Interviu cu prof. Ionel PĂTRUNJEL, directorul unităţii de învăţământ
– Domnule director, școala pe care o conduceți a avut parte de mari investiții în ultimii ani…
Școala noastră, cu unitățile de la Borlești și Mastacăn, a beneficiat, în ultimii ani, de investiții importante. Prima lucrare a fost noua Grădiniță cu program normal din satul reședință de comună, lucrare începută în 2016, finalizată în 2018. Obiectivul are trei săli de grupă, finanțarea fiind asigurată prin Banca Mondială de Guvernul României. Începând cu 2018, a fost derulat proiectul de reabilitare și modernizare a Școlii Gimnaziale “Ștefan cel Mare” Mastacăn. Finanțarea a fost asigurată prin PNDL1. A fost schimbată instalația termică, apoi cea electrică, reabilitare totală a acoperișului, consolidare și multe alte lucrări. Acolo este o problemă, pentru că sunt multe izvoare care produc necazuri. De la ultima lucrare, construcția se prezintă foarte bine și nu au mai apărut fisuri în pereți. După, în 2020, a început execuția proiectului de reabilitare, modernizare și dotare a Școlii Gimnaziale Borlești. Reamintesc faptul că în comuna noastră funcționează două școli cu personalitate juridică, una la Borlești și cealaltă la Ruseni. Școala Gimnazială Borlești are ca structuri Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Mastacăn și Grădinița cu orar normal din centrul comunei. Unitatea de la Borlești are un efectiv de 426 de preșcolari și elevi.
– Cu toate că am traversat o perioadă de pandemie, s-au organizat anumite activități în școli?
Da. Dintre cele mai importante activități pe care le-am desfășurat în acest an online menționez “A fost odată, ca niciodată”, de 1 martie, cu secțiuni de creații literare și desene. Am avut oportunitatea ca la 1 martie să organizăm și “Târgul de mărțișoare”, noi fiind în scenariul verde. De aceea, toată perioada când cursurile nu au fost suspendate prin Hotărâre de Guvern, am avut toți copiii prezenți fizic la școală. Evident, în perioadele în care s-a putut. Târgul de mărțișoare a fost organizat ţinând cont de regulile de distanțare, fără părinți și numai cu cei mici. Am organizat și o expoziție cu vânzare, iar din banii strânși pe fiecare clasă, s-au făcut donații copiiilor de la Mănăstirea Petru Vodă. Acolo am ajuns cu microbuzul școlar și cu 10 copii, fiind coordonați de prof. Ioana Huștiu. Este un parteneriat mai vechi cu centrul de la mănăstire. Ca activități importante extrașcolare, am mai avut proiectul “Școala altfel”, dar a fost în pandemie și am organizat activitatea online. În ultimii ani, natalitatea a stagnat, chiar dacă au fost și anumite fluctuații la nivelul fiecărui an. În acest an școlar, ne-au plecat 8 copii, dar au venit 17. Populația școlară la nivel de comună este în jurul a 800 de copii și elevi.
„Școlile vechi nu se mai pot reabilita”
– Cum v-ați descurcat în pandemie?
În perioada de pandemie, am asigurat îmvățământul online, beneficiind de 50 de tablete achiziționate de Consiliul Local, 50 de tablete au fost achiziționate de școală, suma fiind aprobată în Consiliul de Administrație, precum și 43 de la ISJ Neamț. Dintre ele,142 au fost distribuie copiilor care nu au avut acces la internet. Dintre toate, ne-a mai rămas numai una, pe care o țin de rezervă în biroul meu, ca director al școlii. În aceste condiții, toți copiii, inclusiv cei de la învățământul preșcolar, au avut acces la învățământul online. Vreau să adaug faptul că din zona Dealul Mare, spațiu cu un ritm deosebit privind construcția de locuințe, alintat la nivel local Micul Dallas, coboară zilnic un microbuz plin cu copii și elevi la școala noastră. Demografic, este un semn foarte bun. Aproape în toate familiile sunt părinți tineri, iar grădinița este arhiplină. Sunt părinți frumoși și deștepți, iar copiii le seamănă. Mulți au lucrat în străinătate și sunt foarte implicați în aducerea copiilor la școală.
– Învățământul online a adus ceva nou?
Cum să nu. Am folosit două platforme educaționale. Inițial, când toată lumea în perioada aprilie-mai 2020 era în mare febră cu educația online, noi am avut o profesoară de matematică-informatică foarte implicată, care ne-a creat două platforme educaționale, în colaborare cu profesoara de limbă engleză. Este vorba de platformele Google Meet și Google Classroom direct la Microsoft, în SUA, care ne-a dat domeniul. După aceea, ne-am dat seama că nu este acces la internet pe toată suprafața comunei, respectiv, zonele Nechit și Sovoaia. Aveam nevoie de internet de mare viteză. Asa se face că pe vechiul domeniu, de pe vremea când Școala Mastacăn avea statut juridic, am creat și acolo o platformă, pe Classroom. Acum avem clasele primare care merg pe o platformă educațională, iar ceilalți pe alta.
– Ce se întâmplă cu fostele școli de la Nechit, Șovoaia, Poiana Mărului și Borlești de Sus?
Toate aceste unități sunt ale Consiliului Local. Este posibil ca la Borleștii de Sus să se demoleze clădirea și să se ridice un centru de zi. Acolo, clădirea nu suportă reabilitare și trebuie demolată. La Șovoaia se vrea un punct sanitar, precum cel de la Grădinița Balanu. În Poiana Mărului și Nechit, clădirile nu se pot folosi. Dar, școala de la Șovoaia fiind reabilitată prin anii 1998-1999, clădirea nu arată rău, find folosită mai mult la organizarea secției de votare din acel sat.
“Școala după școală” – un proiect foarte bun
– Când vor fi gata lucrările de reabilitare la Școala Borlești?
Termenul este martie 2022. Investiția este foarte mare și cere mult timp. Sala de sport nu este extinsă, dar a intrat într-un proces important de reabilitare. Suprafața de joc nu a fost modificată, în schimb, anexele, da! Dacă dă Dumnezeu, o să fie una dintre cele mai moderne și mai funcționale școli din țară. Va avea 12 săli de clasă, cu laborator de informatică, dotat cu 30 de calculatoare. Mai avem videoproiector în fiecare clasă. Important este că avem deja un mobilier foarte bun. În proiect este prinsă și dotarea școlii, inclusiv a sălii de sport.
– Pe când o bază sportivă modernă în aer liber?
Am luat legătura cu o firmă specializată, ca atunci când vor fi finalizate lucrările la școală, să avem deja proiectul. Fără el nu se poate. Terenul cu iarbă nu va mai fi funcțional, pentru că tot molozul și celelalte materiale au fost depozitate pe acel spațiu. De asemenea, acolo, într-un spațiu restrâns, au fost și camioane de mare tonaj.
– Aveți vreo problemă fără rezolvare?
Da. Avem un proiect social, în care vor fi cuprinşi 45 de copii din toată comuna. Este vorba de 25 elevi de la gimnaziu și 20 din clasele primare. Aceștia ar fi trebuit să beneficieze timp de 3 ani de activitate remedială, o masă caldă la prânz, activități extrașcolare-vizionări de teatre, filme, muzee, tabere școlare, rechizite. Avem patru luni de când ne blochează firma de catering. În fond, firmele se tot înscriu la licitație, dar nu corespund. În acest proiect mare, sunt patru parteneri asociați, printre care primăria locală și Școala Borlești. Am vrut să luăm copii și de la Ruseni, cu toate că am inițiat noi proiectul în anul 2017, fiind împărțiți copiii echitabil: 10-10 de primară, plus 25 de gimnaziu, din care 5 de la Mastacăn și câte 10 Borlești și Ruseni. De aceea, noi nu am putut demara activitățile în sine, din cauza lipsei firmei de catering. În proiect fiind bani europeni, nu-ți dă voie să faci activitatea remedială fără mâncare. Din păcate, firmele nu corespund cerințelor europene. În fiecare săptămână li se cer clarificări. S-a înscris o firmă de la Făticeni, dar cum poți veni de acolo iarna? Proiectul este pe o perioadă de trei ani, pentru 45 de copii, masă de prânz, plus pentru încă două persoane . Avem firme în comună, dar nu vine nimeni. Interesant este că avem opt tabere cu acești copii, vine vara, avem excursii, plus activitatea remedială. Am cerut să ni se dea drumul fără masă, dar nu este voie. Am stabilit că nu facem politică, dar Guvernul României a făcut un lucru bun, privind proiectul “Școală după școală”. Inițial a fost o anumită reticență, dar proiectul este formidabil. Avem opt grupe care fac sâmbăta activitățile, plus alte patru care fac după-amiaza. Noi învățând în două schimburi din cauza șantierului de la Borlești, spațiile fiind ocupate în intervalul orar 8:00-15:00, sâmbăta este extraordinară activitatea. Una este când vezi elevul și alta este când te uiți în calculator să-l vezi. Mai mult, am pornit de la 108 elevi în luna martie, iar acum avem 153.
A consemnat Constantin NEGRU
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 492, săptămâna 3 – 9 iunie.