Anunțate în pripă, când nimeni nu se mai aștepta, olimpiadele școlare din anul 2022 pun la grea încercare elevii și profesorii. Decizia Ministerului Educației a venit abia în ianuarie, cu doar o lună înainte de calendarul obișnuit de începere a fazelor locale sau județene, fiind inițial excluse unele care se bucură de largă participare. Ca lucrurile să fie și mai presante, regulamentul și metodologia de organizare au apărut târziu, pe la mijlocul lunii februarie. Pe cale de consecință, și regulamentele specifice pe discipline au fost finalizate cu întârziere, iar altele încă sunt așteptate.
Schimbările aduse competițiilor din acest an nemulțumesc elevii și profesorii, deopotrivă. La Olimpiada de Astronomie și Astrofizică din acest an numărul de locuri alocat pe județe este extrem de limitat. „Nu s-a stabilit încă data pentru etapa județeană a Olimpiadei de Astronomie și Astrofizică. Dar aștept alocarea locurilor pe județ. Sper să fie modificat regulamentul, fiindcă dacă doar se dorește o economie…. Nu poți să permiți doar unui singur elev per județ calificarea la națională! În România, dacă sunt 10 județe unde se face Astronomie! Suntem câțiva care mai lucrăm, în țară și sper să se revină asupra alocării locurilor”, a declarat prof. Dan Oniciuc, directorul Colegiului Național „Petru Rareș”, o școală ai căror elevi pasionați de științe au urcat pe podiumului competiției internaționale din ultimii ani.
Surprize și la limba germană, olimpiadă la care etapa județeană are data stabilită, de minister, pe 12 martie, dar încă nu are regulamentul specific adoptat. Asta înseamnă că astăzi, 2 martie, cu câteva zile înainte de concurs, nu se știe câte locuri și ce probe vor fi. În plus, se pare că accesul elevilor la județeană este extrem de limitat. „Din câte știu, este doar un draft de regulament specific, dar încă nu a fost adoptat, așteptăm probabil astăzi să apară. Oricum, Olimpiada de Germană din acest an este doar pentru elevii de nivel B2, avansat, deci vor fi puțini elevi care vor putea intra în competiție. Noi, profesorii de germană, nici nu am dorit inițial să se desfășoare olimpiada, pentru că este organizată cam din scurt, având un anumit format, este ”, a declarat prof. Elena Mitrea, din cadrul Colegiului Național de Informatică.
Nici la nivel de Inspectorat Școlar Neamț nu se știu multe detalii. Lucrurile au mers la fel de greoi ca și la minister. De pildă, deși regulamentele specifice pentru unele din olimpiadele au fost adoptate de ME pe 24 februarie, școlile din Neamț le-au primit luni, pe 28 februarie. Ședința la inspectorat pentru stabilirea datelor de desfășurare a etapei județene a fost însă tot în 24 februarie. Aceste informații le-am primit cu mare dificultate de la inspectorul der specialitate prof. Ana Alina Ichim: „Regulamentele sunt accesibile pe site-ul edu.ro și au fost trimise link-urile de la fiecare limbă, cu excepția celor romanice, care sunt toate în comun. Link-ul a fost transmis odată cu formularele de înscriere. Vreți să verific data exactă? Imediat, dar care e rostul întrebărilor? Timpul între apariția regulamentelor specifice și transmiterea în școli este de cel puțin două săptâmâni din momentul în care a apărut regulamentul, exact așa cum prevede. Sunt 10 zile de la emiterea deciziei, respectăm întru totul pașii. Scrieți un articol despre asta? Formularele de înscriere au fost trimise luni, pe 28 în școli. Și link-urile cu regulamentele specifice tot luni, pe 28.
Regulamentul pentru neogreacă nici n-a apărut, s-ar putea să nici nu apară, s-ar putea să fie valabile cele de anul trecut, de acum doi ani. Astăzi n-am verificat. Dar, e o discuție care nu merge în sensul potrivit. Astea sunt detalii pe care nu cred că pot să vi le dau eu. Eu nu am voie să vorbesc cu presa, avem un purtător de cuvânt, care răspunde la întrebări. Ședința pentru stabilirea datelor pentru etapele județene ale olimpiadelor județene de limbi moderne a fost joi, 24 februarie, iar link-urile cu regulamentele specifice și formularele de înscriere le-am transmis luni, pe 28 februarie, în școli. Din câte știu, în general, regulamentele specifice au fost emise tot așa, n-aș putea să vă spun când au fost emise în 2019, că nu-mi aduc aminte, dar nu apar regulamentele cu două-trei luni înainte. N-am făcut o comparație între ce a fost acum 3 ani și ce este acum pe schimbările apărute în regulamentele specifice din acest an”, a declarat inspector școlar Ana Alina Ichim.
C.I.
Un comentariu
Analfabeții funcționali trebuie pregătiți în ritm de Hey roooop!!! avizat de stat, deoarece unii sau alții nu au punctaje la dosare.
Iar profii (cuvânt din Doom) trebe să presteze împreună cu elevii în mod real după ce au fost pregătiți în virtual (online).
Pe când un articol despre dificultatea subiectelor de admitere la liceu pe care unele județe le-au dat în simulări? Se pare că liceul la stat devine preferențial, adică doar pentru elevii și părinții de la orașe, care își mai permit o pregătire de lux. Restul par să nu mai aibă loc nici la profesională.