Implementarea proiectelor de mobilitate urbană în municipiul Piatra-Neamț, cea mai mare investiție în infrastructura orașului din ultima decadă, a făcut obiectul conferinței de presă, de astăzi, 11 noiembrie, susținută de către primarul Andrei Carabelea împreună cu city-managerul, Vlad Muscalu și directorul de cabinet, Liviu Harbuz. Efectele negative ale pandemiei de COVID-19, care a afectat toate sectoarele economiei pe plan global, coroborate cu o subevaluare a studiului de fezabilitate inițial stabilit de fosta administrație, au dus la necesitatea reevaluării cheltuielilor totale ale proiectelor. Astfel, pentru finalizarea lucrărilor este necesară ajustarea din punct de vedere financiar a următoarelor proiecte: „Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa est – vest – Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida)”, „Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbana pe axa est-vest (Bulevardul Decebal, Piata Mihail Kogalniceanu, Bulevardul Traian)”, „Modernizare coridor integrat de mobilitate est-vest (str. Mihai Viteazu)”.
„În ceea ce privește modernizarea coridoarelor de mobilitate, sunt de făcut următoarele mențiuni. Am avut la nivelul anului 2018 un studiu de fezabilitate, un DALI inițial care a fost, practic, piesa de rezistență în cadrul cererii de finanțare. În urma acestor studii de fezabilitate au rezultat niște valori care s-au dovedit ulterior, a fi mult subevaluate. La începutul acestui an, proiectantul, în urma unor măsurători mai detaliate și ca urmare a degradării stării de viabilitate a drumurilor ce sunt supuse modernizării, au rezultat valori diferite, ca urmare a unor cantități diferite”, a afirmat Andrei Carabelea.
Conform noului DALI întocmit, contribuția municipalității ajungă până la 25% din valoarea totală a proiectelor, respectiv la 39.000.000 lei. „Valoarea inițială a proiectelor de modernizare a celor trei coridoare de mobilitate însumau, în total, 57,5 milioane lei, dintre care 2% contribuția municipiului. Dacă în urma DALI-ului revizuit, cu completarea acelor cantități, am ajuns la o valoare de aproape 70.000.000 lei, astăzi constatăm că valoarea modernizării celor 3 coridoare de mobilitate, ajunge la peste 90.000.000 lei. Din această sumă vom avea o valoare nerambursabilă, care se va deconta în cadrul proiectelor, de aproximativ 55.000.000 lei, iar contribuția municipiului urcă de la valoarea de 2% la 25%, respectiv 39.000.000 lei”, a conchis edilul.
Dovadă a necesității ajustării acestor valori stă și licitația organizată în luna septembrie pentru proiectul „Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa est – vest – Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida)”. A fost o licitație la care nu a fost depusă nicio ofertă, tocmai din cauza faptului că în devizul general de execuție al lucrării nu s-au actualizat costurile implicite realizării proiectului.
În situația în care nu se vor actualiza devizele generale ale proiectelor pentru care încă nu a fost demarată procedura de achiziție a lucrărilor, municipiul este în pericol de a pierde fonduri nerambursabile importante, se va accentua starea de degradare a infrastructurii rutiere, se va întârzia modernizarea transportului public. Totodată, vor interveni deficiențe în ceea ce privește adaptarea serviciilor publice la nevoile locuitorilor. Și cel mai important aspect, s-ar putea compromite proiectele viitoare de mobilitate, aferente perioadei 2021-2027.
De asemenea, primarul Andrei Carabelea a amintit în timpul conferinței despre Campania de plantare „100 de castani pentru 100 de ani”, începută pe 3 noiembrie, pe străzile Ștefan cel Mare și Eroilor. Administrația va planta, până la 15 noiembrie, 115 castani decorativi, care au o înălțime de maxim 12 m și o durată de viață până la 150 ani.
Mădălina Z.
Un comentariu
Alt împrumut… Ca să înțeleg și eu: ne împrumutăm ca să reducem numărul de benzi de circulație pentru autoturisme și ca să desființăm parcări? Noaptea minții!!!!! Și fu_uți și cu banii luați!