Un nesecat izvor de inspirație şi documentare în privința chestiunilor de larg şi grav interes public, deseori ignorat sau prea puțin exploatat, este reprezentat de mapele cu proiecte de hotărâri pregătite pentru şedințele de consiliu județean, respectiv consiliile locale. La rigoare, dacă ar fi să ții ritmul cu uriașa ofertă, dublată de interesul legitim al românului mediu statistic, ai cam avea nevoie de veritabile servicii specializate care să stea cu ochii pe actele cu pricina în regim de permanență. Ceea ce este practic imposibil.
Un simpatic caz de studiu, suficient de ilustrativ pentru asigurarea discretă a bunăstării unora, este extras din ordinea de zi a şedinţei consiliului judeţean convocate pe 29 iulie curent. Vine dinspre vestita SC DRUPO NEAMŢ SA, urmaşă cu acte din 1998 a Regiei Autonome de Drumuri şi Poduri, fostă Direcţie judeţeană de drumuri şi poduri. Proiectul privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al societăţii pentru anul 2021 e înscris pe poziţia 9.
La capitolul de cheltuieli, în dreptul cheltuielilor aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, descoperim o creştere puternică de 37%, de la 298.000 lei în 2020, la 408.000 lei în 2021. În anii următori se prognozează majorări nesemnificative, până la 412 mii lei în 2022, respectiv 416 mii în 2023. Simpla lecturare a anexei cu bugetul arată o creştere simbolică a veniturilor (de la 16.801 mii la 16.969 mii lei), dublată de o scădere consistentă cu 15% a profitului net (de la 2.299 mii la 1.947 mii lei).
Te aştepţi să găsești lămuriri în Referatul de aprobare semnat de președintele Ionel Arsene, sau în Raportul de specialitate întocmit de teribila, de complexa Direcție de Dezvoltare Turistică, Mediu şi Guvernanță Corporativă, raport aprobat de adusul (sau recuperatul) administrator public Sorin Brașoveanu, fost președinte pesedist al CJ Bacău. Nu e cazul, nu găsești nimic.
În termeni omenești, fireşte, te poţi gândi că în afară de varianta supraîndestulării clientelei aflate deja pe rol e posibilă sporirea, eventual completarea schemei respective. Orice cercetare suplimentară e descurajată din start de datele disponibile pe site-ul societății (druponeamt.ro). Acolo este postat bugetul aferent anului ”plandemic” 2020.
Subcapitolul de cheltuieli urmărit dezvăluie un alt salt (anterior) de proporții. În 2019, pentru mandat, organe, comisii şi comitete s-au cheltuit fix 156.000 lei, iar pentru 2020 se estimau 264.000. O creştere de 69%! În final, știm deja, s-a ajuns la 298.000 lei. Liniștea a fost deplină.
Şi mai spectaculos este că documentul de pe site cuprinde Anexa nr. 2 dedicată detalierii indicatorilor economico-financiari prevăzuți în bugetul de venituri şi cheltuieli. Cei 156.000 lei gata consumaţi s-au împărţit numai între „directori/directorat” – 108.000 şi „consiliu de administraţie/consiliu de supraveghere” – 48.000. Urmează bombiţa – în 2020, prin raportare la cei 264.000 lei iniţiali, cheltuiaila cu administratorii estima efectiv o explozie, de la 48.000 la 144.000 lei.
Inutil de precizat, o anexă cu numărul 2 lipseşte din proiectul de HCJ cu bugetul Drupo pe 2021. E un bun moment ca nemţenii să facă cunoştinţă cu structura CA prezentată pe site: Ramona David (preşedinte), Ioan Simionică, Ioan Mancaş, Claudiu Pădure şi Vasile Enache (membri neexecutivi).
Mulţumim pentru atenție, dragi și inconfundabili consilieri județeni de toate culorile!
Viorel COSMA