O poartă de gabarit – acea grindă transversală, montată pe doi stâlpi, care are rolul de a proteja podul de cale ferată -, a căzut peste un microbuz şi l-a strivit. Şoferul şi un pasager, care era în faţă, au murit pe loc. Dintre ceilalţi trei pasageri (doi bărbaţi şi o femeie), doi au fost transportaţi la Spitalul Roman. Femeia, în vârstă de 76 de ani, a fost resuscitată şi transportată la spitalul din Piatra-Neamţ, urmând să fie transferată la Iaşi.
Cam acesta este tabloul unui accident care n-ar fi trebuit să se întâmple şi care a schimbat, în câteva secunde destinul unor oameni. Doi bărbaţi, relativ tineri, şoferul de 41 de ani şi pasagerul, de 47, au murit pe loc, zdrobiţi de greutatea grindei, şoferul vinovat de accident a leşinat lângă gardul unei case şi a primit ajutor medical de la un echipaj de ambulanţă.
Modul în care s-a întâmplat această nenorocire comportă, desigur, discuţii despre responsabilitate şi, mai ales, despre lucrul bine făcut. Limitatorul de înălţime indică, absolut corect, cum aveau să demonstreze măsurătorile de la faţa locului, 4,4 metri. Excavatorul urcat pe platforma care-l transporta măsura 4,8 metri. Orice şofer profesionist, care are de transportat un utilaj, ar trebui să măsoare exact înălţimea şi dacă nu se încadrează în limitele impuse pe un anumit traseu, să anunţe Secţia Drumuri Naţionale şi să întrebe ce rută alternativă are. Şoferul care a provocat tragedia de astăzi, Sorin Moisii, din Brusturi, în vârstă de 40 de ani, nu a făcut acest lucru. Şi asta în condiţiile în care trebuia să treacă pe sub două poduri de cale ferată până la Piatra-Neamţ. La primul, călătoria s-a încheiat dramatic, pentru că grinda metalică, dislocată la impact, s-a prăbuşit peste microbuz. Şi aici intervine o altă problemă. SNCFR, care are în grijă aceste limitatoare menite să protejeze podurile pe care circulă trenurile, oare cât de bine a fixat aceste porţi de gabarit şi cam cât de des le verifică? O întrebare legitimă, la care încă nu am primit răspuns de la reprezentanţii societăţii de transport feroviar. Oamenii care locuiesc în imediata apropiere a locului accidentului ne-au spus că anul trecut a căzut limitatorul instalat pe sensul Piatra Neamţ-Bicaz, tot după ce-a fost atins de un camion. A venit cineva cu un utilaj, l-a tras pe marginea drumului şi acolo a rămas. Din fericire, atunci nu a fost nimeni rănit. Totuşi, o astfel de grindă, care cântăreşte câteva tone, nu ar trebui să „zboare” de pe stâlpi cu atâta uşurinţă. Să fi rămas utilajul blocat dedesubt era oricând de preferat decât să moară doi oameni nevinovaţi.
Am trimis către Biroul de presă al SNCFR 3 întrebări: 1. La ce perioadă sunt verificate porţile de gabarit, în speţă cele de la Tarcău când au fost verificate ultima dată?
- Ce sistem de prindere are poarta de gabarit pe stâlpii de susţinere?
- Dupa asfaltarea drumului Piatra Neamt-Bicaz, care a fost acum doi ani, au fost ridicate portile de gabarit cu înălţimea corespunzătoare stratului de asfalt?
La a treia am primit deja răspuns de la administratorul drumului, care ne-a asigurat că asfaltarea s-a făcut după decapare, deci stratul abia pus nu a schimbat înălţimea indicată de limitator. La primele două întrebări am fost asiguraţi că vom primi răspunsuri “în termenul legal”, ştiut fiind că SNCFR este, de cel puţin 30 de ani, garantul respectării legislaţiei.
Cristina MIRCEA
Un comentariu
nici aia de la drumuri nu sunt foarte curati, gabaritul de libera trecere este cuprins intre 4.47-4.51 m indicator au cu 4.40m dar gabaritul permis efectiv este de 4.37m , asa ca este un cumul de erori si cea mai mare este produsa de sofer care cu 4.80 m sigur avea nevoie si de masina de insotire