Expert Forum (EFOR) a denunţat majorarea pe ascuns şi nejustificată a subvenţiilor alocate partidelor politice. Împreună cu alte organizaţii şi sociologul Mircea Kivu (în calitate de activist civic) solicită revocarea acestei suplimentări, despre care Florin Cîţu spunea că a fost solicitată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
În bugetul din 2020 făcut pentru 2021, alocarea pentru partide era de 162 de milioane de lei, însă subvenția a crescut la peste 250 de milioane de lei, semnalează EFOR (https://expertforum.ro/rectificare-subventii-pe-ascuns/ ). În continuare se reaminteşte ce declara Florin Cîţu în 2020: „Lucrez la bugetul pentru 2021 și exact ca în 2020 voi propune economii reale la bugetul de stat prin tăierea cu un procent semnificativ a subvenției pentru partidele politice și în 2021. În 2020, deși an electoral, am tăiat subvenția pentru partidele politice cu 30%”.
Potrivit standardelor internaţionale subvenţiile bugetare au rolul de a susţine funcţionarea şi dezvoltarea partidelor, dar ele nu trebuie să devină sursa principală sau chiar exclusivă de finanţare a acestora. În plus, EFOR a arătat în repetate rânduri că aceşti bani se cheltuie netransparent, controalele fiind insuficiente.
În România, finanţarea activităţilor partidelor politice şi a campaniilor electorale este reglementată de Legea nr. 334/2006. Textul în vigoare de la 21 ianuarie 2018, disponibil pe site-ul AEP , precizează independenţa partidelor politice şi a candidaţilor faţă de finanţatori ca unul dintre principiile finanţării partidelor şi campaniilor electorale. Pe lângă cotizaţii, donaţii, venituri din activităţi proprii, împrumuturi în banii de la persoane fizice şi juridice, altă sursă de venituri o constituie subvenţiile de la bugetul de stat.
Potrivit art.18 din Legea 334, suma alocată anual partidelor politice este de cel puţin 0,01% şi de cel mult 0,04% din produsul intern brut. Pentru partidele care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma va fi „majorată dublu proporţional cu numărul mandatelor obţinute în alegeri de candidaţii femei”. Pe hârtie există o serie de criterii de acordare şi o schemă de împărţire legală a subvenţiei. Acestea au devenit doar facultative când au cerut-o interesele strategice legate de partide „dezvoltate” în Parlament, nu pe calea votului. Amintirile legate de Uniunea Națională pentru Progresul României (înfiinţat în 2010), Partidul Liberal Reformator ( 2014) sau PRO România (2018) nu sunt şterse cu totul.
Veniturile provenite din subvenţii de la bugetul de stat au destinaţii conform art. 25 din lege, înşirate de litera (a) la (y). Le-a scăpat antrenorul personal şi bordelul.
Expert Forum a mai arătat că partidele au cheltuit în primele șase luni din 2021 doar jumătate din cele 92 de milioane de lei primite. În aparenţă, este greu de înțeles la ce vor servi încă aproape 90 de milioane în plus. Practic, nu te pui cu partidele noastre. Când e de tras bani de pomană, au aceeaşi doctrină de tip mafiot.
Viorel COSMA