Interviu cu prof. Daniela Neamţu, directoarea CNI Piatra-Neamţ
În cel de-al 31-lea an de existență, Colegiul Național de Informatică (CNI) Piatra-Neamț este pregătit pentru un nou an școlar provocator. Experiența de anul trecut, când pandemia și restricțiile au impus găsirea de soluții pentru cursuri la care elevii să fie simultan – unii în bănci, câțiva acasă – și în scurt timp majoritatea în online, a fost valorificată pentru anul școlar 2021-2022. Disconfortul general creat de organizarea programului în două schimburi, anul trecut, a fost compromisul de la acel moment care a permis respectarea distanței de un metru între bănci stabilită de autorități ca regulă sanitară. Soluția găsită pentru acest an școlar este una care permite elevilor și profesorilor formatul firesc de studiu, cu toți cei aproape 1.000 de elevi la ore doar dimineața. Este o soluție și pentru elevii navetiști ai colegiului, unii care vin inclusiv de pe Valea Muntelui. La fel de important este și faptul că, pentru menținerea programului într-un singur schimb, la CNI Piatra-Neamț s-au făcut numai în această vară o seamă de investiții consistente, care vor rămâne ale elevilor și profesorilor și după pandemie. La fel ca rețeaua informatizată – realizată anul trecut într-un timp record – pentru ca învățământul online să se desfășoare în bune condiții, dotarea profesorilor cu tablete grafice și acordarea de tablete elevilor care nu aveau. Despre pregătirile și investițiile făcute așa încât acest an școlar să decurgă în parametrii normali am discutat cu prof. Daniela Neamțu, directoarea CNI Piatra-Neamț.
– Suntem la începutul celui de-al doilea an școlar pandemic, ce pregătiri s-au făcut pentru ca orele de curs să decurgă firesc?
Colegiul Național de Informatică din Piatra-Neamț este temeinic pregătit pentru acest nou an școlar, care a început luni, 13 septembrie 2021. Vorbim de un colegiu unde învață 926 elevi de gimnaziu și de liceu. Bobocii din acest an școlar vor face parte din două clase de a V-a și 5 clase de a IX-a, cu specializarea matematică-informatică, intensiv informatică. Vom începe cu prezență fizică în totalitate și dorim să continuăm așa cât mai mult timp posibil, în condiții de siguranță a sănătății elevilor și profesorilor. Scopul acesta este urmărit printr-o întreagă strategie de organizare în clase a formațiunilor de studiu, de dotare a acestora, de măsuri administrative și sanitare. Această strategie a presupus o redistribuire a formațiunilor de studiu în beneficiul întregii comunități. Totul pare ca un puzzle ale cărui piese își relevă rostul doar în momentul în care privești întregul. În anul școlar anterior, am asigurat condițiile necesare pentru a desfășura orele în format hibrid sau online la un înalt nivel al calității dotărilor tehnice prin proiectul de digitalizare a unității școlare. Contextul pandemic ne-a obligat anul trecut să desfășurăm orele pentru o parte din clase în schimbul de după-amiază, ceea ce a reprezentat pentru elevi un impediment în desfășurarea optimă a procesului educativ. Ca urmare, în această vară, ne-am pregătit sălile de clasă pentru ca toți elevii să învețe în programul de dimineață.
– Concret, cum s-a reușit această organizare?
Cu sprijinul Primăriei Piatra-Neamț, am reabilitat 5 săli de clasă de la parterul internatului școlar, unde vor studia elevii claselor a IX-a, acestea având cel mai mic număr de elevi pe clasă, conform legii 185/2020. Am continuat, pentru sălile de clasă de la parterul internatului, proiectul de digitalizare și am realizat conectarea fiecărei săli de clasă la internet, dotându-le cu videoproiector și calculator pentru a putea desfășura orele într-un proces educațional modern, cu metode interactive, specifice colegiului nostru. Pentru desfășurarea programului educativ în condiții de siguranță a sănătății, s-au desfășurat lucrări de igienizare în întreaga școală, s-a asigurat necesarul de materiale de curățenie și dezinfecție pentru perioada ce urmează, fiecare sală de clasă fiind deja dotată cu lămpi UV. Tot cu sprijinul Primăriei, am reabilitat intrarea în corpul principal al colegiului, iar din fondurile școlii am suplimentat sistemul de supraveghere video, extinzându-l și în spațiile exterioare, având în vedere suprafața foarte mare a curții noastre interioare.
„Colegiul nostru își continuă proiectele europene”
– Ce investiții s-au făcut pe partea de digitalizare?
Am reușit să modernizăm un laborator de informatică, prin dotarea cu 32 de calculatoare performante. Am achiziționat, pentru buna desfășurare a examenelor naționale, o multifuncțională performantă. Colegiul nostru s-a înscris în acest an în proiectul pilot al Ministerului Educației de utilizare exclusiv a catalogului electronic, având în vedere experiența noastră, de aproximativ 7 ani, în utilizarea acestuia. Anul trecut catalogul electronic și-a dovedit cu adevărat utilitatea, informând părinții în timp util despre situația școlară a copiilor lor.
– Există și în acest an vreun proiect european propus sau chiar în derulare?
Chiar dacă deplasările sunt mai greu de realizat, colegiul nostru își continuă proiectele europene. Chiar în această perioadă suntem gazdele profesorilor din Italia, Turcia și Franța participanți la Proiectul strategic Erasmus+ Let be innovative and social!. Acest proiect se desfășoară pe parcursul a doi ani, începând cu 1 decembrie 2020, la CNI Piatra-Neamț, beneficiind de colaborarea a 4 școli-partenere: OGEC Lycee de la Sauque (Franța), Praktikum (Finlanda), I.E.S. Francisco García Pavón (Spania), Şule Muzaffer Büyük Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi (Turcia), dar și organizația non-profit Centro Studi Didattico Ambientale Sibarys (Italia). Scopul proiectului este de a dezvolta o strategie pentru o mai bună orientare profesională a elevilor și de a crește potențialul antreprenorial al acestora, folosind voluntariatul ca mijloc de învățare experiențială. Acesta va facilita o bună inserție pe piața muncii și îi va conduce pe elevi la formarea unui traseu profesional optim prin ancorarea în realitățile economice, sociale și cele individuale. Mai mult, acest proiect își propune să consolideze competențele sociale și civice ale elevilor, simțul inițiativei și al antreprenoriatului pentru a-i ajuta să-și aleagă o carieră în concordanță cu realitățile de pe piața muncii. Toți partenerii au experiență în proiecte sociale și de antreprenoriat și vom valorifica acest lucru prin crearea unui cadru virtual de învățare/predare/evaluare pentru ca toți elevii să aibă acces la instrumente de predare și formare pe tema enunțată. Acest proiect vine ca o continuare a unei culturi a voluntariatului foarte dezvoltată la colegiul nostru. Un exemplu concludent este realizarea de către membrii clubului de robotică CYBERGODS a unor viziere sanitare donate, la începutul pandemiei, Spitalului Județean Neamț, medicilor de familie, ISU Neamț. Dacă ne va permite situația epidemiologică, vom continua activitatea clubului de robotică, pentru a participa și anul acesta la competiția BRD First Tech Challenge. Toate eforturile financiare și administrative pe care le-am făcut în această vară au fost pentru a asigura un mediu primitor, cald în care elevii să învețe în siguranță și pentru performanță. Mulțumim profesorilor, elevilor și părinților, sănătate și succes tuturor în noul an școlar!
A consemnat Cristina IORDACHE