Se discută mult despre faimoasele proiecte de mobilitate de la Piatra Neamț, care ar urma să schimbe fața orașului pe arterele cele mai importante. Noua conducere a primăriei le-a moștenit de la Dragoș Chitic și a trecut la implementare, chiar dacă toată lumea constatase că există probleme de fond în modul în care au fost ele concepute.
Neeligibilele și o eroare de 1.000.000 de lei
A început sarabanda creșterii cheltuielilor neeligibile. De la o cofinanțare de 2%, așa cum anunța Chitic, – „Astăzi (28 ianuarie 2020 – n.r. ) am semnat contractele pentru finanțarea a 3 proiecte foarte importante pentru Piatra-Neamț, prin a căror implementare vom moderniza principalele artere din municipiu și vom crește gradul de siguranță al tuturor participanților la trafic, fie ei conducători auto, pietoni sau bicicliști. Ne dorim ca pietrenii să aleagă mijloacele de transport cele mai puțin poluante și pentru aceasta vom asigura toate condițiile și îi vom încuraja pe cei care se gândesc la mediul înconjurător. Toate proiectele beneficiază de finanțare nerambursabilă în proporție de 98%, contribuția municipalității pietrene fiind doar de 2%. Am mai spus-o: fondurile europene reprezintă o soluție la îndemâna autorităților locale pentru realizarea de investiții care să dezvolte comunitățile și din acest motiv ne batem pentru fiecare cent nerambursabil care poate fi adus în orașul nostru” –, acum s-a ajuns la niște cifre mult mai mari, care, în unele cazuri, duc cofinanțarea până la 30% din valoarea proiectului. Asta, deocamdată, deoarece am fost avertizați că vor urma si alte cheltuieli neprevăzute.
Situația la zi
1. Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa est-vest – Etapa 1 (Bulevardul 9 Mai – strada Dimitrie Leonida din Piatra Neamț):
Valoare totală: 17.154.962,25 lei
Valoare contribuție 2%: 326.809,07 lei
Cheltuieli eligibile: 16.013.644,42 lei
Cheltuieli neeligibile: 814.238,76 lei
2. Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbană pe axa est-vest (Bd. Decebal, P-ța M. Kogălniceanu, Bd Traian):
Valoare totală: 32.727.058,48 lei
Cheltuieli eligibile: 25.624.388,42 lei
Cheltuieli neeligibile: 7.102.670,06 lei
III. Modernizare coridor integrat de mobilitate est-vest – strada Mihai Viteazu
Valoare totală: 19.732.750,60 lei
Valoare contribuție 2%: 2.023.936,72 lei
Cheltuieli eligibile: 11.468.974,75 lei
Cheltuieli neeligibile: 6.239.839,13 lei
Total neeligibile în cele trei proiecte = 14.156.747.95 lei, adică 20%, dacă ne raportăm la sumele totale din cele 3 proiecte.
Zilele acestea, consilierii locali sunt chemați să voteze actualizarea cheltuielilor pe unul dintre aceste proiecte, cel mai scump. Actualizarea se referă la suma de 1.035.147, 48 lei. La întrebarea ziarului nostru, de ce apare această diferență, răspunsul este genial și demn de profesionalismul cu care se lucrează în primărie: a fost o eroare, o omisiune! Doar de un 1.000.000 de lei!
Rețelele, ce ne facem cu rețelele?
Bomboana pe coliva proiectelor vine în momentul în care ar trebui să înceapă lucrările importante. Potrivit autorizației de mediu, în cele 3 zone unde vor fi lucrări, dacă există conducte de apă, care trebuie înlocuite sau relocate, asta ar trebui să se facă pe banii beneficiarului, adică Primăria Piatra Neamț. A spus-o directorul de la Apa Serv și așa a fost emisă și autorizația de mediu. Pentru asta ar trebui alți bani, mult mai mulți decât ne putem imagina și, nu este nici un fel de surpriză, ei nu există în nici un fel de buget. Chiar primarul Andrei Carabelea a recunoscut că nu știe de unde vor veni acești bani, în condițiile în care și de la ministerele din București a primit răspunsuri negative.
Problema care ar trebui să dea frisoane șefilor din Primărie ține de termene: cele 3 proiecte trebuie finalizate până la finalul anului 2023! Iar dacă vor trebui schimbate rețelele de apă și canalizare – APA Serv tinde și ea la un proiect european ca să schimbe conducte, dar nu se știe
exact când va fi accesat – trebuie, pe lângă bani, studii, un nou proiect, alte aprobări. Adică o întârziere a lucrărilor.
Dacă termenul de implementare al proiectelor va fi depășit, consecințele financiare vor fi incalculabile pentru bugetul orașului, pentru că vor trebui dați banii înapoi, împrumuturi nu se mai pot lua și nici măcar fondul de rezervă la dispoziția primului ministru nu va putea acoperi gaura.
Valentin BĂLĂNESCU