În continuarea articolului Jaf şi jale cu compensarea facturilor la gaze naturale prezentăm setul de măsuri înaintat de către Asociaţia Energia Inteligentă, joi, 13 ianuarie, sub semnătura preşedintelui Dumitru Chisăliţă, măsuri care pot aduce facturi la gaze naturale mai mici decât cele din prezent. Autorul le defineşte drept pragmatice, uşor de pus în aplicare şi cu implementare imediată printr-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului. Ele vin şi ca o continuare a analizei şi propunerilor asociaţiei date publicităţii săptămâna trecută.
De subliniat, nici autorul, nici mesagerulneamt.ro nu se transformă peste noapte în avocat al ANRE, dar nu-i drept să se reţină şi ce nu e cazul în sarcina acestei autorităţi. Fără îndoială, în măsura în care au curaj, întărit cu argumente nepropagandistice, aşteptăm să vedem cine ia apărarea ministrului Virgil Popescu, premierilor succesivi care l-au menținut în funcție, precum și președintelui în fața căruia a depus cu repetiție un jurământ de credință. (Viorel COSMA)
Concret, cum scădem facturile românilor la gaze
Dezinformarea lansată și intens promovată de o parte din mass-media, privind indentificarea cauzei creșterii prețului la gaze în această iarnă la populație ca fiind nerespectarea legii plafonării/ compensării de către furnizori, a fost demontată după ce ANRE a arătat că a existat un singur furnizor de gaze care nu a respectat aplicarea plafonării. Conform unor informații, acest furnizor nu a aplicat plafonarea/ compensarea ca urmare a faptului că nu existau Norme de aplicare a Legii, adică nu a făcut ceva ilegal și pe deasupra a și anunțat autoritățile, care tacit au aprobat, că după apariția normelor va exista un termen de modificare a softurilor pentru aplicarea legii, cu specificarea faptului că ulterior apariției Normelor de aplicare a legii va regulariza facturile emise începând cu data de 1 noiembrie 2021. Fake-news-ul a avut ca scop ascunderea faptului că legea realizată defectuos a dus la creșteri mari la prețul gazelor naturale la consumatori.
În aceste condiții, apreciem că discuțiile din prezent privind necesitatea modificării legii pentru a obliga furnizorii;
- să retragă facturile fără plafonare/compensare – existând un singur furnizor care nu a aplicat penalitățile și care și-a asumat refacerea facturilor; aceasta nu este o problemă foarte urgentă pentru toți români;
- să nu perceapă penalități pentru facturile fără plafonare/compensare – penalitățile se aplică după anumite perioade de grație care sunt prevăzute în contract și care sunt în general de 30 de zile;
- să nu fie deconectați consumatorii care au primit facturi fără plafonare/ compensare – deconectarea unui consumator se face conform contractului, după o perioadă care poate ajunge la 60 de zile;
sunt doar modalitate de a trage de timp și de a evita rezolvarea adevăratei probleme, anume reducerea facturilor mari la gaze primite de români datorită unor legi defectuoase. (…)
Plecând de la observația că măsurile aplicate pentru energia electrică sunt satisfăcătoare în opinia opiniei publice, propunem ca principiile care au stat la baza plafonării/ compensării energiei electrice să fie preluate și pentru gaze:
- Valoarea la care s-a plafonat prețul a fost egală cu prețul mediu al energiei electrice furnizate consumatorilor în luna septembrie 2021. Astfel, plecând de la prețul de achiziție mediu al gazelor din aceeaşi lună, publicat pe pagina ANRE, la care dacă adaugăm tarifele de transport, distribuție și marjele comerciale, obținem prețul la care se poate plafona gazul natural de 200 lei/MWh, cu TVA inclus.
- Plafonul lunar până la care se acordă compensarea în factura de energie electrică este de 2,4 ori mai mare decât consumul mediu lunar de energie. Aplicând această cifră la consumul mediu lunar de gaze ar rezulta că plafonul la gaze ar trebui stabilit la un nivel de 400 mc/lună.
Păstrarea textului legii așa cum este, pentru a se evita pierderea timpului cu procesele legislative și schimbarea doar a celor două valori – prețul plafonat al gazelor la un nivel de 200 lei/MWh și plafonul până la care se acordă compensația la un nivel de 400 mc/lună (cu coroborările de rigoare) – ar aduce într-adevăr la o scădere față de nivelul facturilor la gaze care vor veni în această iarnă (cu tot cu prevederile actualei legi a plafonării).
Un comentariu
ÎN CE LUME TRĂIM? Persoana care se ocupă de citirea contoarelor de energie electrică E.ON solicită clienților un scaun pentru a putea ajunge să citească indexul. Angajata SC MSC OPERATIONAL SA, având maxim 1,60 înălțime se suie încălțată pe scaunele clienților și citește contorul. Niciodată nu respectă programul afișat, vine cu o intârziere chiar și de 2 ore – nici macar nu are bunul simt să își ceară scuze, dimpotrivă are impresia că este ceva normal.