Nici un demers pentru recuperarea sumei de 5.416.097,62 lei
Afacerea ”Troleibuzul”, via Drupo SA
Laurențiu Dulamă sau despre daune morale
Consiliul Județean Neamț se remarcă printr-o opacitate totală când vine vorba despre activitatea sa, cea bună, ca să nu mai vorbim despre cea rea. Canalul de comunicare acceptat este contul de Facebook al președintelui sau câteva comunicate triumfaliste transmise unor entități de presă în funcție de simpatii sau de interesul de moment. Din când în când mai apare câte o informație, greu de verificat, despre gheșefturi la nivel mai mare sau mai mic. Când Curtea de Conturi face un audit serios avem șansa de a intra cât de cât în micul univers secret al unei instituții care altfel se mândrește cu transparența sa inclusiv când vine vorba despre prezența demnitarilor din fruntea ei la locul de muncă. Din raportul de audit destul de stufos am selectat câteva lucruri care ar trebui să ne dea de gândit.
Frăția președinților și a secretarilor
La Consiliul Județean Neamț ultimul cuvânt, sau primul, depinde cum ne raportăm la context, aparține președintelui și secretarului general al județului. Sau invers, dar nimeni nu știe cât de des se întâmplă asta, deși multă lume crede că președintele este aproape întotdeauna de acord cu secretarul.
Exemple vin din trecut. Un președinte a dat ordin, vorbim aici despre Gheorghe Ștefan, șef la PDL și onorific la clubul de fotbal Ceahlăul, și un altul s-a executat. În cazul acesta vorbim despre Vasile Pruteanu, cu numele șef la județ, dar subordonatul lui Pinalti la partid. Ordinul suna cam așa, trebuie bani la clubul de fotbal, nu mulți, doar aproximativ 100.000 lei lunar, așa că s-a semnat un contract în valoare de 5.416.097,62 lei. Pentru a încadra contractul în lege a fost nevoie de aportul secretarului de județ, în cazul acesta Mihaela Ignatovici și Cristina Mititelu. DNA, după ce a scris presa pe subiect, a deschis o anchetă, s-a ajuns în instanță și, surpriză, președintele de atunci și cele două doamne au fost găsiți vinovați, condamnați, cu suspendare, la 2 ani și 6 luni de închisoare, dar și la plata sumei de 5.416.097,62 lei! Bani, care, ați ghicit, ar trebui să intre în bugetul Consiliului Județean.
Curtea de Conturi constată că hotărârea este definitivă și executorie, dar că cei din conducerea CJ Neamț nu au făcut nimic ca să recupereze banii. Cităm, ca să nu fie vorbe: ”nu a reflectat în situațiile financiare drepturile constatate de încasat, în valoare de 5.416.097,62 lei, stabilite de Tribunalul Neamț, prin Hotărârea penală nr. 141/2020, din data de 28.12.2020”, sentință confirmată apoi la apel.
Ca să înțelegem exact, cineva nu a urmărit bunul mers al justiției și a omis să facă demersuri pentru recuperare sau, mai grav, nu l-a informat pe Ionel Arsene asupra chestiunii. Cum Ionel Arsene cunoaște exact valoarea banilor la buget, ne îndoim că ar fi omis să dea ordin pentru recuperarea banilor. Mai ales că dosarul mai are o parte, cea în care un fost viceprimar de la Piatra Neamț, Ana Monda, împreună cu Vasile Vișan, fostul secretar al municipiului, trebuie și ei să înapoieze o sumă asemănătoare către bugetul de la Piatra Neamț. Întâmplător, Ana Monda a condus Drupo SA, o societate a Consiliului Județean, fiind adusă acolo pe timpul lui Ionel Arsene, chiar și acum având o funcție de conducere, iar Vasile Vișan a fost/este/va fi? consilierul personal al președintelui de la județ.
Un cerc perfect închis, atât de perfect încât nici măcar un bănuț nu poate trece dincolo de margini.
Lentoarea cu care s-a acționat în acest caz contrastează clar cu rapiditatea cu care s-a ”rezolvat” o anonimă, necesară pentru ”rezolvarea” lui Laurențiu Dulamă, care nu arăta suficient respect președintelui Arsene și secretarului Soroceanu. Dulamă a fost mazilit, s-a judecat, a câștigat, cei care au încălcat legea s-a dovedit că n-au făcut nici un fel de abuz, doar au fost neglijenți atâta cât bugetul să fie nevoit să suporte două salarii de vicepreședinte și alte daune colaterale. Evident, nimeni nu a fost tras la răspundere și pentru că Dulamă este suflet milos nu a avut pretenții la încasarea daunelor morale, probabil că nu se poate vorbi despre așa ceva în zona respectivă. Tot pentru că este milos i s-a asigurat un loc de subșef la DGASPC, unde sunt atâția necăjiți în sistem că are cu ce se ocupa până la pensie. Și, da, a ajuns acolo prin concurs, cam în vremea când era nevoie de votul său pentru asigurarea majorității la Consiliul Județean.
Un troleu acum dorință
Piatra Neamț se putea mândri la un moment dat cu două lucruri în privința problemelor de mediu, avea un depozit de deșeuri la standarde europene, moștenire de la echipa lui Ion Rotaru și un transport nepoluant cu troleibuze, moștenire de la Ioan Onisei.
Din motive greu de înțeles, Societatea Troleibuzul, care administra transportul cu trolee, aparține județului, chiar dacă deservește în special orașul Piatra Neamț. De mai mult timp, în mandatul lui Ionel Arsene, s-a spus că mai mulți antreprenori de partid își doreau trolee trase pe dreapta și valorificate la fier vechi. Plus cablul de cupru care făcea cu ochiul multora. Pe motiv că vor veni autobuze electrice, Consiliul Județean, folosindu-se de o fantomă instituțională, ADI Urbtrans, ca să se piardă orice urmă de răspundere, aprobă scoaterea din programul de transport a troleibuzelor urmată de dezafectarea rețelelor de cabluri aeriene, plus depozitarea bunurilor.
CJ Neamț solicită oferte de preț ”de la entități care ar putea presta astfel de servicii la care au răspuns doar Drupo Neamț SA – adresa nr. 20 -3729-CJN/13.02.2020 (valoare ofertată 1.333.307,30 lei) și Troleibuzul – adresa nr. 20-3740-CJN/13.02.2020 (valoare ofertată 1.040.917,50 lei, eclusiv TVA”.
Chiar dacă avea oferta mai mare și nu avea un obiect de activitate apropiat de natura lucrării, Drupo a fost acceptată, deoarece a spus că poate să execute cu forțe proprii lucrarea. Curtea de Conturi a constatat că, potrivit documentelor prezentate la control, Drupo nu a prestat serviciile contractate utilizând resursele societății, ci le-a subcontractat cu o altă societate, care a executat 65,7% din valoarea serviciilor contractate și 87% din valoare serviciilor decontate. Acestea sunt, în mare, motivele pentru care auditorii consideră că s-a făcut o alegere eronată a contractului de achiziție publică.
Ca lucrurile să fie înțelese în totalitatea lor, controlul a stabilit că au fost efectuate cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat în cadrul acestor contracte. Câteva exemple:
”- a fost decontat eronat transportul materialelor, semifabricatelor cu autobasculanta, pe o distanță de 50 de km, în condiții în care distanța maximă, stabilită de la punctul terminal din loc. Săvinești, la locul de depozitare din municipiul Piatra Neamț la maxim 10 km.
– a fost suplimentată nejustificat montarea și demontarea unui număr de 3.421 bucăți «indicatoare pentru circulație rutieră, din tablă de oțel sau aluminiu pe un stâlp gata plantat» în condițiile în care oferta inițială a prevăzut 24 bucăți astfel de indicatoare pentru avertizare și semnalizarea circulației, iar numărul maxim de stâlpi ai rețelei este de 1.428 bucăți.”
În concluzie, urmarea recalculării celor trei situații de lucrări decontate în cadrul contractului de servicii numărul 9215 din 11.05.2020, au rezultat cheltuieli supraevaluate și majorate nejustificat, în valoare totală de 259.045 lei, din care suma de 228.838 lei reprezintă pagubă, la care se adaugă majorări de întârziere cuantificate la 18.307,01 RON. 900 lei reprezintă o abatere, contravaloarea serviciilor de măsurare a rețelei aeriene, decontate, cu depășirea valorii contractului de prestări servicii. Totodată, este relevant că, deși contractul de servicii încheiat între județul Neamț și DRUPO SA, a încetat să producă efecte încă din luna februarie 2021 (data încheierii procesului verbal de recepție numărul 4545 din 24. 02.2021), materialele rezultate din dezafectarea rețelei se află depozitate în spații administrative de DRUPO Neamț, fără a exista în acest sens un document asumat ulterior, care să ateste o eventuală custodie a acestor materiale, cu specificarea cantităților rezultate, inclusiv a unor obligații cu privire la asigurarea pazei acestora. Valoarea abaterii constatate este de 259.045 lei. În ciuda obiecțiunilor celor de la Consiliul Județean Neamț, Curtea de Conturi și-a menținut poziția cu privire la abaterea de la legalitate consemnată în raportul de control.
Sunt doar două dintre aspectele aflate sub lupa celor de la Curtea de Conturi, primul demonstrând lentoarea cu care se acționează atunci când este vorba de recuperat sume mari de bani de la cei care au lucrat în cadrul Consiliului Județean, al doilea despre cum spre o societate precum Drupo SA a fost direcționat un contract cu dedicație, doar pentru a fi scoasă din joc o altă societatea a județului Neamț, dar unde managerul de la acea vreme își permitea să amendeze deciziile forului tutelar județean.
Valentin BĂLĂNESCU
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 518, săptămâna 9 – 15 decembrie.