A fost necesar să se prăbușească un pod pentru ca autoritățile județene să se trezească din letargie impusă de un jupân care a făcut și face legea în județ. Astăzi, 14 iunie, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Neamț a hotărât să introducă restricții pe trei poduri rutiere din județul Neamț.
Este vorba de podul de la Tupilați (detalii aici), podul de la Girov și cel de la Preluca (Pângărăcior), despre care prefectul Adrian Niță a declarat că există expertize tehnice valabile, dar că semnalele venite din partea populației și a presei cer noi măsuri. Măsuri care să preîntâmpine ceva similar cu dezastrul de la Luțca, semn că există deja pericol pentru siguranța traficului. Motiv pentru care șeful CJSU Neamț a cerut ca până mâine să primească un punct de vedere actualizat de la expert. „În urma accidentului tehnic care s-a produs săptămâna trecută și a faptului că mai mulți cetățeni, dar și presa au semnalat mai multe probleme la infrastructurile de la poduri din județ, am fost la fața locului și astăzi am convocat o ședință a CJSU pentru a lua niște hotărâri menite să ne ajute ulterior să adoptăm măsurile potrivite acestei situații. Ne referim concret la trei poduri – podul de la Girov, podul de la Tupilați și podul de la Pângărăcior, de aici de la Preluca. Din ce am înțeles, am transmis celor de la Drumuri Naționale și de la Consiliul Județen Neamț care au în administrare aceste obiective ca, cu celeritate, dacă se poate chiar în cursul zilei de astăzi să obțină un punct de vedere de la expert, pentru că ele au expertize valabile. Avem nevoie de încă un punct de vedere pentru a ști ce măsuri să adoptăm”, a declarat prefectul de Neamț.
Adrian Niță consideră că există deja condiții suficiente pentru a impune restricții de trafic, chiar dacă acestea afectează o parte din transportatori, obligați să folosească rute ocolitoare, acolo unde sunt disponibile. „Din punctul meu de vedere, în cazul podului de la Girov cred că cel mai potrivit ar fi în situația de astăzi să interzicem total traficul autovehiculelor de tonaj mare și să permitem accesul doar a autoturismelor și a autospecialelor de intervenție SMURD, ISU, IPJ. În cazul podului de la Preluca înțeleg că a fost predat amplasamentul, a început lucrarea, care datorită perioadei de sezon pe care o parcurgem, am hotărât ca lucrările să înceapă de jos, de la structura podului, urmând ca din toamnă spre iarnă să continue și în partea superioară. În ceea ce privește podul de la Tupilați, prima opinie, până așteptăm părerile specialiștilor, este că acolo ar trebui să se circule doar pe o bandă, semaforizat, cu interzicerea totală a autovehiculelor care depășesc masa totală autorizată de 7,5 tone”, a precizat prefectul Adrian Niță.
Tot la ședința de astăzi, a fost adoptată o hotărâre prin care se constituie o comisie mixtă de experți de la Inspecția de Stat în Construcții, de la Sistemul de Gospodărire a Apelor, Consiliul Județean, Drumuri Naționale și ISU, coordonată de Prefectura Neamț, pentru inventarierea situației tuturor podurilor din Neamț. „Urmărim dacă sunt expertize valabile sau dacă au expirat, pentru a vedea dacă mai sunt probleme și dacă sunt necesare măsuri suplimentare”, a adăugat prefectul de Neamț. În paranteză fie spus, o asemenea inventariere ar fi trebuit să existe de mult și dacă ea nu există, șefii instituțiilor amintite ar putea să facă exerciții de scriere a demisiilor.
Previzibil, la ședința CJSU Neamț de astăzi nu a participat nici un reprezentant al Consiliului Județean Neamț. O posibilă motivație a oferit Adrian Niță, care a precizat că au fost discuții preliminare la care au luat parte „administratorii podurilor din județ și mă refer la Consiliul Județean și Secția de Drumuri Naționale, cu cei de la ISC, SGA și ISU. I-am rugat frumos, după ce mi-au explicat care este situația cu podurile din județ, le-am cerut să ceară de urgență un punct de vedere de la expert în ceea ce privește podurile de la Tupilați, de la Girov și de la Preluca”.
Răspunsul adevărat este că cei de la Consiliul Județean Neamț au considerat că este sub demnitatea lor să dea explicații unor reprezentanți autorizați ai Guvernului României. Și probabil au considerat că prezența lui Adrian Niță, prefectul județului și fost angajat al Consiliului Județean Neamț, până de curând, este suficientă într-o asemenea ședință.
C.I.
Un comentariu
Nu face nimeni o hartă a drumurilor cu risc? Cu poduri problemă, cu maluri instabile, cu limitatoare de înălțime care o iau din loc?acar să știm la ce să ne așteptăm când pornim la drum.
Și, că veni vorba: ce mai este cu podul CFR de la Tarcău rămas fără limitatoare? Are doar un panou de avertizare de când grinda căzătoare a omorât niște oameni. Cine a ajuns deja (dinspre Bicaz) cu un agabaritic ce nu trece pe sub pod, ce face? Dezumflă cauciucurile, nu?