Interviu cu primarul Adrian CIOBANU
Situată la limita administrativ-teritorială cu municipiul Roman, beneficiind de avantajul poziției sale, comuna Cordun continuă dezvoltarea economică și socială, aflându-se, alături de Dumbrava Roșie și Săvinești, pe o treaptă importantă a modernizării comunităților rurale din Neamț. Firește, o astfel de dezvoltare implică o atenție deosebită a administrației publice locale privind modernizarea instituțiilor locale, școala beneficiind de un aport substanțial. De aceea, în condițiile declanșării pandemiei din ultimul an și jumătate, Primăria și Consiliul Local au fost nevoite să acorde o atenție deosebită, să asigure tot ceea ce era necesar pentru continuarea activităților educaționale. În această situație, învățământul online a devenit o activitate obligatorie, care să-l suplinească pe cel de la clasă. De aceea, au fost achiziționate 600 de tablete, un record în Neamț, apoi tot ceea ce se cerea ca materiale, precum și un generator de O3, care să dezinfecteze toate incintele școlare. Este drept, nu orice comunitate rurală din județ a avut posibilitatea să achiziționeze toate materialele ca la Cordun, dar important este că elevii au putut primi informațiile rapid, cu toate că o vreme nu au mers la școală. În ultima vreme, administrația locală a pregătit și câteva proiecte noi, cu ajutorul cărora școlilor din comuna Cordun nu le va mai lipsi nimic: două săli de sport, două terenuri de sport ultramoderne, precum și reabilitarea, în această vară, a unor corpuri la cele două unități. Pentru cei care urmăresc activitatea administrației locale din comună, pot observa că la Cordun modernizarea instituțiilor locale este activitatea cea mai importantă a celor care conduc destinele acestui UAT.
– Domnule primar, cu ce ați ajutat școala în pandemie?
Răspunsul este complicat, pentru că trebuie să reamintesc, cronologic, tot ceea ce s-a întâmplat. În prima fază, am achiziționat tablete pentru toți copiii de pe raza comunei Cordun. Cele 600 de tablete au fost achiziționate în două etape, fiind organizată și licitație anul trecut. Nu am stat cu mâna întinsă la Guvern și instituțiile statului, inclusiv la Inspectoratul Școlar Neamț. De aceea, am căutat o soluție și împreună cu Consiliul Local am cumpărat aceste tablete, pe care le-am pus la dispoziția copiilor pentru o perioadă de 2 ani, cu tot cu abonamente la internet, astfel încât, în timpul pandemiei, școala online să se desfășoare în bune condiții, iar toți copiii să dispună de aceste device-uri, încât să nu existe, din punctul meu de vedere, nici măcar o simplă frustrare pentru copiii cu resurse materiale și financiare mai mici. Am vrut întotdeauna ca toți să se simtă egali. Iar eu, ca reprezentant al statului român, să le facilitez acest lucru tuturor. Din punctul de vedere al dezinfectanților, măștilor, etc, a fost pus la dispoziție tot pachetul, mai ales în perioada în care școala a activat fizic, la clasă, pe timpul pandemiei. O dată în cursul primăverii anului trecut, și a doua perioadă, acum, la finalul acestui an școlar. Așadar, am pus la dispoziția școlii toate mijloacele pentru a exista o dezinfectare sută la sută. La începutul anului trecut, am cumpărat unul dintre cele mai bune lucruri, un aparat mare de ozon, cu care dezinfectăm sistematic școala. Este un aparat care emană ozon (O3), care dezinfectează tot. Mor inclusiv muștele. Nu am dezinfectat sălile de clasă cu ultraviolete, ci cu un generator de ozon. Un astfel de generator dezinfectează foarte rapid o clădire mare în 2-3 ore, ca la finalul operațiunii de dezinfectare, timp de 15 minute, tot O3 se transformă în oxigen bun, inhalabil, fără să creeze vreo problemă copiilor sau vreunei persoane care intră în interiorul clădirii. Pe timpul pandemiei nu am stat, gândindu-ne că viața noastră se va termina odată cu această perioadă grea. Am spus că este o încercare prin care trece întreaga omenire, iar pandemia încet, încet va dispărea. În ultima vreme, la nivelul județului Neamț au fost foarte puține cazuri, la fel și la nivelul României. Cazuri vor mai fi, însă acum discutăm doar de o imunizare în masă, atât datorită vaccinului, dar și a faptului că mulți dintre noi au trecut prin această boală și am căpătat anticorpi. Unii dintre noi ne-am vaccinat, unii într-o primă etapă, alții urmează să ne vaccinăm. Sperăm ca în perioada următoare cursul vieții să revină la ceea ce era înainte.
„Sportul oxigenează creierul”
– Ce proiecte de investiții aveți în grafic pentru școlile din comună?
La începutul acestui an, am gândit, împreună cu Consiliul Local, să modernizăm școlile la nivelul comunei, obiectiv care vizează dotarea și modernizarea corpurilor de școală de pe raza comunei Cordun. Avem un proiect de reabilitare a corpului A la Școala Pildești, proiect prin care vreau să fac o curățenie și o întreținere în vara acestui an. La corpul B se va face o extindere de toalete. Apoi, la Cordun am început să facem un pic de curățenie la sala de sport și încă în două săli de clasă. În schimb, avem două proiecte mari, care înseamnă două terenuri de sport în aer liber cu material sintetic și două săli de sport.
– La un moment dat, se punea problema unor incinte tip balon.
Am încercat, dar am eșuat din cauza factorilor tehnici din această zonă. Bazele sportive tip balon sunt mai puțin agreate la vânt. Probabil, la nivelul țării ar fi existat anumite probleme din cauza vântului. Probabil, o fi fost vreun accident la aceste amenajări sportive. Nu au fost acceptate, dar am căutat o soluție de comun acord, ca să nu fie nici prea scumpă, nici prea ieftină. Să facem două săli de sport în curțile școlilor. Cred că elevii și tinerii din Cordun simt nevoia de a practica sportul. Cred că noile baze sportive vor reduce numărul farmaciilor din țară. Trebuie să creeze o nouă generație de copii mult mai sănătoși, care să practice sportul. Cred că, în acest moment, sunt repercusiuni mari asupra societății, din cauza faptului că, în general, clasa politică din țară și-a aplecat mai puțin atenția asupra acestui aspect. Vedem din ce în ce mai mulți copii care luptă cu obezitatea. Nu au capacitatea să facă mișcare, obosesc repede și au devenit statici și stau foarte mult în fața calculatoarelor. Fără mișcare, nu se poate. Noi, cei mai în vârstă, o făceam în copilărie. Alergam mult mai mult, pentru că nu aveam alte mijloace care să ne capteze atenția. În fond, ne adunam și băteam toată ziua într-o minge. Cei mai mulți dintre noi, care am practicat sportul, mișcarea mai bine zis, se observă și astăzi. Cei care practică sportul cresc altfel, cresc frumos, părinții trebuie să înțeleagă, copiii trebuie să practice sportul. Părinții sunt cei care trebuie să îndrume copiii spre sport. Este bine pentru organism, dar și pentru starea psihică a celui mic. Sportul oxigenează și dezvoltă creierul.
„Reformă în educație”
– Cine a iubit școala, o iubește și ca primar?
În ceea ce mă privește, pot să spun că am iubit școala în copilărie, iar această instituție este importantă pentru mine ca individ, dar cred că este cea mai importantă pentru noi ca societate. O societate care nu se apleacă spre noua generație, este ratată din punctul meu de vedere. Este important ca întreaga clasă politică să se aplece din ce în ce mai mult asupra modului de pregătire a copiilor. Este clar, școala are foarte multe lacune în momentul în care discutăm, dar este foarte important ca noi să învățăm de la societățile cele mai dezvoltate din zona noastră. Nu trebuie să fim prea mari somități ca să vedem că trebuie să copiem de la unii cărora le merge mult mai bine și au succes în acest domeniu. Cred că școala românească nu a creat niciodată copiii să gândească, nu s-a bazat niciodată pe creativitate. S-a axat mai mult pe o memorare mecanică, așa cum este la noi acum. Sunt sute de pagini de memorat, iar cei cu memorie bună se descurcă foarte ușor. De multe ori, cei mai buni copii în zona memoratului nu dau cele mai bune randamente în viață. Cred că ar trebui să dezvoltăm creativitatea, să dezvoltăm un nou mod de a gândi. Dascălul de la catedră trebuie să facă elevul să gândească, nu să învețe mecanic totul pentru viață. Creativitatea cred că are un rol benefic pentru întreaga națiune.
– Credeți că trebuie reînființate atelierele școală, ca la mijlocul secolului trecut?
Nu putem discuta de atelierele de fuioare, olărit, ca în trecut, pentru că nu mai sunt de actualitate. Cred că școala trebuie să se modernizeze permanent și să caute noi direcții de dezvoltare a societății. Dacă discutam, în trecut, de dulgherie, tâmplărie sau ce mai era atunci, la ora actuală lucrurile stau total diferit. Dar ceea ce se cere pe piața muncii, aia trebuie produs. Este vorba de interesul practic al pieții muncii, iar școala trebuie să pregătească noile cadre în acest sens. Revenind, școala trebuie să dezvolte copiilor capacitatea de a gândi, de a le dezvolta creativitatea și nu memorarea mecanică, asta din punctul meu de vedere.
Școala Gimnazială Cordun: „Răspunderea factorilor implicați în educație”
Interviu cu directorul Flavius Constantin CIUBOTARU
Sistemul educațional din Cordun a avut parte, în ultimii ani, de investiții importante, cu mult peste media întâlnită în județ și în țară. În spatele acestor lucrări au stat și stau preocupările constante ale administrației locale și a conducerii școlilor, pentru asigurarea de condiții de excepție preșcolarilor și elevilor din cele 3 sate componente: Cordun, Simionești și Pildești. De asemenea, pe lângă baza materială acumulată, sunt de menționat câteva aspecte care merită consemnate. În primul rând, în momentul în care pandemia a început să ne redimensioneze viața de zi cu zi, administrația locală a achiziționat imediat 600 de tablete, cu internet, care au ajuns în scurt timp la elevi. Statistica ultimului an și jumătate arată că două comune, Cordun și Oniceni, s-au pliat imediat pe noua cerință, achiziționându-se aparate pentru toți elevii. Totodată, anterior, la anumite evenimente care au avut elevii ca principali actori, cei mici au primit și alte daruri din partea celor mari, care le conduc destinele. Astfel, în anii din urmă, elevii au primit, atenție, sute de biciclete, apoi laptopuri și alte obiecte, care să-i ajute în procesul educațional. De aceea, în fiecare zi, curțile școlilor din comună sunt transformate în veritabile parcări „ciclo”, locuri de care nimeni nu se atinge. În fond, este un spectacol unic, iar cu această ocazie, toți elevii fac sport. Mai mult, la nivelul administrației locale se fac și economii importante, privind transportul elevilor la unitățile școlare. În definitiv, asta înseamnă preocupare a celor mari și nimic mai mult.
– Domnule director, cum ați depășit momentele dificile legate de pandemie?
Nu știu dacă a fost un șoc sau o provocare pentru toată lumea. Însă, cred că am reușit să depășim această situație cu brio. În primul rând, am beneficiat de avantajul că am avut o platformă educațională achiziționată din timp. Noi am folosit Microsoft Inx. Apoi, am reușit să facem o specializare ad-hoc a tuturor cadrelor didactice. La început, nu toată lumea era obișnuită. Mai mult, aceste platforme sunt făcute pentru anumite companii, iar ele au devenit mai târziu platforme pentru învățământul online. Colegii mei cred că s-au descurcat excelent, începând cu cei foarte tineri, care au o bază informatică mai bună, continuând cu dascălii mai în vârstă, dar cu mai multă experiență în privința predării la clasă. Pe tot parcursul pandemiei, de un an și jumătate, am reușit să rămânem conectați împreună cu elevii. Am beneficiat aici și de ajutorul excepțional pe care l-am primit imediat din partea Primăriei Cordun, prin persoana domnului primar Adrian Ciobanu, și care a achiziționat, într-un timp foarte scurt, 600 de tablete, care apoi au fost împărțite elevilor. Așa încât, pentru noi această perioadă a trecut un pic mai lejer, față de alte comunități, care nu au avut această posibilitate. Școala primește din partea primăriei un ajutor substanțial în fiecare zi, prin toate materialele pe care ni le-a pus la dispoziție. În afară de tablete, am avut nevoie de material dezinfectant, măști și toate celelalte. Într-o vreme, am fost și într-un scenariu verde. Copiii au venit la școală, astfel încât nevoia de măști și dezinfectant a fost foarte mare. De aceea, am primit acest ajutor ori de câte ori a fost nevoie. Trebuie să reamintesc faptul că și din partea Inspectoratului Școlar Neamț am primit un astfel de sprijin, care, în momentele de restriște, ne-a ajutat foarte mult. Am primit aceleași materiale, dezinfectanți, măști, materiale sanitare, combinezoane, materiale de curățat și tot ceea ce trebuie într-un astfel de moment destul de dificil pentru învățământul românesc.
– Privind spre viitor, ce investiții aveți în lucru?
Am avut și avem investiții. Astfel, corpul B al Școlii Gimnaziale Pildești este reabilitat de doi ani. De asemenea, avem băi moderne, unde primăria a făcut un lucru extraordinar, dotând băile cu senzori, încât, în plină pandemie copiii trebuie să fie feriți, pe cât posibil, de orice atingere, astfel încât să nu se contamineze unul de la altul. Pentru această vară, este prins în programul de reabilitare corpul A, în fond, corpul vechi al școlii. Mai avem un corp de clădire la Școala Cordun. Avem promisiuni pentru un teren de sport și o sală de sport. Eu cred că sunt investiții foarte mari, pe care Primăria Cordun încearcă și reușește, de cele mai multe ori, să le facă. Asta duce și la un nivel de răspundere a factorilor implicați în educație. Nu putem să așteptăm să primim investiții atât de consistente fără să oferim și noi mai departe elevilor.
Programul „Școală după școală”
– Ca să primești, trebuie să și oferi.
Întotdeauna trebuie să oferim, ca să primim. Cred că toți colegii mei s-au descurcat admirabil în timpul pandemiei. Oricum, putem spune că ne-am descurcat atât cât a fost nevoie.
– Programul „Școala după școală” a prins?
Noi ne-am încadrat cu câteva clase. Pentru acest program remedial, au fost formate 4 grupe. Repet, datorită faptului că nu a fost o lipsă de continuitate în procesul educațional, avem doar aceste 4 grupe, care au continuat până la sfârșitul anului școlar. Doamnele și domnii învățători implicați în acest program sunt alături de elevi, iar ei au depus toate eforturile, pentru a recupera pierderile din timpul anului școlar.
– Aveți proiecte educaționale în derulare?
Avem proiecte educaționale cu mai multe școli, iar ultimul a fost pe baze sportive. Astfel, am avut o acțiune împreună cu Școala Gimnazială Sagna. Mai sunt două proiecte educaționale cu mai multe școli din Neamț, dar și din alte județe. În colaborare cu noi sunt și bibliotecile comunale, în primul rând, profesorii de limba și literatura română. Mai avem câteva proiecte educaționale ale doamnelor și domnilor învățători. Am încercat, în măsura în care ne-a permis pandemia, pentru că abia de curând am putut participa la astfel de acțiuni. Dorim să aducem plus valoare pentru toți elevii noștri.
„Religia, în ajutorul copiilor”
– În comuna Cordun, creștinii fac parte din două mari credințe.
Comuna noastră are două comunități, aparent distincte prin religie, dar prin noi, dascălii, lucrurile se diferențiază. În fond, comuna are 3 sate, în care, la nivelul profesorilor, al elevilor, nu există nici un fel de distincție, de diferențe. Eu sunt aici de mai bine de 12 ani, dar nu am auzit să existe vreun impediment, bazat pe acest subiect. Religia trebuie să vină numai în ajutorul copiilor, al elevilor și să-i unească pe toți. Noi nu facem religie, noi face educație. Iar educația nu poate fi decât una singură, pentru orice om.
– Colaborați cu Liceul Tehnologic „La Sale”?
Eu cred că avem în fiecare an absolvenți de clasa a VIII-a, care merg la acest liceu și care este foarte aproape de casele elevilor. Colaborăm doar în măsura în care găsim puncte comune. Este, totuși, un liceu, au alt fel de proiect, alt plan instituțional.
– Cu ce-ați ieșit în întâmpinarea elevilor merituoși?
Odată cu încheierea anului școlar, pentru clasa a VIII-a a fost organizat un banchet, dar a fost și un curs festiv. Am încercat, atât cât a fost permis din partea instituțiilor statului, dar și cât am avut posibilitatea să le oferim acestor copii, pentru că, din punctul meu de vedere, nu ar fi trebuit ca acest moment să-l pierdem. A fost un moment pe care nu l-au ratat și unul deosebit pentru toți.
– Credeți că, în acest moment, satul Pildești este cea mai bine croită așezare din Neamț?
Este una dintre cele mai închegate așezări din județ. Biserica și comunitatea locală, dacă au pe cineva care-i pot conduce și îndruma pe un drum cât mai lin, cât mai bun și mai corect, împreună realizează numai lucruri mărețe. Așa încât, comuna Cordun, cu cele 3 sate, cred că a avut oameni deosebiți, care au lucrat în folosul comunității, în principal. Au fost efectuate investiții foarte mari, care au ridicat întreaga comunitate.
Pagini realizate de Constantin NEGRU
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 497, săptămâna 8 – 14 iulie.
Un comentariu
Ma bucur mult ca acest om este Primar. Tinand cont de ce a putut sa faca fostul primar PSD, care a furat si a alungat investitorii din comuna noastra. Poate acest Primar o sa reia si proiectul de BIOGAZ din zona care ne oferea multe avantaje, insa datorita intereselor ascunse ale fostului primar PSD au fugit si respectivii investitori din zona.
Mult succes!!!