22 de școli din Neamț ar putea beneficia de grantul de 200.000 euro de școală prin programul derulat de Guvern prin Ministerul Educației de intervenție în scăderea fenomenului de abandon școlar. La acestea se adaugă alte 4 unități ce apar în lista de priorități în intervenție publicată de Ministerul Educației. Pentru grantul de 200.000 euro de școală tocmai s-a încheiat prima rundă de aplicare, în 14 martie și deocamdată nu a fost publicată lista școlilor admise. Procedura de verificare a documentelor depuse încă nu s-a încheiat, dar sunt 1.474 cereri de finanțare înregistrate și validate în aplicație, potrivit anunțului din 17 martie al Ministerului Educației. „Proiectele care îndeplinesc toate condițiile de eligibilitate vor intra în faza de evaluare calitativă. Lista finală a unităților de învățământ beneficiare de granturi va fi aprobată prin ordin al ministrului educației, cel târziu în data de 30 martie 2022. Mulțumim tuturor directorilor de unități de învățământ care au înțeles nevoia și responsabilitatea participării la acest program care reprezintă cel mai complex efort de combatere a părăsirii timpurii a școlii din istoria recentă a României, program subsumat proiectului „România Educată” și eforturilor generale ale Ministerului Educației de a spori echitatea și egalitatea de șanse la nivelul sistemului de învățământ”, a transmis ieri ministrul Sorin Cîmpeanu. Această schemă de granturi va mai avea o etapă în anul 2023 și, cel puțin până acum, ministrul Educației a mai precizat că fondurile destinate din PNRR ar urma să ajungă pentru 2.500 de școli cu risc ridicat și mediu de abandon școlar.
Tot ceea ce au avut de făcut directorii de școli pentru a se înscrie la finanțare a fost să-și anunțe intenția de participare și apoi să facă un proiect pe care să-l depună în această primă etapă. Mai mult, Ministerul Educației a publicat și lista cu școlile îndreptățite să acceseze urgent grantul de 200.000 euro de unitate. Lista a fost actualizată ultima dată în 22 februarie 2022 și cuprinde, din Neamț, 22 de școli – majoritatea din rural – care riscă să scape de sub control fenomenul abandonului. Vorbim de școli din Bahna, Bălușești, Bîra, Crăcăoani, Dulcești, Văleni, dar și de câteva din urban – Liceul Teologic „Sf. Francisc de Assisi” Roman, Școala Gimnazială „Ion Creangă” Târgu Neamț, Liceul „Gh. Ruset Roznovanu” Roznov.
Din scurta listă cu școlile invitate să participe la programul de intervenție, cea din 22 februarie 2022, apar 4 unități din Neamț: Școala Gimnazială Oniceni, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă de la Piatra-Neamț și de la Târgu Neamț, Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Piatra-Neamț.
După cum se poate vedea la observații, școlile cu învățământ special au fost incluse ulterior de minister, spre deosebire de celelalte două, care însă nu s-au înscris, deși au nivel ridicat de abandon școlar. Mai multe informații despre acest subiect puteți citi aici.
Cristina Iordache