Lipsa locurilor de parcare nu ocolește nici un oraș întins mai mult pe orizontală decât pe verticală, cum este Târgu Neamț. Există familii care dețin și două sau chiar trei autoturisme indiferent că stau în cartiere de blocuri sau de case. De câțiva ani primăria orașului, prin societatea Civitas, a reușit să construiască parcări de reședință în câteva zone de blocuri. Dar insuficiente pentru numărul mare de mașini din oraș, iar solicitările celor care au mașini curg spre primărie. În Târgu Neamț există aproximativ 800 de contracte pentru parcări de reședință. Pentru 160 de lei se poate obține un abonament, din care 50% ajung la primărie, ca redevență. Adică 64.000 de lei, o sumă infimă, dacă ar trebui reinvestită tot în parcări.
Primăria vrea demolarea garajelor construite anapoda
Locuri unde să se construiască parcări de reședință ar fi chiar și în zona de blocuri. Un obstacol, aparent minor, apare totuși, există zeci de garaje construite începând cu 1990. Garaje care, în afara faptului că arată a coșmelii și sunt neîngrijite ori nefolosite, blochează eventuale intenții de dezvoltare de noi parcări între blocuri. Primăria are de ales între dezvoltare sau acceptarea acestei stări de lucruri, care în mare parte a răsărit după haosul legislativ de după 1990. Oficial, în Târgu Neamț există un număr de 208 de garaje ce însumează o suprafață de 3,.786 mp, cu o medie de 18 mp de garaj.
Din acestea doar 21 situate pe str. Mărășești au fost atribuite prin licitație publică. Până anul trecut prețul unei chirii pentru un astfel de garaj ce variază între 14 și 20 de mp era de 11 lei pe mp pe an pentru persoane juridice și 22 lei mp pe an pentru persoane juridice. Însă, prin HCL 272 din 2021 aceste chirii s-au majorat, astfel: 50 lei mp pe an pentru persoane fizice și 75 lei mp pe an pentru persoane juridice. Serviciul de Taxe și Impozite al primăriei a comunicat prompt: pe anul 2021 s-a încasat din chiriile de la aceste garaje suma de 40.600 lei (aproximativ 90% dintre chiriași și-au plătit concesiunea la primărie). Dacă-i adăugăm la cei 64.000 dinainte ajungem la 100.000 de lei din parcări la buget. Recent primăria a trimis proprietarilor de garaje din spatele fostului restaurant Central înștiințări/notificări privind demolarea construcțiilor cu rol de garaj, în vederea amenajării mai multor parcări de reședință în locul acestora. Un prim pas spre intrarea într-o normalitate urbanistică.
Vocea poporului
Câteva puncte de vedere și de la unii cetățeni care dețin astfel de garaje, dar și de la proprietarii de mașini, care nu au un loc de parcare în apropierea blocului unde locuiesc. Pe str. Mihai Eminescu, în spatele unui bloc, mai multe garaje de diferite dimensiuni, culori și din diferite materiale construite sunt așezate în șir indian. Unele dintre ele arată ca niște magazii din lemn închise cu lacăt, fără geamuri și total neestetice în peisaj. Un chiriaș al unui astfel de garaj ne spune că el plătește 900 de lei pe an chirie la primărie și în garajul respectiv își ține mașina pe timpul nopții. Are un garaj bine îngrijit, cu geamuri de sticlă și curat la exterior.
„Dacă e să mi-l demoleze asta e. O să fac ce fac toți. O să-mi cumpăr un loc de parcare de reședință și gata. Dar să fie corectitudine și să demoleze toate garajele. Nu doar câteva. Că eu știu că unele dintre ele sunt construite ilegal iar cei care le dețin nu au plătit niciodată vreun leu la primărie. Însă aș vrea să fie așa corectitudine și pentru constructorii care construiesc blocuri lângă zone de casă și care nu pot oferi locuri de parcare tuturor locatarilor de acolo. Mulți dintre acești locatari își vor parca mașinile tot aici, în zona blocului unde stau eu. Nu e corect. Ălora cine le dă aprobare să construiască blocuri fără să ofere și locuri de parcare? Asta-i România”, ne spune domnul cu garajul.
Un alt chiriaș ne întâmpină în pragul ușii garajului. Un garaj care mai degrabă seamănă cu un atelier de lăcătușărie. Sârme, bucăți de fier, piulițe, bormașini, cuie și alte obiecte umplu garajul. Acesta ne spune că plătește 1.200 lei pe an la primărie și că nu-i convine să-i fie demolat garajul: „Nu este bine să se dărâme garajele. Oricum în garajul meu nu încape decât o mașină. Ce mare afacere, dacă face în locul garajului meu un loc de parcare de reședință? Să lase garajele așa”.
Domnul Ciprian, proprietar de mașină fără garaj: „De câte ori vin acasă de la serviciu trebuie să pierd jumătate de oră să găsesc un loc de parcare. În zonele de blocuri unde nu există amenajate parcări de reședință intervine regula primului venit. Primul care ajunge de la serviciu își parchează mașina pe locul cel mai apropiat de blocul sau scara sa. Iar dacă îndrăznești să parchezi mașina în fața unui astfel de garaj iese mare scandal, că-i blochezi intrarea. Dar mulți dintre cei care au astfel de garaje nici nu își bagă mașina în garaje, în ele găsești beciuri, murături, saci de cartofi, lăzi, scule sau chiar bucătării de vară. Majoritatea dintre aceste garaje trebuie să dispară”.
Un alt proprietar de mașină ne oferă și puterea exemplului de prin alte orașe din țară: „În multe orașe din România au avut loc acțiuni de demolare a garajelor dintre blocuri. București, Iași, etc. poate în anii 1990 aceste garaje erau oportune, dar și numărul mașinilor era mic. Dar în anul 2022 trebuie parcări de reședință. E supraîncărcat orașul de mașini. Să veniți să vedeți seara după ora 17 sau 18, când vin toți de la serviciu cum stau mașinile ca ciorchinii pe lângă blocuri”.
Vocea edilului șef
Daniel Harpa nu ocolește discuția: „Sunt aici mai multe aspecte de luat în calcul. Pe de o parte, există cereri, aş putea spune sute, din partea cetățenilor care doresc parcări de reședință. Nu putem să le ignorăm, mai ales că au dreptate. Evident că există aceste garaje, inestetice în mare măsură, unele folosite, altele nu, dar ele blochează de multe ori proiectele de dezvoltare în zonă. Există şi un alt aspect de care ne lovim, de data acesta chiar serios. Am primit o adresă de la ISU Neamț prin care ni se aduce la cunoștință faptul că, în multe zone în care există garaje, în cazul unui incendiu pompierii nu ar avea acces cu mașinile. Este limpede pentru toți că există o nevoie acută de aceste parcări de reședință. Sunt decis ca în perioada următoare să rezolv această problemă, să fie demolate garajele care nu au proprietari și să amenajăm în locul lor parcări de reședință. Prin rezolvarea acestei probleme vom mai «aerisi» și traficul din unele zone din oraș. Ca să nu mai spun de impactul vizual inestetic la vederea acestor garaje, de mizeria din jurul unora dintre ele, multe sunt neîngrijite sau adună în jurul lor câini și pisici. Trebuie să încercăm să trăim în condiții civilizate și să ne respectăm și vecinii care nu sunt obligați să suporte aceste garaje, lipsa spațiului verde sau a unor parcări de reședință”. (Ciprian Traian STURZU)