Subiectul pe care vi-l prezentăm are două aspecte care trebuie lămurite, ambele la fel de grave. Unul cu implicații doar bănești, dacă ”Mesagerul de Neamț” nu atrăgea atenția asupra unei greșeli grosolane, al doilea greu de cuantificat, pentru că aici vorbim despre vieți omenești care puteau fi salvate. În primul caz, vorbim despre incompetența unor funcționari, neatenția șefilor lor, care consideră că simpla semnare a proiectelor înseamnă și verificarea lor. În al doilea, vorbim despre decizii strategice, de o importanță majoră pentru viața județului, în cazul acesta și despre viața oamenilor, deoarece în prim plan este Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) din cadrul Spitalului Județean de Urgenţe (SJU) Neamț. Un proiect mai mult decât necesar, promovat și semnat din 2019, a fost blocat până de curând, cu singura explicație, neasumată oficial, că un nou spital, care se va construi cândva, ar face inutilă investiția. Și nu este singurul proiect legat de spital, care nu a fost finalizat din același motiv.
Greșeala uriașă, care persistă și acum pe site-ul CJ
Primul lucru care trebuie lămurit în legătură cu proiectul de ”Reabilitare, modernizare, extindere și dotare UPU din cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț” ține de prețul acestuia. Coloana din stânga/dreapta paginii vă prezintă momentele importante care țin de inițierea proiectului și până la semnarea sa. În luna ianuarie a acestui an, valoarea anuțată a proiectului era aceeași, 7.162.478,37 lei, inclusiv TVA. Brusc, printr-un proiect de hotărâre, avizat de specialiștii CJ (”care sunt profesioniști și nu greșesc, respectă întotdeauna legea”, cum solidar și admirativ spunea în ședința respectivă Ionel Arsene) de la Direcția proiecte și Direcția generală buget, finanțe, plus comisiile de specialitate ale CJ, valoarea totală a proiectului sare fără prea multe explicații la 17.401.592 lei. Semnează Olimpia Adam, pentru Direcția proiecte și Adriana Elena Bosovici, pentru Direcția finanțe, buget. Pe baza acestor două referate de specialitate, Ionel Arsene face referat de aprobare, care va fi avizat de legalitate de către Maria Grăpinoiu, Bogdan Bosovici, soțul Adrianei Bosovici și Daniela Soroceanu, secretarul general al județului. În materialele de ședință transmise consilierilor, desi se vorbește despre 3 anexe, care ar justifica mărirea de preț de peste 10 milioane, ele nu apar, așa cum ar fi normal când ceri unor oameni să-și asume responsabilitatea pentru cheltuirea unei sume importante de bani.
O primă gafă inexplicabilă
După ce a fost lansat proiectul pe site-ul CJ Neamț a apărut şi ”desfășurătorul” cheltuielilor, așa cum se poate vedea mai jos:
O simplă adunare a cheltuielilor, așa cum sunt trecute în proiect, ne duce cu gândul la un funcționar distrat, care a uitat operația numită adunare. Este imposibil, chiar și la CJ Neamț, să aduni 11,8 milioane cu 4,7, plus ceva mărunțișuri și să ajungi la 7,1 milioane! Dar așa scrie pe site, asta vă prezentăm.
În realitate, cineva a adăugat un 1 înaintea cifrei de la valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul naţional, unde cifra corectă este de 1.895.554,74 lei! Cu această cifră, dacă adunăm totul, ajungem la valoarea declarată și reală de atunci a proiectului. În acest stadiu încă putem vorbi despre o greșeală materială, care a trecut prin filtrul tuturor controalelor.
A doua gafă aproape inexplicabilă
Cum spuneam, în septembrie 2019 se semna contractul, într-un cadru festiv (Ionel Arsene-Vasile Asandei, şeful de la ADR-NE), după care, pe 28 decembrie 2019 era lansat proiectul prin anunțul oficial publicat și în presă:
Se observă și din dronă că este menținută greșeala inițială, iar cele 11 milioane apar în continuare la cheltuieli, în timp ce valoare proiectului rămâne de 7,1 milioane. Funcționarii competenți ai CJ nu au observat nici o neregulă, abacurile nu au funcționat nici în zona proiectelor, nici în zona celor care au grijă de bugetul județului, oamenii de la imagine – oficiali și neoficiali – nu au sesizat nimic și anunțul a apărut, cu aprobarea tuturor, inclusiv a autorităților implicate în buna derulare a acestuia, să amintim aici obligatoriu de ochii celor de la ADR-NE.
Este, indiscutabil, o mostră de incompetență și de nepăsare funcționărească tipică. Nimeni nu s-a chinuit să citească anunțul, sau dacă l-au citit, să se întrebe cum poți avea cheltuieli mai mari decât valoarea proiectului. Așa că el a apărut în presă și așa a rămas. O neglijență/prostie/ticăloșie afișată și luată de bună de toată lumea.
Încercare grosolană de ascuns sub preș
În ședința din 26 ianuarie 2022 a CJ, la poziția 19 din ordinea de zi apărea un proiect a cărui titulatură te ducea cu gândul la o modificare minoră a unuia mai vechi: hotărâre privind ”unele măsuri” legate de proiectul de interes județean privind reabilitare UPU!
În realitate, proiectul propunea, sub această frază nevinovată, creșterea cheltuielilor de la 7,1 la 17,4 milioane, aprobând Studiul de fezabilitate, descrierea sumară actualizată și indicatorii tehnico-economici actuaizați, după care se modifica suma totală și, atenție, cheltuielile neeligibile care vor trebui achitate de… 10.767.150, 37 lei, plus contribuția de 2% de 135.396,78 lei! Un calcul simplu arată că neeligibilele ar reprezenta 159% din valoare totală!!!
În ziua ședinței, pe site-ul mesagerulneamț.ro apărea un material care atrăgea atenția asupra acestui aspect și, nota bene, la începutul ședinței Ionel Arsene, în calitate de iniţiator, l-a retras de pe ordinea de zi. Fără explicații. Cel mai probabil și-a dat seama că profesioniștii din CJ au zbâcit-o, la nivelul cifrelor, al explicațiilor și al transparenței, anexele nefiind puse la dispoziția celor care trebuiau să voteze. Și care în comisii n-au scos un cuvânt, semn că ar fi citit și înțeles despre ce este vorba. Este importat de precizat, vorbim despre un proiect care era început pe 6 septembrie 2019 și care trebuie finalizat, conform contractului, până pe 30 iunie 2022! Adică peste 5 luni.
Să spunem că toate aceste modificări se referă la o hotărâre a aceluiași consiliu – nr. 56 din 2018 – care trebuia abrogată acum și care, după retragerea proiectului, este încă în vigoare.
În realitate, cineva bine ”intenționat” a scos proiectul, probabil și-a dat seama de gafele dinainte și, ca să dreagă lucrurile, a adunat sumele, i-a dat o cifră – 17,163,478.37 – a mai adăugat 300.000 lei și a venit cu noile date în fața șefilor, care au dat mai departe hârtiile pe circuit, în speranța că nimeni nu va observa și consilierii vor vota. În felul acesta s-ar fi acoperit gafele dinainte și ar fi apărut mai mulți bani de cheltuit cu construcția.
Este greu de crezut că un funcționar a gândit toată schema grosolană și că nu ar fi avut acordul unui dintre șefii de resort, care au încercat consiliul cu degetul, mizând pe indolența consilierilor și majoritatea care votează tot ce i se pune în față.
Cert este că, în acest moment, proiectul a fost retras și nu știm ce va urma, în condițiile în care se presupune că cineva a stabilit niște indicatori care să bată cu cifrele și nu invers! Undeva prin anexele invizibile publicului. Va fi interesant să vedem cine a calculat și cum, evident, dacă aceste documente vor vedea lumina zilei, măcar cu contribuția unor consilieri județeni, dacă nu cu deschiderea spre public a executivului județean. Sigur, ne vor fi servite explicații de genul scumpirilor la materiale, salarii crescute și cine mai știe ce poate adăuga imaginația unor funcționari care și-au dat avizul pentru o construcție unde metrul pătrat ajunge la 3.140 de euro.
Mai există și varianta că toate aceste documente – anexele – la care se face referire nu existau la ora ședinței, dar atunci vorbim despre aspecte penale clare, despre premeditare și despre o încercare de jaf din bugetul județului. Până la proba contrarie, adică până la publicarea documentațiilor, orice posibilitate poate fi luată în calcul.
De ce a întârziat un proiect atât de important
Poate cel mai important lucru care trebuie discutat este de ce proiectul a fost întârziat atât de mult în condițiile în care avea finanțare și prețurile nu explodaseră încă. Nimeni nu a explicat acest lucru, în condițiile în care contractul a fost semnat în decembrie 2019 și trebuie finalizat la finalul lunii iunie în acest an. Dacă nu-l finalizezi, ai toate șansele să fii penalizat cu sume importante de bani, chiar cu valoarea întregului proiect.
Există, totuși, o explicație data de cei din CJ sau din SJU, beneficiarul final. Ea vine dinspre staff-ul CJ, care și-ar fi schimbat de mai multe ori planurile în legătură cu investițiile la spital.
Acum 3 ani, pe 31 ianuarie 2019, Ionel Arsene venea într-o ședință și cerea votul consilierilor pentru un spital impresionant, în aceeași locație cu cel existent. Să-l lăsăm să prezinte singur spitalul cu cuvintele consemnate atunci: „Vom avea un nou spital de urgenţă în judeţul Neamţ! Un spital modern, cu 15 nivele, cu o suprafaţă desfăşurată de 44.000 de metri pătraţi, din care aproape 30.000 de metri pătraţi vor avea exclusiv folosinţă medicală. Spitalul va avea şi un Centru de Radioterapie şi Oncologie Medicală. Toate secţiile vor fi dotate cu aparatură de ultimă generaţie, iar pentru serviciile de urgenţă vom construi şi un heliport.”
În momentul respectiv era clar că spitalul imaginat de Arsene se suprapunea peste proiecte deja antamate și aprobate, precum cel de reabilitare UPU. Iar până ce președintele de județ nu s-a răzgândit cu privire la locație, în proiectele respective nu s-au mai făcut decât pașii absolut necesari, cum ar fi cel privind… semnarea lor.
În primăvara-vara anului 2020 a fost scoasă de la naftalină ideea construirii noului spital la ieșirea spre Roman, unde a mai existat un proiect asemănător și, acum, după a fost găsit teren – comunele Gârcina și Girov contribuind după puteri cu suprafețe importante – a fost repus pe tapet și proiectul de la UPU a SJU Neamț, fiind clar că nu putem vorbi despre un alt spital mai repede de câțiva ani. Asta în cazul în care nu se vor pierde iar banii pe studii și proiectare.
Dacă nu se întârzia peste doi ani cu ideea utopică a construirii unui nou spital în zona celui vechi, ceea ce ar fi fost un coșmar tehnic și o crimă pentru bolnavii din Neamț, acum am fi avut un UPU modernizat grație unui proiect al CJ, iar Ionel Arsene ar fi bifat o realizare importantă.
Ce va fi de-acum încolo vom vedea. Cert este că nimeni nu va putea cuantifica câte vieți omenești ar fi putut fi salvate dacă proiectul ar fi fost finalizat deja.
Și nimeni nu se va simți personal responsabil – pentru că în România doar succesul se decontează pe persoană fizică. Eșecurile sunt colective, cum spunea inspirat jurnalista Diana Oncioiu într-un material publicat după incendiul de la secția ATI a spitalului din Piatra Neamț, frază care se potrivește de minune și în cazul prezentat de noi.
Timpii și cifrele unui proiect acum retras
Primul anunț ca veste extraordinară pentru pietreni – ”Ziua de miercuri a adus o veste extraordinară pentru nemțeni. Spitalul Județean de Urgenţă Piatra-Neamt, unitate medicală aflată în subordinea Consiliului Județean Neamț, a fost selectat pentru finanțare din Programul Operațional Regional pentru modernizarea Unității de Primiri Urgenţe. În acest sens, am participat miercuri la o videoconferință cu reprezentanții ministerelor sănătății şi dezvoltării pentru a stabili detaliile demarării acțiunilor de accesare a acestei finanțări. Vom folosi aceste fonduri externe nerambursabile pentru extinderea, reabilitarea şi dotarea cu echipamente medicale a Unității de Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului Județean şi totodată pentru construcția unui heliport la Piatra Neamt care să deservească unitatea medicala” – Ionel Arsene, președintele CJ Neamț, 27 aprilie 2017
Anunț administrativ, sobru și sec – „Hotărâre privind aprobarea proiectului de «Reabilitare, modernizare, extindere și dotare Unitate Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț» în vederea finanțării acestuia în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, axa prioritară 8 – Dezvoltarea infrastructurii sanitare și sociale, valoarea totală a proiectului fiind în cuantum de 7.162.478,37 lei, inclusiv TVA” – 19.07.2018 – şedință a CJ Neamț
Al treilea anunț, victorios – ”Mă bucură nespus semnarea acestui contract, care va îmbunătăți calitatea și eficiența îngrijirii spitalicești de urgență din cadrul SJU. În urma lucrărilor, la UPU vor fi asigurate circuite distincte pentru pacienți, însoțitori și personal medical, sisteme de ventilație, finisaje și legături funcționale interne. Tot prin acest proiect se vor realiza intervenții asupra clădirii în care funcționează UPU (Corp C3) prin recompartimentări și lucrări de anvelopare termică, se va asigura sistematizarea pe verticală, etc. Este un proiect necesar atât pentru buna desfășurare a actului medical, a asigurării condițiilor necesare de muncă pentru angajați, cât și pentru confortul și îngrijirea eficientă a pacienților. Lucrarea este amplă și de durată, dar la finele ei, Unitatea de Primiri Urgențe de la Piatra Neamț va fi modernă și conformă cu cerințele UE” – Ionel Arsene, președintele CJ Neamț, 6 septembrie 2019
Ce anume s-a anunțat că s-a semnat – Cu tam tam-ul de rigoare, populația județului afla datele unui proiect extrem de avantajos pentru comunitate prin Programul operaţional regional 2014-2020 – „Dezvoltarea infrastructurii de sănătate şi sociale” – Unităţi de primiri urgențe. Valoarea aprobată de consilierii județeni, unii dintre ei și acum în funcție, era de 7,162.478,37 lei, inclusiv TVA pentru întreg proiectul, cota de cofinanțare a Județului Neamț fiind de 135.396,78 lei, care reprezenta 2% din valoarea totală. Prin HCJ se aproba și suportarea de la buget a sumei de 392.639,96 lei”, reprezentând totalul cheltuielilor neeligibile din proiect, o sumă rezonabilă, dacă ne raportăm la valoarea contractului. (Valentin BĂLĂNESCU)