După ridicarea stării de alertă vor dispărea o serie de restricții care au creat multiple greutăți mediului de afaceri.
- În primul rând dispar restricțiile privind funcționarea, accesul, programul privind restaurantele, cafenelele, barurile, discotecile, centrele comerciale, magazinele alimentare și nealimentare, cinematografe, instituții de spectacole și concerte, spectacole, concerte și festivaluri în aer liber, cursuri de instruire, conferințe, săli de sport și fitness, piscine interioare, competiții sportive, săli de jocuri (inclusiv de noroc), locuri de joacă pentru copii, târguri, bâlciuri și talciocuri, unități de cazare, comercianți de bunuri și prestatori de servicii, instituții și autorități publice.
- Vor fi permise din nou evenimentele private în restaurante precum nunți, botezuri, mese festive, fără restricții de program și capacitate.
- Se revine la termenul legal 30 de zile în care firmele sunt obligate să ceară tribunalului demararea procedurii de insolvență.
- După 90 de zile de la terminarea stării de alertă, firmele vor trebui să depună declarația de beneficiar real, este vorba despre firmele înființate înainte de 21 iulie 2019 care încă n-au depus nicio asemenea declarație până acum și firmele care au în acționariat entități stabilite în țări riscante din punct de vedere al spălării banilor.
Pe site-ul avocatnet.ro apar câte precizări privind realțiile de muncă:
„În materia relațiilor de muncă, la încetarea stării de alertă, angajatorii vor trebui să țină cont de mai multe aspecte:
- cum vor face trecerea de la telemuncă la munca de la birou – angajatorii vor putea chema înapoi la birou telesalariații (nemaifiind obligați să impună telemunca) sau vor negocia un nou aranjament de program de lucru cu ei (muncă hibridă);
- indemnizația Kurzarbeit se va mai acorda încă trei luni;
- șomajul tehnic decontat de stat are ca termen-limită de aplicare data de 31 martie 2022;
- vor mai putea acorda zile libere plătite părinților pentru școala online până la finalul anului școlar, asta dacă OUG 110/2021 (cadrul legal care reglementează măsura) nu va fi modificată;
- ar putea urma să fie eliminate o serie de obligații în materie de securitatea și sănătatea în muncă legate de împiedicarea îmbolnăvirilor cu COVID-19″, precizează site-ul citat.
Indemnizațiile pentru cei cu activitatea întreruptă, total sau parțial, ca urmare a măsurilor luate împotriva răspândirii coronavirusul, în baza OUG 2/2022, se acordă până la finalul lunii martie, iar indemnizațiile pentru activitatea redusă, în baza OUG 132/2020, se mai acordă încă trei luni.
A.C.