Cazul șocant al profesorului de sport, în vârstă de 28 de ani, de la Roznov, acuzat că s-a folosit de funcție pentru a agresa sexual copii de 7-12 ani, a ieșit la iveală după sesizarea unei eleve de 11 ani de la Școala Gimnazială Rediu. Fata i-a spus învățătorului ei despre comportamentul profesorului de sport și învățătorul, împreună cu directorul școlii, au sesizat imediat Inspectoratul Școlar Judeţean Neamț și i-au îndrumat pe părinții fetei să depună plângere. În urma sesizării depuse pe 25 iunie la Poliția Neamț, anchetatorii s-au mișcat rapid, au audiat mai multe persoane și au ajuns și la cazurile din noiembrie 2019 ale unor elevi agresați sexual la Liceul „Gheorghe Ruset Roznovanu” din Roznov. Profesorul de sport a fost arestat la domiciliu de la începutul lunii iulie și este cercetat pentru „folosirea abuzivă a funcției în scop sexual și agresiune sexuală, fapte din perioada septembrie 2019-iunie 2020 asupra a 4 victime minore, la care se adaugă ultima sesizare din data de 25 iunie 2021, o victimă minoră”, potrivit Parchetului de pe lângă Judecătoria Piatra-Neamț.
Cu alte cuvinte, dacă fata de la Rediu nu ar fi fost luată în serios de conducerea școlii, nu s-ar fi aflat de primul episod de la Liceul Roznov. Mai ales că, spre deosebire de eleva de la Rediu, care a primit de la profesor un mesaj cu tentă sexuală pe Facebook, elevii de la Roznov au fost pipăiți și chestionați pe teme nefirești de profesorul sport. Trauma acestor copii, care au spus acasă părinților despre comportamentul profesorului, este cu atât mai profundă, cu cât subiectul a fost îngropat la acea vreme într-o „discuție bărbătească” dintre directorul adjunct de atunci și actualul director al Liceului Roznov cu profesorul de sport. Pe urmă „n-au mai fost sesizate probleme” la liceul din Roznov. Dar totul a explodat acum, din nou.
La Școala Gimnazială Rediu, un mesaj trivial pe rețeaua de socializare a fost de-ajuns
Ce a făcut diferența în cazul elevei de la Școala Gimnazială Rediu? Cu siguranță este vorba în primul rând de faptul că aici s-a acționat imediat. Începând cu învățătorul fetei, care a aflat primul și până la conducerea școlii, căreia nu i-a fost teamă să aplice regulamentul și să facă ceea ce trebuie într-o asemenea situație. Directorul Ionuț Ciangu ne-a relatat detaliat cum s-a procedat în acea ultimă zi de școală din acest an.
„Am fost sesizat de domnul învățător Petru Cristal pe 25 iunie, am chemat imediat părinții la școală, în ideea că ei știu ceva, dar nu știau, au rămas stupefiați. Mesajul fusese trimis de pe Facebook pe 24 iunie, iar fetița i-a spus învățătorului. Am sunat imediat inspectoratul școlar, l-am informat pe domnul Mihai Obreja, cu care m-am consultat, am anunțat colegii imediat și la ora 11:30 am făcut un consiliu profesoral în ultima zi de școală. La ora 12 am făcut consiliu de administrație, am format comisia de disciplină, urmând procedurile. Dar, fiind ancheta poliției, ni s-a spus să așteptăm finalul acestei anchete. L-am chemat și pe domnul profesor de sport la un moment dat, dânsul a negat, a zis că e un cont de Facebook fals cu poza lui. Profesorul a fost îndrumat la poliție, să reclame acest furt de identitate, inițial a zis că merge, l-am contactat în aceeași zi de vreo două ori, iar pe la 13:30 mi-a spus că a fost la poliție, dar că ofițerul de acolo i-a spus că furtul de identitate e ca atunci când îți fură buletinul. I-am cerut să-mi arate plângerea, dar mi-am dat seama că nici nu fusese acolo, n-avea nici un document.
Apoi am luat legătura cu părinții, ca să depună plângere la IPJ Neamț, eu i-am consiliat. Fetița părea speriată, vă dați seama că era o traumă. Noi am făcut adresă la Direcția pentru Protecția Copilului, ca să fie consiliată, avem și noi la școală un profesor de sprijin, când se va întoarce fetița la școală va discuta cu acesta, între timp ține legătura cu învățătorul, pentru că vine la programul remedial Școală după școală. Nu vrem să simtă vreo apăsare, vrem să se simtă bine, liberă. Dar faptul că a anunțat învățătorul, arată că există o relație sănătoasă la școală. Misiunea noastră este una singură: să ne apărăm copiii, să nu se întâmple astfel de nenorociri. Nu ne-am așteptat să apară astfel de cazuri! Dar, sperăm să se clarifice lucrurile, polițiștii au fost foarte prompți și au demarat imediat procedurile”. Fără comentarii!
La Liceul Roznov, părinții n-au fost vehemenți, conducerea școlii nu a sesizat poliția
Am vrut să aflăm ce s-a întâmplat în 2019 la liceul de Roznov, așa că am mers în documentare la școală joi, 15 iulie. Actualul director, prof. Ioan Stroea ne-a primit și a fost de acord să vorbească despre acel episod. Ce a surprins a fost aerul detașat și condescendent cu care directorul Ioan Stroea a relatat cele petrecute și atitudinea sa, de om care consideră și acum, ca și atunci, că a făcut totul pentru rezolvarea situației. Deși nu a anunțat nici Inspectoratul Școlar, nici Poliția.
„El a funcționat la Liceul Roznov în doi ani școlari, 2018-2019 și 2019-2020. În primul an nu a fost nici o problemă, în al doilea an, undeva prin luna noiembrie 2019, din câte-mi aduc eu aminte, în urma unei ședințe cu părinții la o colegă de-a mea, la clasa a II-a, la doamna învățătoare Mirela Ciobanu, părinții au relatat anumite aspecte care li se păreau lor că ar fi nepotrivite în relația profesorului de sport cu elevii. Faptul că pe una dintre eleve ar fi atins-o pe piept, la alți copii le-a pus un filmuleț cu gimnaste, chiar așa era exprimarea – într-un echipament sumar, alte întrebări de genul cu cine faci duș, câți ani au părinții tăi și așa mai departe. Doamna învățătoare le-a sugerat părinților să ia legătura cu mine, m-am întâlnit cu părinții în curtea școlii, părinții mi-au spus și mie pe scurt ce i-au relatat doamnei învățătoare. Nu mi s-a părut atunci ca protestul părinților să fie foarte vehement, pentru că chiar i-am îndemnat: ați făcut o sesizare scrisă la noi, la poliție? Am ajuns la concluzia, cu părinții, ca să ne lase pe noi să purtăm o discuție, ca și conducere a școlii, cu domnul profesor. Asta am și făcut, după discuția cu părinții am informat-o și pe domnișoara profesor Ilarie, care era director plin la acea vreme. Am ajuns la concluzia să port eu o discuție ca-ntre bărbați cu domnul profesor. L-am chemat în birou la mine, am discutat în niște termeni foarte categorici că faptele care ni s-au adus la cunoștință ar fi foarte grave și dacă va perpetua, își poate chiar pierde locul de muncă în învățământ. Am stat apoi de vorbă și cu colegii de la catedra de sport și ei mi-au spus că este foarte greu de a face diferențierea între ce înseamnă contactul fizic al unui profesor de sport cu elevul, ce este cu conotație sexuală și ce nu, având în vedere natura activității la ora de sport. Cert este că după discuția pe care am avut-o cu domnul profesor Burlacu și până la sfârșitul anului școlar – după aia nu a mai funcționat la noi – nu ni s-a mai adus la cunoștință nici o faptă de genul acesta. Lucru pe care părinții l-au confirmat în ancheta internă făcută de IȘJ la Liceul Roznov alaltăieri”.
Așadar, totul s-a rezumat la o discuție „bărbătească”, mai ales că protestul părinților n-a fost „vehement”, deși domnul director adjunct de atunci a sesizat pericolul, preferând să-l amenințe pe profesorul de sport cu consecințele în caz că nu se va potoli. Atât!
Peste trauma trăită de elevi s-a trecut la fel de repede, iar cu profesorul de sport nu a discutat nimeni cât de cât aplicat. „Avem psiholog, dar n-a discutat cu domnul profesor. Doamna este psiholog școlar, dar obiectul ei de activitate este mai mult cu elevii. Noi facem evaluare psihologică la început de an și în mod sigur domnul profesor avea, altfel nu putea fi încadrat. N-a fost vreo discuție între doamna psiholog și elevii care au sesizat”.
Am stat de vorbă și cu prof. Oana Ilarie, directoarea liceului la acea vreme, încercând să clarificăm de ce s-a detașat așa categoric de această situație și a lăsat chestiunea doar în seama directorului adjunct. Răspunsul este lămuritor în măsura în care denotă o păguboasă separare a „puterilor” la vârf și o oarecare doză de neimplicare. „Eu nu am participat la acea ședință (n.r. – de la clasa doamnei Mirela Ciobanu). N-a fost o situație critică, care să ridice probleme. N-a fost o sesizare scrisă din partea părinților despre comportamentul profesorului respectiv. Nu-mi amintesc să fi fost neapărat o ședință cu părinții în care să se fi discutat, mi s-au spus niște lucruri, dar la mine nu a ajuns o cerere scrisă, o informație scrisă despre comportamentul profesorului. Cu domnul profesor am avut multe discuții, despre cum trebuie să se comporte și așa mai departe. Iar de atunci eu nu am mai auzit absolut nimic, nici de la învățător, nici de la părinți, cum că profesorul ar avea un anumit comportament față de copii. Până la urmă, profesorul de sport trebuie să-i întâmpine, să le arate copiilor cum se face un exercițiu, dar depinde ce au spus copiii, în ce context. Domnul director adjunct fiind responsabil pe partea de gimnaziu, a luat legătura cu domnul profesor, a stat de vorbă cu el, l-a consiliat și n-au mai fost nici un fel de probleme de atunci”.
La rândul său, psiholog Emanuela Cojocaru ne-a declarat că nu a știut nimic, nici oficial, nici neoficial, până când nu s-a declanșat ancheta acum: „Eu personal nici nu am auzit de situația asta, decât acum, în vacanță. Fiind vorba de abuz, eu nu sunt calificată pentru abuz, cred că Protecția Copilului este mai în măsură să se ocupe de copii. Mie nu mi-a cerut nimeni părerea, eu n-am știut nimic de situație, n-a venit nici un părinte să-mi spună. Dacă mi se cerea să mă implic, dacă mi-ar fi spus cineva ceva, m-aș fi implicat. Am înțeles acum, după ce au circulat mai multe vorbe, că părinții au vorbit cu învățătoarea, doamna învățătoare i-a trimis la domnul director, iar domnul director a vorbit cu profesorul”.
Este greu de crezut că situația a fost ascunsă până într-atât încât să nu fie disecată atunci în cancelaria liceului. Nici măcar pentru a se reaminti codul etic, profesional, regulamentul de ordine interioară și alte reguli de morală. Până la urmă, vorbim de niște copii de 7, 9, 11 și 12 ani, îngroziţi de faptul că au fost pipăiți de profesorul de sport într-un mod nepermis și pe care nimeni din școală nu i-a luat în serios.
„Un caz dus în derizoriu. Un caz-școală pentru noi”
În opinia inspectorului școlar general Mihai Obreja, cazul de la Roznov are mai multe conotații. Prima ține (inevitabil) de moștenirea cutumelor la momentul preluării funcției, în ianuarie 2020. Și cu accent pe nefirescul modului în care a fost tratată situația la liceul Roznov.
„Despre tendința de a ascunde sub preș lucrurile care nu funcționează în școală, vreau să precizez că a existat o politică chiar la nivel de inspectorat școlar în a nu duce în spațiul public astfel de aspecte foarte grave din zona școlilor. Cred că și la nivel de școli s-a procedat întocmai. Avem exemplul acesta care ilustrează foarte clar că în preocuparea pentru o imagine «comercială» a școlii, uităm de copii. Cazul acesta cred că este un caz-școală pentru ceea ce înseamnă deficiențe majore în managementul școlar. Aceștia sunt directorii pe care-i avem la această oră! Și atunci îmi este greu să vorbesc despre management și bună guvernare dacă aș face abstracție de o astfel de situație. La inspectoratul școlar, noi am venit cu un obiectiv foarte clar, transmis și în teritoriu: să fim informați, în timp util, despre astfel de evenimente”.
Referitor la problema în sine, șeful IȘJ Neamț arată categoric înspre conducerea liceului, înspre modul în care dascălii și-au asumat-o ori au recunoscut-o ca fiind o problemă. „Conducerile de școli au și obligația de a realiza consilierea părinților, copiilor și aici este clar că au fost deficiențe mari. Directorul școlii și consiliul de administrație răspund, până la urmă, de tot ce se întâmplă în școală! Este grav că au avut informații și le-au tratat superficial. Și la nivelul inspectoratului, dacă tratăm și ducem în derizoriu astfel de cazuri, categoric atrag măsuri maxime din partea ministerului Educației. Avem cazul inspectorului general de București, în cazul de bulling la o școală din București și a plătit cu funcția, normal, fiindcă nu ești capabil să gestionezi, să administrezi o instituție, un sistem în fruntea căruia te afli la un moment dat. La Roznov este vorba de o situație din toamna anului 2019 și mi-este greu să cred că nu a existat nici o discuție între conducerea școlii și inspectorat. Dar, a fost o discuție care s-a finalizat, probabil, de genul hai să vedem cum facem, discutăm cu părinții să aplanăm și să stingem, adică să ascundem o astfel de situație. Așa cred eu! Altfel, dacă inspectoratul intervenea atunci, inclusiv să-i consilieze pe directori – unii nu prea sunt pregătiți, chiar dacă au ajuns prin concurs… Pentru a asigura ceea ce numim noi management și bună guvernanță în școli, trebuie să fim mult mai riguroși în selecția resursei umane, în numirea directorilor de școli”.
Așa stând lucrurile, inspectorul școlar general Mihai Obreja crede că de vină este și distanța luată de directorii de la Roznov în relația cu proprii colegi, cu elevii și cu părinții acestora și ridică problema psihologilor din școli. „Cât privește consilierea școlară, cei puțini care există în școli – unii nu au pregătirea necesară să asigure consiliere psihologică. Sunt psihologi de cabinet, ca și directorii de cabinet. Un director, dacă ar sta în permanență în rândul elevilor, ar sta aproape de profesori, eu cred că astfel de situații ar putea fi preîntâmpinate. Nu pot să cred că un director de școală nu a putut observa la un moment dat anumite elemente psiho-comportamentale care sunt în dezacord major cu ceea ce înseamnă meseria de profesor. Iar acel control psihologic de la început de an școlar, fiind externalizat în multe școli, este formal! Vreau să-l felicit pe directorul de la școala Rediu, care a dovedit profesionalism în momentul în care m-a informat imediat și ne-am sfătuit, iar el a parcurs toți pașii procedurali și poliția a început ancheta și m-a ținut la curent cu derularea evenimentelor. Dar, anumite lucruri ne dezarmează sau pot să ducă la scăderea încrederii părinților și elevilor la măsuri în astfel de situații extreme”.
Să mai spunem că între timp prof. Ioan Stroea și-a dat demisia din funcția de director al Liceului „Gheorghe Ruset Roznovanu” și un alt director îi va lua locul, tot interimar. Dacă nu cumva va fi numit tot el. La rândul lui, profesorul de sport a fructificat prezumția de nevinovăție și a participat la concursul de definitivare, iar dacă promovează rămâne în sistem. Teoretic.
Cristina IORDACHE