Comuna Făurei, deși aparent ascunsă de privirile drumeților dintre fostele ținuturi Roman și Neamț, are o istorie veche. Prima atestare documentară este cea a satului Budești (Budeștii Domniței sau Budeștii Ghicăi), de la 1 septembrie 1444, document semnat de voievodul Ștefan II (1433-1435, 1436-1442, 1442-1447), fiul lui Alexandru cel Bun (1400-1432), privind existența moșiei aflată în proprietatea boierului Mic Crai. Celelalte sate componente au o vechime la fel de mare. Satul Făurei este atestat documentar la data de 3 septembrie 1459, printr-un document semnat de voievodul Ștefan III (Ștefan cel Mare, 1457-1504). Apoi, fostul sat Tatomirești, acum asimilat de Făurei, la data de 18 martie 1495, iar Climești în 30 martie 1558, în timpul voievodului Alexandru Lăpuşneanu (1552-1561, 1564-1568). Un caz aparte îl reprezintă satul Micșunești, care a fost așezare răzeșescă, statut pierdut la mijlocul secolului al XVII-lea, locuitorii devenind mazili (cei care au pierdut un anumit rang). După acest moment, locuitorii respectivelor sate au viețuit pe moșiile care au trecut, în timp, de la un proprietar la altul. Și astăzi, pe teritoriul comunei se mai păstrează construcțiile a două impunătoare conace, unul dintre ele, cel de la Budești, fiind recent achiziționat de o familie, care încearcă să-i redea faima și frumusețea de odinioară, iar celălalt, de la Climești, se află într-o degradare accentuată, spre regretul tuturor. Cu toate că pe aceste locuri și-au preumblat pașii nume importante ale istoriei Moldovei, după 1990 mari evenimente nu s-au petrecut, poate doar construirea noii școli din satul Budești, reabilitarea celei din satul Făurei, precum și alte mici investiții la nivel local. Acum, comuna este condusă de primarul Petrică Bujor, un tânăr care vrea să revoluționeze multe în această comună, numai că are nevoie de timp și de susținerea localnicilor. Comuna are nevoie de alimentare cu apă potabilă, canalizare, drumuri modernizate, dar și de alte obiective de interes local. De aceea, edilul de la Făurei nu cere altceva decât înțelegere și răbdare din partea cetățenilor.
********************
– Domnule primar, ce investiții vor debuta în acest an în comuna Făurei?
Din păcate, așteptăm și noi, ca și alte primării din județ și din țară, să se dea drumul la marele investiții guvernamentale și europene. Până atunci, vom demara lucrări care sunt finanțate de bugetul local, însă sunt insuficiente, pentru ceea ce trebuie făcut în comuna noastră. Mă refer la două străzi din satul Budești, unde erau mari probleme cu scurgerea apelor din precipitații. De asemenea, acolo apare și posibilitatea producerii unor accidente de circulație, atâta vreme cât drumurile sunt surpate, iar acum au nevoie de refacere urgentă. Un sector duce chiar spre cimitirul satului, arteră des folosită de cetățenii din satul Budești. În acest sat, populația este îmbătrânită, iar unii ajung acolo la finalul drumului prin viață. Măcar pe ”ultimul drum” șoseaua să fie modernizată. Primul sector are o lungime de 130 metri și va avea și șanțurile betonate, apoi cu asfalt, taluz și tot ce se impune. Este o lucrare complexă. La fel va fi și pe sectorul celălalt, care va avea și el circa 100 metri lungime, tot în acest sat. Am început și alte proiectări, pentru unele drumuri sătești, în așezările Budești, Micșunești și Climești. De aceea, așteptăm cu mare interes programele naționale.
– Câte proiecte ați depus?
Pe programul “Anghel Saligny” avem un proiect de modernizare drumuri și un pod în satul Budești. Modernizarea drumurilor este în lungime de 4,4 km, iar podul trebuie refăcut de la zero.
– Un proiect de apă și canalizare ați pregătit?
Încă nu. Avem făcute studiile, însă prioritar am considerat că asfaltarea drumurilor comunale și sătești este cea mai importantă. Ne vom ocupa în viitor și de proiectul de apă și canalizare. Mai avem un proiect, privind înființarea parcului din satul Budești, și care a ajuns în fază de emitere a autorizației de construcție. Din păcate, prețurile la materialele de construcții au depășit anumite limite și, inevitabil, a crescut și prețul întregii lucrări.
Parc pescăresc în satul Budești
– Cum veți proceda?
Probabil, vom interveni cu o cofinațare din bugetul local. Altă posibilitate nu este. Pe fonduri europene sunt sume fixe și nu avem încotro. Nu o să fie achiziție directă, fiind sub pragul de 100.000 euro și, cu siguranță, va fi o procedură simplificată.
– De unde au venit banii?
Au venit prin programul piscicol. Nu este prin Grupul de Acțiune Locală, ci printr-un program pescăresc.
-Și asta, din pricina iazurilor din comună?
Exact. Facem și noi parte din această organizație, iar părculețul o să aibă o temă pescărească, iar locurile de joacă vor avea ceva specific. O să fie forme de pești, delfini, rechini, vom vedea ce va fi. Oricum, în comună avem circa 70 ha de luciu de apă.
– Totuși, după acest pachet investițional din comună, ce vor spune oamenii, și mă refer la cei din Budești?
Așteptăm să vedem ce vor spune. Satul Budești a avut o vreme statut de comună, iar un timp s-a tot vorbit de reînființarea comunei. În momentul de față, nu avem decât proiecte începute. Vom vedea ce vor spune oamenii după și dacă vor fi mulțumiți. Deocamdată, nu avem ceva finalizat, ca să auzim reacțiile dumnealor.
– Ce informații aveți despre drumul județean Piatra Neamț-Horia?
La acest axial, cum este numit mai nou de constructori și de localnici, au fost sistate lucrările o vreme, nu știu din ce motive, dar am sesizat că, în cursul ultimelor zile, activitatea a fost reluată. Detalii mai multe nu vă pot spune, pentru că nu am acces la informații. Însă, pentru noi este o mană cerească. Artera, care ne leagă auto de comunele Mărgineni, Secuieni, Trifești și Horia, va fi modernizată și, inevitabil, vom beneficia și noi de condiții mai bune de transport. Pe tronsonul de la Izvoare până la noi, în centrul satului Făurei, au fost sistate lucrările o vreme, dar nu știu de ce? Am înțeles că este firma TCC. Din centrul satului Făurei, este sectorul subcontractat de firma Danlin. Mai bine zis, de la Făurei până la Horia. Sunt convins că o să se termine această lucrare, pentru că termenul de dare în folosință este luna decembrie 2023.
Comuna are nevoie de sprijin
– Totuși, în această iarnă s-a lucrat serios la drum.
Să sperăm că așa va fi până la urmă. Probabil, vor fi turnate două-trei straturi de asfalt – binder și strat de uzură. Firmele respective au destulă logistică și potențial, așa încât nu le plâng.
– Sunt probleme la școli, la celelalte instituții locale?
Nu. La școală, bunăoară, chiar nu avem probleme. Încercăm să venim cu finanțare PNRR, prin care să facem o eficientizare energetică a Școlii Făurei sau a ambelor unități. O să vedem unde ne încadrăm cu proiectele. Prin PNRR se vor oferi câte 324.000 euro, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială.
– Este o sumă importantă.
Este. Dar, până nu avem un deviz, ca să vedem exact cum se prezintă problema, este greu de spuns ceva. Vom vedea dacă ne vom putea încadra cu ambele școli, de la Budești și Făurei. Poate doar unitatea de la Făurei. Vom vedea ce va fi. În schimb, trebuie să recunosc, problemele cele mai mari sunt cele legate de lipsa banilor, a fondurilor de la bugetul local. Comuna este mică, fără potențial economic și este foarte greu să ne dezvoltăm satele. Mai clar, nu sunt bani suficienți pe cât am vrea să facem. Așa că, până una-alta, încercăm prin forțe proprii să rezolvăm anumite probleme. Nu le vom putea rezolva pe toate, dar asta este situația. Ușor, ușor, ne vom întinde și noi cât ne permitem.
– Sunteți mulțumit de ceea ce ați realizat până acum?
Îmi este greu să spun mari realizări, pentru că nu au fost. Abia acum dăm startul unor lucrări. Important este să facem ceva pentru oameni, să readucem satele noastre pe pozițiile pe care le aveau măcar cu un secol în urmă, când la cele două conace poposeau oameni importanți din județele Neamț și Roman. Privim cu încredere viitorul. Voi rămâne în această comună pentru multă vreme de aici încolo, și cred că, dacă oamenii locului vor avea încredere în mine, voi duce misiunea la bun sfârșit. Avem un plan investițional important, pe care trebuie să-l realizăm treptat, cu multe eforturi, însă fără aportul cetățenilor nu se va putea realiza mare lucru. Avem o comună mică, fără perspective economice importante, însă bucuria și satisfacțiile vor veni abia după ce se vom termina multe dintre cele propuse. Dacă vom primi fonduri pentru asfaltarea celor 4,4 km de drumuri comunale, pentru noi va fi o mare realizate. După, vom vedea ce va urma. (Constantin NEGRU)
Un comentariu
Cu multi ani in urma satul Budesti era cunoscut pentru moara care macina grau si porumb ,pentru balciul traditional de sf.Ilie.iazurile care apartineau de piscicola,unde veneau multi oameni din satele invecinate.