În timpul conferinței de presă de joi, 11 noiembrie, primarul Andrei Carabelea, amintea despre o hotărâre de consiliu local adoptată, conform site-ului instituției, în ședința din 27 mai, prin care a cerut acordul Consiliului Local pentru contractarea unui împrumut în valoare de 16.620.104,65 lei. Acest împrumut ar fi necesar pentru „asigurarea cofinanțării și a cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile”, să cităm exact. „În luna aprilie am cerut acordul Consiliului Local pentru un credit de finanțare pentru a acoperi cheltuielile neeligibile pe proiectele nerambursabile. Am folosit acest acord în perspectiva unei plase de siguranță pentru că ne doream și vrem să accelerăm aceste proiecte. Pentru a putea face asta trebuia să avem un cash flow asigurat pentru a plăti furnizorul, tocmai pentru a reduce aceste decalaje. Anul acesta ne-am descurcat să implementăm proiectele într-un ritm accelerat, fără să apelăm la un împrumut. Având în vedere noile date, se impune să abordăm acest împrumut pentru a acoperi aceste cheltuieli care nu sunt acoperite prin contractele de finanțare (…) Nu am făcut niciun demers pentru a contracta împrumutul respectiv, doar am apelat la Consiliul Local, urmând ca atunci când simțim o presiune prea mare pe bugetul local, să putem face acest împrumut”, a declarat în conferința de presă primarul Andrei Carabelea.
Un nou împrumut, la o asemnea valoare, aduce din nou în discuție problema gradului de îndatorare al orașului, oficial puțin sub 30%, pragul peste care teoretic nu se poate trece. Cele peste 16 milioane ar face ca acest prag să fie depășit cu lejeritate. Cătălina Hizan, directorul economic, a invocat prevederile Legii 273/ 2006, susținând că un împrumut solicitat pentru asigurarea cofinațării în cadrul proiectelor cu finanțare nerambursabile, nu intră în calcul atunci când se stabilește nivelul gradului de îndatorare. Conform art. 63 al legii invocate, alin. 5: nu se adaugă la totalul datoriei publice, împrumuturile contractate care fac obiectul cofinanțării proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile. Nu se amintește în paragraful respectiv nimic despre cheltuielile neeligibile, apărute pe parcurs, dacă sunt și ele considerate ca făcând parte din cofinanțare. Pentru că în proiectele de la Primăria Piatra Neamț vorbim oficial, la momentul semnării, despre o cofinanțare de 2%, care a fost prinsă deja în buget.
O explicație tehnică și clară referitoare la acest lucru ar trebui să vină, pentru locuitorii orașului cât mai repede de la cei care conduc primăria, pentru a nu avea surprize mai târziu, la controalele Curții de Conturi. Din experiență știm că, în cazul în care legea a fost interpretată greșit, consecințele sunt suportate tot din taxele și impozitele nemțenilor.
Inna Teodorescu