Astăzi, 13 mai, după 10 zile de la producerea poluării cu amoniac, specialiştii de la Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamţ au constatat, în sfârşit, că râul Bicaz este curat: ”În secţiunea evacuare SC HeidelbergCement – Fabrica Taşca, orele 8,25, se constată valoarea concentraţiei indicatorului de calitate amoniu este sub limita maximă admisă prin autorizaţia de gospodărire a apelor. Pe râul Bicaz în secţiunea pod societate Azbociment SA localitatea Bicaz, orele 8,35, valoarea concentraţiei indicatorului de calitate amoniu este sub limita maximă admisă corespunzător clasei a II-a de calitate”.
Ieri, 12 mai, valoarea concentraţiei de amoniu era în scădere, la evacuarea din Fabrica Taşca, spre limita maximă admisă, iar pe râul Bicaz era corespunzător clasei a II-a de calitate, motiv pentru care s-a continuat asigurarea unui debit suplimentar de 5mc/s pe râul Bicaz din acumularea Taşca, pe o perioadă de 48 de ore, în vederea limitării efectelor poluării.
Între timp, pentru a se lămuri circumstanţele exacte ale producerii poluării – având în vedere că reprezentanţii HeidelbergCement au declarat că un şofer bulgar a deversat în canalizare 5,5 tone de apă amoniacală -anchetatorii fac demersuri pentru a-l audia pe şoferul respectiv. Bărbatul, care face transport internaţional de substanţe periculoase şi este de presupus că ştie foarte bine legislaţia din domeniu, dar şi consecinţele deversării unei substanţe toxice într-o canalizare pluvială, va fi audiat cu interpret. El va trebui să declare dacă ideea de a scăpa de surplusul de încărcătură, care n-a mai încăput în rezervorul din curtea fabricii, i-a aparţinut sau aşa i-a spus cineva să procedeze, acesta fiind un aspect foarte important pentru a stabili cine este vinovat de dezastrul ecologic de la Taşca.
C.M.
Un comentariu
Atestatul ADR se obține destul de greu, licenta de transport international la fel.
Șanse ca un șofer de camion pe international să facă așa ceva sunt atât de mici încât nici nu merită să fie luate în calcul.
Este clar că apa amoniacală a ajuns in emisar stric cu ajutorul celor din Heidelberg .
Nu risca un operator de transport așa ceva, dar acarul Păun nu putea fi decât român !