Când ţi-e curiozitatea sau pofta de documentare mai mare, se întâmplă ca site-ul oficial al municipiului Piatra-Neamţ să nu funcţioneze fix în secţiunea cu proiecte şi hotărâri ale Consiliului Local. Ca în dimineaţa zilei de 10 ianuarie. Piesă de interes era HCL nr. 50/23.02.2017, completată cu HCL nr. 79/ 30.03.2017, prin care a fost constituită Autoritatea Urbană (AU). Cum, n-aţi auzit de Autoritatea Urbană? Doar are rolul de selectare strategică a proiectelor propuse spre finanţare în cadrul obiectivelor specifice teribilei Axe prioritare 4 a Programului Operaţional Regional 2014-2020 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile. Acela este câmpul pe care a înmugurit aventura cu mobilitatea urbană. Condiţiile tehnice preliminare pentru pregătirea unei culturi seducătoare – vizând „măsuri pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon în zonele urbane prin modernizarea/extinderea transportului public urban, inclusiv achiziţia de mijloace de transport, crearea/modernizarea pistelor de biciclişti şi a zonelor pietonale etc.” – impunea elaborarea a două documente strategice. La origine, acestea erau Strategia de Dezvoltare Locală Integrată (aprobată prin HCL. NR. 99/02.04.2018) şi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (aprobat prin HCL nr. 98/02.04.2018), după cum aminteşte primăria într-o comunicare din 14 decembrie.
Autoritatea din jobenul primăriei
În lipsa unor informaţii locale legate de pompoasa/misterioasa Autoritate Urbană, cu atât mai mult merită prezentat de unde se trage. În Ghidul pentru promovarea activităţilor de dezvoltare durabilă din octombrie 2015 se face trimitere la articolul 7.4. din Regulamentul (UE) nr. 1301/2013 cu privire la FEDR (Fondul European pentru Dezvoltare Regională). Selecţia nu doar a proiectelor, ci şi a operaţiunilor, trebuie făcută de această autoritate care poate fi „o municipalitate, o autoritate sub-regională (de exemplu o Asociaţie de dezvoltare intercomunitară metropolitană) sau o entitate locală”. Funcționează, atenţie!, ca nişte (cvasi)organisme intermediare de rang secund în baza unui acord de delegare de funcții încheiat cu AM (Autoritatea de Management). Mai mult, sunt incluse în sistemul de management și control și vor fi acreditate și auditate pentru funcția de selecție delegată, fiind, în acest sens, necesară elaborarea și aprobarea de proceduri de selecție a operațiunilor la nivel de AU, precum și de supervizare a funcției delegate la nivelul AM. De asemenea, AU vor asigura implementarea principiilor de segregare… a funcțiilor și de evitare a conflictului de interese, prin includerea în structura autorităților a unor experți tehnici care nu vor fi implicați și în implementarea proiectelor selectate, scrie în Ghid. Sună uşor complicat, dar altfel nu răsărea „oportunitatea” unui conflict de interese. Calea suspiciunii este deschisă direct din propunerea de înfiinţare a AU la nivelul celor 39 de primării ale municipiilor reședință de județ, singurele entități de la nivel local care dispun, aţi ghicit!, de personal suficient și calificat în acest sens. Ca să nu existe neînţelegeri Ghidul invocă experți tehnici de la nivelul departamentelor relevante din primărie, precum cele de arhitect-șef, tehnic-investiții, financiar, patrimoniu și spații verzi, servicii sociale, etc.
Fără a intra acum în alte amănunte tehnic-(ne)funcţionale, se reţine că în spaţiul public pietrean liniştea e deplină în legătură cu pompoasa/misterioasa autoritate. La fel ca în cazul activului şi pasivului preluat de primarul Carabelea de la fostul primar Chitic sau al studiului de impact privind pârâta mobilitate urbană, insistent solicitate, dar degeaba
Tabelele din jobenul primăriei
Chiar şi aşa, serialul dedicat imobilizării urbane merge mai departe. Pe 2 decembrie, s-a solicitat în scris primăriei să… asambleze o serie de date referitoare la următoarele proiecte:
– „Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbana pe axa est-vest (Bulevardul Decebal, Piața Mihail Kogălniceanu, Bulevardul Traian)” – Cod SMIS 126604;
– „Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa est – vest – Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida din Piatra Neamț)” – Cod SMIS 126609;
– „Modernizare coridor integrat de mobilitate Est-Vest – Strada Mihai Viteazu”, Cod SMIS 126606;
– „Modernizarea stațiilor de așteptare pentru transport public (TP)” – Cod SMIS 126607;
– „Implementare sistem de management inteligent al traficului în Municipiul Piatra Neamț” – Cod SMIS 126608.
Răspunsul din 14 decembrie este unul parţial. Probabil în ideea (generoasă) de a nu obosi publicul cu lecturarea de expertize, evaluări şi reevaluări, rapoarte tehnice şi alte documente justificative. De bine, de rău, în această etapă, tabelele furnizate sunt pe deplin grăitoare cel puţin pentru dimensiunea financiară a aventurii, una în care publicul era să nu observe că modernizarea staţiilor de aşteptare şi implementarea sistemului de management inteligent al traficului au rămas la valorile iniţiale! În fine, nu surprinde absolut pe nimeni că funcţionarilor primăriei le-a fost greu să facă nişte totaluri şi pe verticală. E greu cu verticalele…
Tabel nr. 1: Data semnării fiecărui contract şi valorile aferente
Nr. crt. |
Denumire proiect |
CODSMIS |
Nr. şi data Contract finanţare |
Valoare contract finanţare (lei inclusiv TVA) |
Valoare finală proiect (lei inclusivTVI\) |
Diferenţa |
|
lei | % | ||||||
1 |
Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbana pe axa Est–Vest (Bule vardul Decebal, Piaţa Mihail
Kogălniceanu, Bulevardul Traian) |
126604 |
Contract finanţare nr.
5067/28.01.2020 |
26,660,435.74 |
42,950,323.87 |
16,289,888.13 |
61.10% |
2 |
Regenerare urbană a coridorului secundar de mobiiitate pe axa Est–Vest – Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada
Dimitrie Leonida din Piatra Neamţ) |
126609 |
Contract finanţare nr.
4721/29.08.2019 |
16,343,303.54 |
21,998,539.21 |
5,655,235.67 |
34.60% |
3
|
Modernizare coridor integrat de mobilitate Est–Vest – Strada Mihai Viteazu |
126606 |
Contract finanţare nr. 5054/28.01.2020 |
14,549,926.50 |
25,055,825.43 |
10,505,898.93 |
72.21% |
4 |
Modernizarea staţilor de aşteptare transport public |
126607 |
Contract finanţare nr. 4798/01.10.2019 |
22,884,266.52 |
22,884,266.52 |
0.00 |
0.00% |
5 |
lmplementarea unui sistem de management inteligent al traficului |
126608 |
Contract finanţare nr. 5053/28.01.2020 |
35,218,942.41 |
35,218,942.41 |
0.00 |
0.00% |
Tabel nr. 2: Structura iniţială a cheltuielilor pentru fiecare proiect în parte
Nr. crt. |
Denumire proiect |
Valoare contract finanţare (lei inclusiv TVA) |
85% – Valoare eligibilă nerambursabilă
a FEDER |
13% – Valoare eligibilă nerambursabilă
Buget naţional |
2% – Valoarea cofinanţării eligibile |
Neeligibil conform contract fianţare |
1 |
Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbană pe axa Est–Vest (Bulevardul Decebal, Piaţa Mihail Kogalniceanu , Bulevardul
Traian) |
26,660,435.74 |
21,780,730.16 |
3,331,170.45 |
512,487.81 |
1,036,047.32 |
2 |
Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa Est–Vest – Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida din Piatra Neamţ) |
16,343,303.54 |
13,889,385.47 |
2,124,258.95 |
326,809.07 |
2,850.05 |
3 |
Modernizare coridor integrat de mobilitate Est-Vest – Strada
Mihai Viteazu |
14,549,926.50 |
11,468,974.75 |
1,754,078.45 |
269,858.27 |
1,057,015.03 |
4 | Modernizarea staţiilor de aşteptare transport public | 22,884, 266.52 | 19,449,204.03 | 2,974,584.13 | 457,628.36 | 2,850.00 |
5 |
lmplementarea unui sistem de
management inteligent al traficului |
35,218,942.41 |
29,936,101.05 |
4,578,462.51 |
704,378.85 |
0.00 |
Tabel nr. 3: Structura actuală a cheltuielilor pentru fiecare proiect în parte
Nr. crt . |
Denumire proiect |
Valoare finală proiect (lei inclusiv TVA) |
85% – Valoare eligibilă nerambursabilă
a FEDER |
13% – Valoare eligibilă nerambursabilă
Buget naţional |
2% – Valoarea cofinanţării eligibile |
Neel igibil final |
1 |
Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbana pe axa est-1.est (Bulevardul Deceba,l Pia\a Mihail Kogalniceanu , Bulevardul
Traian) |
42,950,323.87 |
21,780,730.16 |
3,331,170.45 |
512,487.81 |
17,325,935.45 |
2 |
Regenerare urbană a coridorului secundar de mobilitate pe axa Est-Vest- Etapa I (Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida din Piatra Neamţ) |
21,998,539.21 |
13,889,385.47 |
2,124,258.95 |
326,809.07 |
5,658,085.72 |
3 |
Modernizare coridor integrat de mobilitate Est-Vest – Strada
Mihai Viteazu |
25,055,825.43 |
11,468,974.75 |
1,754,078.45 |
269,858.27 |
11,562,913.96 |
4 | Modernizarea staţilor de
aşteptare transport public |
22,884,266.52 | 19,449,204.03 | 2,974,584.13 | 457,628.36 | 2,850.00 |
5 |
lmplementarea unui sistem de management inteligent al
traficului |
35,218,942.41 |
29,936,101.05 |
4,578,462.51 |
704,378.85 |
0.00 |
(va urma)
(Viorel COSMA)