Regulile stabilite de ministrul Sănătății pentru testarea salivară a elevilor au generat reacții din partea profesorilor și a părinților. Primii nu prea vor, cei din urmă nu fără acord. Procedura prevede că testarea se face lunea și joia, la toți elevii, în fiecare clasă, de către cadre medicale sau profesori desemnați. Elevii nu au voie să mănânce o oră înainte, profesorii trebuie să respecte regulile de protecție, circuite și norme de colectare a deșeurilor periculoase. Procedura durează 20 de minute de elev, ceea ce a revoltat părinții elevilor navetiști. Dar și pe profesorii care se tem că se pierde timp din orele de curs. Dacă elevii mari ar putea să se testeze singuri, sub supravegherea profesorului, în schimb la cei mici este imposibil, spune majoritatea. Declarația fermă a ministrului Educației că testarea se va face de către profesori, a avut efectul gazului pe foc. Între timp, testele rapide antigen pe bază de salivă nu au ajuns încă în școli, profesorii n-au fost instruiți de DSP, iar la momentul documentării subiectului nimic oficial nu ajunsese în școli. În aceste condiții, am vrut să aflăm care este atmosfera în rândul cadrelor didactice de la diverse școli din Neamț, care este opinia sindicaliștilor și care este punctul de vedere al Inspectoratului Școlar Judeţean Neamț.
Prof. religie Daniela Semian, directoarea Școlii Gimnaziale Vaduri: „Unii colegi vor, unii nu vor. Sunt colegi care vor să se pensioneze, dacă le-ar permite vârsta, din cauza asta. Eu îi înțeleg, fiindcă fiecare se expune unui risc. Dacă elevii mari, de gimnaziu, pot fi supravegheați în timp ce-și administrează testul de salivă, cu cei mici este imposibil. Avem peste 200 de copii și elevi de învățământ primar, sunt clase și cu 30 și ceva de elevi, vă dați seama cât durează procedura de testare la o clasă. Iar ca să faci testarea și cu ajutorul asistentului medical comunitar, cum vorbeam cu domnul primar, este imposibil la atâtea clase. Cred că ideal ar fi să le facă părinții. Cu foarte puține excepții, avem părinți responsabili. Pe de altă parte, părinții sunt nemulțumiți că nu li se cere acordul. Sunt convinsă că, în cele din urmă, domnul ministru va găsi o soluție. Deocamdată nu am primit nimic oficial în școală”.
Prof. învățământ primar Ana Simona Ilie, directoarea Liceului „Gh. Ruset” Roznovanu: „La noi în școală este multă reticență. Într-o clasă, cadrul didactic este unul singur și avem clase numeroase. Noi nu avem nici pregătirea necesară, nici timpul necesar. La primă oră, testarea într-o clasă de 30 și de copii, cum avem la început de ciclu, la copiii mici, mai ales, cine face testarea, cine se ocupă de ceilalți, ca să fie liniștiți? Noi n-avem nici cabinet medical și avem aproape 1.400 de elevi! Până acum testele rapide antigen s-au făcut cu sprijinul cadrelor medicale de la dispensarul uman. Dar nici organizarea testării elevilor la 8 zile, pentru revenirea la cursuri, nu a fost ușor de făcut și erau doar câteva clase! Dacă ne gândim și din punct de vedere uman, avem profesori sensibili, testarea aceasta presupune și riscuri. Noi avem bunăvoință pentru testare, dar uneori simțim că suntem încărcați cu foarte multe. Cred că și părinții ar trebui responsabilizați”.
Prof. înv. primar Elena Usturoi, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicu Albu” Piatra-Neamț: „Părerile sunt împărțite, printre colegi. Eu cred că e bine că sunt teste non-invazive, este importantă testarea în masă. Dar există și riscuri. Din procedură, pare a fi destul de anevoios, mai ales la cei mici. La noi, avantajul este că avem mai multe clase de step-by-step și putem recupera timpul cu testarea în cursului programului din ziua testării. La clasele de tradițional putem găsi soluții ca să nu dureze mult. Dar, până la urmă cred că va apărea actul oficial, moment în care vom decide în consiliul de administrație soluția potrivită, printr-o procedură la nivelul școlii”.
Prof. economie Georgeta Gheorghiu, directoarea Liceului Economic „Alexandru Ioan Cuza” Piatra-Neamț: „În general, noi suntem un colectiv unit, care găsim soluții împreună. Nu am avut timp să abordăm subiectul, dar vom găsi soluții. Elevii noștri sunt mari, contăm pe faptul că ei vor dori să se autotesteze. Va trebui să organizăm programul de cursuri în așa fel încât să ținem cont și de elevii navetiști, poate vom începe cursurile de la ora 9 în zilele testării și decalăm programul. Trebuie să ținem cont și de faptul că ei să fie sănătoși și să poată învăța la școală în condiții sigure”.
Inspectorul școlar general Mihai Obreja îndeamnă la calm și transmite un mesaj optimist profesorilor și părinților: „Sunt discuții publice intense, într-adevăr. Profesorii nu vor toți, părinții acum nu mai vor. Eu cred că se va ajunge la o soluție, pentru că testarea asta este importantă. Că se va asigura în școală, cu cadre medicale, cu cadre didactice care să se implice voluntar, cu părinți care se pot implica, vom vedea. Administrarea testului la școală se face într-un cadru instituțional, testarea acasă trebuie să fie făcută responsabil, cum s-a făcut și până acum. Este adevărat că, pentru un diriginte care să administreze la 25-30 de copii, cere timp. Până acum se dorea testare, acum, când s-au achiziționat testele non-invazive, iar apar critici. Eu zic să fim calmi și să căutăm soluții, fiindcă testarea ne permite să gestionăm rapid potențialii purtători de SARS-CoV-2 și să limităm transmiterea infecției. Aceste teste se administrează și cadrelor didactice, deci avem testare în masă și gratuită”.
Prin vocea liderilor de sindicat, mesajul profesorilor este clar: nu vor să fie ei cei care fac testarea salivară. Prof. Gabriel Ploscă, președintele Sindicatului Liber al Lucrătorilor din Învățământ și vicelider al FSLÎ, consideră că s-a ajuns la limită, drept urmare se va trece la proteste, dacă regulile vor rămâne enschimbate. „Cred că vom ieși în stradă! Trimitem la Ministerul Sănătății petiții semnate de profesorii din țară, procedura trebuie schimbată! De ce se ridică în cârca profesorilor această testare? Testarea trebuie făcută de cadre medicale calificate, în anumite condiții. De ce nu fac testarea părinții, acasă?! Profesorii nu pot fi obligați să testeze elevii. Ce se întâmplă dacă profesorul care testează se infectează? Și-așa rămânem fără cadre didactice în școli și tinde să devină un fenomen”, susține Gabriel Ploscă.
Cristina IORDACHE
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 515, săptămâna 18 – 24 noiembrie.