– Pe 11 ianuarie ați împlinit un an la conducerea spitalului. Pe final, s-au întețit zvonurile privind plecarea din funcție. Ce răspundeți acestor voci?
Lucrurile sunt clare! Fie domnul Ionel Arsene este nemulțumit de mine și am convenit să fiu anunțat direct, fie ca om ajung să nu mai fiu capabil, fie constat că nu pot să-mi îndeplinesc atribuțiile și îmi dau demisia. În acest moment, nici una din variante nu subzistă, așa că mă concentrez pe ce mi-am propus în acest an: finalizarea Pediatriei, sistem de securitate, să continui reparațiile în secții și să am documentațiile tehnice pentru un nou rezervor de apă și fonduri pentru modernizarea stației de epurare.
– Funcția vă obligă la o bună relație cu președintele Consiliului Județean Neamț, cu consilierii săi, cu aleșii județeni și mai ales cu consiliul de administrație. Care este situația?
Consiliul de administrație doar avizează, nu implementează. Cel mult, poate să spună dacă un manager își face sau nu treaba. Poate, într-adevăr, spune nu la ce propunem noi, din Comitetul Director. Dar, în acest an de mandat, am fost lăsat să-mi fac treaba. Mesajele sunt pozitive. Cred că e nevoie de stabilitate la spital și așa bun, rău, cum sunt, cred că sunt apreciat. Relațiile cu Consiliul Județean sunt excelente, există colaborare, comunicare, discutăm proiecte împreună, despre investițiile viitoare, despre fondurile disponibile în 2022.
– Ce fonduri vor fi disponibile pentru spital, anul acesta?
Bugetul este mai mare decât cel de anul trecut. Sunt fonduri și pentru investiții, de la CJ. Anul trecut n-am primit nimic de la Ministerul Sănătății pentru dotări. Adică am achiziționat două incubatoare pentru secția Neonatologie, atât am primit. Avem neapărat nevoie de aparatură pentru ATI, am făcut 4 solicitări, am discutat și cu cei de la Ministerul Sănătății când au venit în control anul trecut. În rest, știu că este un program operațional pentru Sănătate și așteptăm să vedem ce se întâmplă cu PNRR-ul, suntem pe listă pentru un spital nou, care este în faza studiului de fezabilitate.
– Ați spus de Pediatrie, dar de neterminatul bloc chirurgical ce se mai aude?
Blocul operator este în așteptare. Am nevoie de o expertiză, ca să știu ce s-a făcut. Încă sunt documente dificil de descifrat. Ca și alte proiecte, mai mici, dar la fel de dificile: sporurile de Covid date nelegal și pe care trebuie să le recuperăm conform deciziei Curții de Conturi, accizele pe care le plătim la gaz metan, deși nu ar trebui și s-ar putea rezolva cu o simplă cerere către furnizor, iar acum trebuie să recuperăm acești bani. Iar Pediatria vreau să o finalizăm în așa fel încât să primim autorizație de funcționare de la DSP și de la ISU, să corespundă standardelor actuale. A fost o echipă din București, a studiat, așteptăm propunerea. Bani vor fi, fie de la CJ Neamț, fie din sponsorizări, deja am deschis discuții.
– Care a fost piatra de încercare, în acest prim an?
Ce a fost greu și am reușit să fac este modularul ATI, fără de care, uman și financiar, intram în colaps – suntem plătiți după indicatori. Când am preluat conducerea, aveam 6 paturi ATI, după incendiu. Multe secții din spital depind de ATI, care este „inima” spitalului, după cum spuneau cei de la „Dăruiește Viață”. Acum avem 25 de paturi funcționale de ATI și vrem să mărim capcitatea, pentru că la Piatra-Neamț se operează. Ce n-am realizat în primul an de mandat este sistemul de securitate și supraveghere complet. Să nu uităm că directoarea de îngrijiri, Anca Patriche, a fost înjunghiată mortal în spital! O altă nemulțumire a mea este stadiul investițiilor, din circa un milion de lei pe care l-am avut, destul de puțin, jumătate a mers la refacerea secției Psihiatrie, proiect încă în derulare.
– Gura lumii slobodă vorbește, în continuare, de angajări pe șpagă la spital. Este o „tinichea” de care spitalul pare că nu mai scapă.
Sunt schimbări vizibile în acest an. Încă suferim din imaginea mai puțin plăcută a spitalului din anii trecuți. S-au făcut anchete, nu s-a putut proba că s-ar fi dat bani pentru angajare. De când sunt manager, sunt proceduri mai stricte la examene, s-a introdus proba practică la toate posturile. Reacția șefilor de secții referitor la angajarea asistenților sau infirmierilor este pozitivă. După perioadă de probă, se face un raport. Primim aceste rapoarte, care sunt în majoritate favorabile. Am discutat cu șefii de secții, dumnealor consideră că în ultimul an calitatea personalului angajat este foarte bună. Concurența este mare, deci pot fi aleși oameni foarte buni. Am fost și eu în comisii, am vorbit și cu domnul Ionuț Nistor de la sindicatul Solidaritatea Sanitară, care participă ca observator. Subiectele se fac pe loc, de multe ori în fața candidaților, e cam greu să le afle cineva dinainte. Știu de comentariile care apar, că sunt posturi „date” deja. Ori de câte ori sunt anunțate concursuri de angajare, la orice instituție, sunt astfel de comentarii.
– Ca și observațiile negative referitoare la condițiile din spital.
Da, cea mai frecventă nemulțumire este legată de comportamentul personalului. Noi primim astfel de plângeri pe e-mail, facem o anchetă internă, ajungem și la Comisia de disciplină. Anul trecut am avut cam 30 de plângeri, care au ajuns la mine. Apoi, fiecare pacient, la externare, primește un sms de la firma cu care colaborăm, un chestionar în care este invitat să răspundă la toate aspectele legate de perioada spitalizării. Avem o rată de răspuns de 20%, dar este oricum un mod de a ne evalua. Când am ceva concret, pot să rezolv problema în secția respectivă.
– Câte cazuri au ajuns în comisia de disciplină și cu ce consecințe?
Cel puțin 50 de cercetări. La final, au fost 3 persoane concediate: un brancardier pentru consum de alcool, o asistentă medicală pentru analize efectuate pe numele altor persoane și un angajat de la bucătărie pentru indisciplină și lipsă la program. S-au dat foarte multe avertismente și penalizări la salariu, conform legii.
– Considerați că nemulțumirile oamenilor sunt întemeiate?
Unele sunt, altele depind de procedurile noastre. De exemplu, nu ajungeau pachetele trimise de familie la pacienții din secții: am dat telefoane în fiecare secție, am afișat numerele de telefon la intrarea în pavilioane, rudele pot suna direct. Cu mâncarea, eu zic că s-a rezolvat. Urmează să implementăm softul care ne permite să știm tot: gramaje, porții, meniuri, intrări, ieșiri. Vom achiziționa o mașină de țiplat caserolele. Ne costă mult caserolele, fiindcă folosim biodegradabile, dar asta e. În problema căldurii, am decis să colaborăm cu un specialist în automatizări, care să regleze arzătoarele de la cazane și centrala termică să fie eficientă. În Neamț nu vroia nimeni să colaboreze cu spitalul județean, am găsit o firmă din Bacău. Am rezolvat și problema cu cazanele. Două au fost reparate la începutul anului trecut. Au fost trimise și celelalte la reparat la Comes. Dar, apoi s-a folosit o soluție de curățare corozivă la aceste cazane, neconformă. Și a trebuit să le reparăm iar! Comes ne-a ajutat foarte mult. Dar firma care a spălat cazanele a fost găsită de șeful formației de ingineri, iar acum domnul inginer Daniel Damoc trebuie să dea notă explicativă, fiindcă paguba este de vreo 70.000 lei. Oricum, Serviciul Tehnic trebuie restructurat, pentru că trebuie să apelez la firme pentru majoritatea reparațiilor din spital. Din păcate, de 10 ani sunt probleme în spital, pe care eu acuma le cunosc. Plus că oamenii călătoresc și văd. Unde s-a investit, acolo a fost stabilitate la nivel de conducere, disciplină, există pontaje. Plus, manager pe 4 ani nu mi se pare o idee fezabilă în țara noastră. Toți ceilalți din spital sunt angajați pe perioadă nedeterminată, iar managerul are contract de 4 ani! E dificil să-ți impui un punct de vedere! Sunt șicane, sunt comentarii, presiuni, piedici.
– Câți medici noi avem?
Cred că au venit 10 medici noi, anul trecut. Mai avem nevoie la ATI și Infecțioase, dar e o problemă în toată țara. De asta cred că imaginea spitalului este dată de toți: avem secții în care oamenii își văd de treabă, unii vin cu idei pentru spital, dar și unele secții unde oamenii își văd doar interesul.
– Și gradul de satisfacție al personalului?
Personalul TESA a rămas cu aceleași salarii de acum câțiva ani, destul de mici. De pildă, ca să fii director financiar, cu un salariu de nici 1.000 euro net, nu știu dacă e OK, când ai de gestionat un buget al spitalului de 350 milioane lei.
– Fondul de salarii cât mai este?
E foarte mare, cam 92% din ce primim de la Casa de Sănătate, adică 15 milioane lei pe lună, la 1.600 de angajați. Asta, fiindcă nu avem încă numărul de pacienți non-Covid de dinainte de pandemie. Dar, spitalul funcționează și cu banii de la Consiliul Județean, și de la Minister pe programele de sănătate. Suntem spital mixt Covid și cam așa stau lucrurile.
– Ancheta de la ATI?
Am avut anul trecut de răspuns la 97 de hârtii de la Parchetul General. Deci, cam una la 3 zile, ceea ce înseamnă timp, oameni. Colaborarea cu anchetatorii e bună, noi trebuie să le răspundem cu celeritate. Dar, încă ni se cer informații. Și saloanele cele două sunt tot închise, probabil pentru contra-expertizele care vor fi. Vreau ca anul acesta să-mi dedic mai mult timp activității administrative. În primul an cred că am avut 45 de controale, în spital, din diverse durate și de la diverse instituții.
A consemnat Cristina IORDACHE