-o școală. Mai mult, o școală poate derula programul chiar și dacă are doar o singură grupă de 12 elevi care sunt în urmă cu materia, care n-au avut dispozitive, internet ori n-au curent electric acasă. La rândul lor, profesorii sunt răsplătiți: 100 lei pe oră tariful pentru un singur elev este – chiar și la 55 de lei net – un venit mai mult decât rezonabil pentru un cadru didactic, raportat la prețurile (crescânde) ale meditațiilor. Mai ales că nu toți profesorii fac meditații. Suma este undeva la media tarifelor din piața (puțin fiscalizată) meditațiilor și de aceea exclus să fi fost întâmplător stabilit la acest nivel.
Peste 5.500 elevi vor să recupereze materia
Cum a primit învățământul nemțean oportunitatea unui astfel de program care, cu puțin efort, poate schimba imediat soarta acestei generații de-a VIII-a în preajma examenului? Dacă ne uităm la cifre, sunt puțin peste 5.300 de elevi înscriși în program, față de cei 3.144 cu lacune cuprinși în platforma informatică SIIR. Ceea ce arată că există interes: din partea elevilor, a părinților, fără de ale căror cereri nu se putea face nimic, dar și a profesorilor. Cei mai afectați de cursurile online au fost elevii din mediul rural, lipsa unui dispozitiv sau lipsa internetului fiind cele mai acute probleme. Așa că cele mai multe unități de învățământ din Neamț care aplică „Școala după școală” sunt din mediul rural. Profesorii navetiști, condițiile de acasă ale elevilor, distanța mare între satele în care locuiesc și școală, faptul că sunt clase care au cursuri și după-amiază, numărul de microbuze funcționale pentru transportul elevilor, au fost alte probleme care au făcut ca o parte din școlile din rural să stabilească ziua de sâmbătă pentru recuperarea materiei. Acestea ar fi o parte din aspectele cu care s-au confruntat directorii de la câteva școli cu care am discutat. Din datele deținute de Inspectoratul Școlar Neamț reiese că puține din școlile urbane fac ore de recuperare.
Lămuriri telefonice la Gârcina
La Școala Gimnazială „Episcop Melchisedec Ștefănescu” din Gârcina sunt 54 de elevi din clasele primare și 54 elevi de gimnaziu care s-au înscris, potrivit prof. Maria Ionașcu, directoarea școlii. Detalii ne-au fost oferite doar telefonic, doamna directoare refuzând să ne primească în școală, motivat de regulile sanitare ce interzic părinților să intre în școli: „Cei 54 elevi înscriși în programul «Școală după școală», din 132 pe care-i avem în învățământul primar, învață câte o oră pe zi, după cursuri. Pentru randament, cei 54 de elevi de gimnaziu înscriși învață sâmbăta. Avem 103 elevi în total, la gimnaziu. Cu acceptul primarului și cu asigurarea transportului elevilor cu microbuzul, avem o clasă mixtă de elevi de a VI-a și a VII-a care fac orele remediale la școala Cuejdiu și avem două clase de a VI-a și a VIII-a care învață la școala din Gârcina. Toți elevii din clasa a VIII-a s-au înscris, se pregătesc la materiile de examen. Din păcate, avem doar 18 elevi anul acesta. Tablete am primit 10 de la primărie, iar de la Inspectoratul Școlar am primit o dată 30 și o dată 10”.
La Crăcăoani – model de ore remediale
Acceptul l-am primit imediat de la profesoara de limba română, Adina Cristina Raclariu, directoarea Școlii Gimnaziale „Gheorghe Săvinescu”, din Crăcăoani. Din cei 348 de elevi câți are școala, s-au înscris în program 243 de elevi. Mulți, ca și problemele de aici: „Am primit 93 de tablete de la Inspectoratul Școlar, dar acestea sunt cu internet gratuit de la Orange și le-am dat copiilor care locuiesc în zonă cu semnal. Pentru copiii din satele Cracăul Negru și Mitocu Bălan a cumpărat Primăria 100 de tablete cu internet Vodafone și copiii le-au primit în luna decembrie. Avem 288 de elevi la gimnaziu și în ciclul primar”. Evident, învățarea online a fost dificilă și pentru unii imposibilă. „N-avem foarte mulți corigenți, doar 19 elevi. Unii dintre ei, chiar și cu tablete, n-au intrat tot timpul la ore, alții au situații mai deosebite acasă…”, explică directoarea școlii în timp ce intrăm la o clasă de a VIII-a. Aici, o elevă recunoaște și ne spune zâmbind: „Mai stăteam pe telefon seara, până mai târziu și-mi era greu să intru la primele ore”. Așa că acum stă două zile pe săptămână după cursuri, până la ora 15. Alți elevi spun că trebuie să ajute în gospodărie, unii au în grijă frați mai mici. Dar sunt și câțiva care afirmă că testele de antrenament sunt relativ ușoare. Materia de examen, însă, a rămas destul de stufoasă, după cum ne spune prof. Elena Chihaia: „Programa rămasă pentru examenul din vară include și materia din perioada cât au fost cursurile online”. Un subiect nou la română pare să nu le dea bătăi de cap elevilor din Crăcăoani. Siguri pe ei, se declară optimiști și primesc susținerea directoarei: „Chiar și un elev care nu prea a citit mult până acum, poate rezolva acest subiect pe baza operelor studiate la ore”.
Elevii dintr-o clasă a VI-a erau la ora de dezvoltare personală: „Învățăm să avem încredere în noi” – a spus un elev, „să fim implicați” – a adăugat o elevă, „aflăm cum să învățăm mai ușor” – a completat un băiat.
În sala de alături, elevi de-a VI-a aveau ora de literație și doamna directoare le-a reamintit să învețe la toate materiile după principiile deja știute: „O informație nouă, o informație despre care vreau să întreb, o informație care contrazice ceea ce știam eu”.
Școala după școală se face după orele de curs. Directoarea școlii mai precizează că toți cei 15 elevi de clasa a VIII-a participă la orele de recuperare marțea și joia „ca să se pregătească mai bine pentru examenul din vară”. E generația fără manuale, generația cu o nouă programă ce, teoretic, pune accent pe competențe, pe predare interdisciplinară, doar că profesorii n-au mai fost pregătiți în acest sens. Prin urmare și materiile de examen vor fi tot matematică și română, fără limbi moderne și științe, dar structurate după modelul PISA.
„Dacă mi-aș fi permis, aș fi mers la meditații”
La Școala Profesională Petricani recuperarea se face sâmbăta. Din cei 750 de elevi în total, s-au înscris 61 din clasele primare și 71 din clasele de gimnaziu – o treime. Elevii de gimnaziu învață la școala din Târpești și cei mici la școala din centru.
Sâmbătă dimineață, la ora 10, când am ajuns la școala din satul Târpești, o parte din elevi era în pauză, afară. „Și programul orelor remediale trebuie să respecte regulile sanitare, așa că am stabilit pauzele intercalat, ca elevii să nu se întâlnească”, explică prof. Ionuț Rotaru-Popa, directorul școlii, care detaliază motivele pentru care s-a ales ziua de sâmbătă: „Elevii de gimnaziu învață și după-amiaza, nu puteam rămâne după ore. Am discutat cu părinții, avem acordul lor, profesorii au acceptat și am format grupe omogene. Copiii sunt aduși dimineața cu microbuzele, avem două, apoi la ora 13.00 sunt duși înapoi acasă”.
La o clasă de a VI-a i-am găsit pe elevi la ora de matematică, cu tabla înmulțirii pe bănci și caietele alături. La tablă, un elev rezolva un exercițiu de algebră și colegii lui scriau pe caiete. Întrebați ce ar fi făcut acasă într-o zi de sâmbătă, dacă n-ar fi trebuit să vină la școală, doi-trei elevi au răspuns: „Teme!”. Directorul școlii precizează că totuși n-au fost mulți elevi cu situația neîncheiată: „La noi în comună avem câțiva elevi care locuiesc în zona Țolici, în partea dinspre pădure, unde nu este semnal la internet. Am primit 130 de tablete de la inspectoratul școlar, dar sunt cred că 15 copii care locuiesc în zona fără semnal. Toți care s-au înscris sunt copii care vor să-și fixeze cunoștințele. De exemplu, la clasa a VIII-a avem 28 de elevi – toți vin la orele remediale pentru că se pregătesc pentru examen”.
Într-o sală de la parter, elevi de-a VIII-a aveau ora de științe. I-am întrebat dacă le sunt utile orele de pregătire pentru evaluarea națională: „În online e obositor. Dacă n-ar fi fost aceste ore și mi-aș fi permis, aș fi mers la meditații plătite”, a fost răspunsul dat de un elev mai îndrăzneț, susținut de zâmbetele largi ale colegilor săi. Doar întrebarea privind liceul la care vor să fie admiși a rămas fără răspuns. Școala profesională are de ani buni specializarea confecții textile. E rămasă de la fostul Liceu Tehnologic Petricani, cum era până acum doi ani. Din cauza rezultatelor la bacalaureat, n-a mai fost menținut liceu.
În week-end se recuperează materia și la Școala Gimnazială nr. 2 Piatra-Neamț. S-au înscris 207 elevi, dintre care 34 sunt de la structura Văleni. Dar la Școala 2 vin să învețe și câțiva elevi de la alte școli din municipiu, după cum ne-a explicat directoarea Stela Andrei. Se pare că, pentru început, toată lumea consideră utile aceste ore remediale. Cât de eficiente sunt, se va vedea prima dată la simularea din 29 martie, apoi la examenul din vară. Probabil că atunci se va cuantifica și beneficiul din perspectiva costurilor și se va decide dacă programul va fi extins.
Cristina IORDACHE
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 484, săptămâna 1-7 aprilie.
Un comentariu
Întreb pentru un prieten !
Când a fost ministrul întreg la ” bibilică ” ?
Când a hotărât prelungirea vacanței cu trei săptămâni, PENTRU A REDUCE MOBILITATEA, având că scop prevenirea infectărilor !
Sau când ” linge unde a scuipat cu o zi înainte ” și decretează că elevii vor face recuperarea materiei, in vacanță, cu prezența fizică ?