Florentina Moise-Luca, noua șefă a Inspectoratului Școlar Neamț a prezentat în conferința de presă de joi, 12 mai, ceea ce a numit ”o situație gravă și delicată”, pe care a aflat-o chiar în prima zi de preluare a funcției. Este vorba despre o discuție veche în Neamț dar și în foarte multe județe din țară: încadrarea în bugetul alocat, cu trimitere clară la încadrarea de personal non didactic și nu numai.
Fără a preciza sume sau care anume sunt școlile unde s-au găsit nereguli salariale, Florentina Moise-Luca a afirmat că noua echipă are misiunea de a îndrepta lucrurile. „Ministerul Educației a dispus auditarea inspectoratului școlar, fiindcă au fost constatate depășiri grave ale bugetului alocat. În perioada martie-aprilie s-a efectuat o misiune de audit public intern, de regularitate, cu tema verificarea respectării cadrului legal cu privire la încadrarea cheltuielilor în bugetul aprobat în conformitate cu notificarea nr. 235 din 3.03.2022 transmisă IȘJ Neamț, urmând a doua misiune de audit extern desfășurată în luna aprilie. (…) O să vă transmit câteva aspecte constatate, pe puncte: nerespectarea normativelor de personal pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic din unele unități de învățământ preuniversitar de stat din județul Neamț, nu există aprobarea consiliului de administrație al I Ș J Neamț pentru încadrarea în regim de plata cu ora pe posturile didactice – catedrele rămase ocupate pentru personalul de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, nerespectarea cadrului legal normativ și procedural ce reglementează salariile de bază pentru personalul de conducere pentru învățământul preuniversitar de stat, nerespectarea cadrului legal normativ și procedural în ceea ce privește exercitarea activității de control financiar preventiv propriu, s-a constatat că sunt unități în culpă pentru acordarea nelegală a sumelor compensatorii pentru exercitarea activității de CFP pentru angajații cărora li s-au încheiat contracte individuale de muncă după data de 31 decembrie 2010, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat la încetarea contractului individual de muncă pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic s-a făcut fără verificarea IȘJ Neamț – Compartimentul Audit – și fără aprobarea inspectorului școlar general, nerecuperarea sumelor reprezentând concedii medicale, unitățile de învățământ au organizat concursuri de ocupare pentru posturile vacante aferente personalului didactic auxiliar și nedidactic fără aviz favorabil al IȘJ Neamț sau, mai mult, au primit avizul IȘJ Neamț chiar dacă depășeau numărul de posturi. Sunt aspecte grave, ce am găsit eu aici, am luat act de aceste misiuni de audit în prima mea zi de muncă în IȘJ Neamț. Sunt fișe de identificare și analiză pe probleme, sunt semnate și asumate de auditorii externi. Unul dintre rapoartele de audit este cu titlu executoriu, pentru că nu s-a făcut contestație de la IȘJ Neamț , devenind executoriu, cu ștampilă de ministru. Am vrut să cunoașteți aceste aspecte și o situație pe care am preluat-o, un „cartof fierbinte” de altfel, o situație delicată și sunt convinsă că vom aplica toate recomandările atât cât ne permite legea, ca instituție, să intrăm în normalitate. Și mai știu că sunt și alte instituții ale statului care pot prelua acest raport de audit și să ia măsuri”, a declarat șefa IȘJ Neamț.
Contactat telefonic, fostul inspector școlar general Mihai Obreja a precizat că un prim control a vizat două școli – LPS Roman și Seminarul „Veniamin Costachi” – și apoi au fost verificate toate școlile, adăugând că este vorba de o situație care datează de 10-12 ani și că echipa pe care a condus-o a luat măsuri, reducând posturi la unele școli. „Cele două misiuni de audit ale Ministerului au vizat perioada 2019-2021 și au avut în primul rând în vedere faptul că la județul Neamț raportul dintre personalul didactic auxiliar și nedidactic, pe de o parte și numărul de elevi, pe de altă parte are o valoare ridicată, mai ales în privința a două unități școlare care au făcut obiectul misiunii de audit ad-hoc a ME. Situația aceasta a fost discutată de conducerea ISJ Neamț cu reprezentanții Ministerului pe parcursul anului 2021, măsurile luate la nivelul celor două școli, anterior auditului, conducând la reducerea a 37 de norme. Starea de fapt prezentă, mai ales în cazul celor două unități școlare controlate, a fost monitorizată permanent chiar dacă rezultatul nu a putut fi modificat decât într-o mică măsură într-un singur an școlar. A doua misiune de audit, de regularitate – în sensul că au fost vizate 14 județe -, a avut același obiectiv ca prima. Rapoartele de audit întocmite de către echipele de auditori cuprind constatări, cauze, consecințe și recomandări și se bazează pe documente existente atât la nivelul unităților de învățământ, cât și al ISJ Neamț. Recomandările trebuie aplicate într-un interval de timp optim prin planuri de acțiune care cuprind măsuri, responsabilități și termene pentru cei implicați. Ca răspuns la afirmația că inspectorul general și-a însușit primul Raport de audit fără să conteste sau să solicite clarificări, precizez că documentele pe care Raportul s-a bazat, au fost prezentate și asumate în ședința de încheiere a misiunii de audit la care au participat directorii, coordonatorii serviciilor din ISJ și inspectorul general. Un Raport de audit nu este aprobat prin ordin de ministru, ci este avizat de ministru și stă la baza planului de acțiune. Drept urmare, expresia de ”titlu executoriu” referitor la primul Raport nu are sens. Încetarea detașării mele pe funcția de inspector general nu mi-a permis implementarea unui plan de acțiune generat de Raport, propus de ISJ împreună cu cele două școli și asupra căruia trebuia să convenim cu ME într-o întâlnire programată pe 3 mai a.c. Nu este o situație de anul acesta că nu ajung banii pentru plata integrală a salariilor, că se solicită suplimentări și au loc rectificări bugetare. În perioada 2020-2021 nu au fost probleme cu plata salariilor așa cum s-a întâmplat în anii din urmă când s-au înregistrat amânări chiar și de câteva zile. Numărul mare de norme pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic ține de perioada 2012-2019 când s-au făcut cele mai multe angajări, lucru sesizat în 2014-2015 de către Minister. În anii 2020-2022, în stare de urgență și apoi de alertă, ISJ Neamț nu a primit decât 4 norme pentru personal nedidactic de angajat pe perioadă determinată; în consecință, problemele financiare existente la ISJ Neamț provin dinainte de 2020. Organizarea concursurilor pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic este în sarcina unităților școlare. La sesizări venite pe diferite căi, ISJ Neamț, în anumite situații, a anulat concursuri care nu erau organizate în acord cu prevederile legale; mai mult decât atât, înaintea celor două misiuni de audit, au fost luate măsuri, cum ar fi: solicitare aviz ISJ pentru organizare concurs, transformări de posturi, treceri la noi trepte de salarizare ș.a. Avizul era dat după analiza într-o comisie special constituită în acest sens și cu aprobarea CA.
Un răspuns punctual la o afirmație șoc: Nu există nicio școală în județul Neamț unde la șapte elevi să fie angajate șapte bucătărese!”.
C.I.
Un comentariu
oare aceasta doamna ne poate spune câte ore a predat la clasa în ultimii 10 ani.vb mereu de părinți și copii și i-a văzut doar în campanie