Despre podul de la Luțca s-a scris deja foarte mult. Acum se consemnează declarații, se analizează proiecte și expertize, cel mai probabil totul va fi materializat în multe sute de kilograme de dosare care ar trebui să ajungă, cândva, într-o instanță. Au devenit extrem de cunoscute câteva dintre declarațiile nefericiților protagoniști – Ionel Arsene și reprezentanții constructorului. Primul, după ce dădea garanții că podul este extrem de bine reabilitat, a sfârșit prin a spune că el nu este constructor – lucru adevărat, dar de vreo 6 ani mesajele publice ale echipei sale de imagine transmit un mesaj contrar. Al doilea, după ce s-a dezmeticit din mirarea că podul a căzut, a aruncat vina pe proiect, pe care l-ar fi respectat punct cu punct.
Până la finalizarea anchetei, „Mesagerul de Neamț” încearcă o nouă abordare a subiectului, dorind să devoaleze interesul special al lui Ionel Arsene în legătură cu acest pod și să arate că acest interes a generat o presiune constantă asupra constructorului. Materialul folosit este al clientului și el se găsește încă pe site-ul Consiliului Județean Neamț, dacă cineva dă o simplă căutare folosind cuvintele Luțca și Sagna. Rezultatele sunt extrem de interesante și duc la o singură concluzie: președintele garant al lucrării a fost de mai multe ori la fața locului și recunoaște că știa totul despre ea, vorbind la superlativ despre modul în care se derula acesta, dar și, important, despre soluțiile tehnice adoptate.
Arsene expertul
Am selectat doar 3 dintre comunicatele asumate de Ionel Arsene în cazul acestei lucrări. Apărute înainte ca podul să fie redat circulației publice.
Primul dintre ele, din 26 august 2021, unde Arsene vorbește despre turnarea dalei de supra betonare de pe pod. (FOTO 1) . Reținem câteva fraze extrem de importante: ”Recunosc, la Luțca este unul dintre proiectele pe care le urmăresc îndeaproape, pentru că vreau să mă asigur că se lucrează eficient, conform recomandărilor specialiștilor și se respectă graficul de execuție”. Este o asumare clară a lui Arsene, care vrea să se respecte recomandarea specialiștilor. Care dintre ei, este mai puțin clar aici, dar putem să ne gândim că nu sunt aceia care au propus soluția înlocuirii podului hobanat cu unul nou. Pentru că soluția tehnică aleasă, a reabilitării podului, fără a se umbla la structura acestuia, a fost una care s-a dovedit catastrofală și pare să fi fost aleasă la comanda beneficiarului.
În același comunicat, Arsene vorbește despre acest lucru: ”La Luțca, lucrarea care se execută pentru modernizarea podului este una extrem de complexă. Se intervine pentru repararea unui pod vechi de jumătate de secol, asupra căruia nu s-a intervenit deloc de când a fost realizat și a fost răscolit pe toate părțile și pe unde se vede cu ochiul liber și pe partea de dedesubt”.
Dacă textul a fost scris personal de Arsene, este greu de înțeles cum nu s-a mirat de soluția aleasă, la un pod ”răscolit pe toate părțile”, unde se văd, în momentul turnării dalei de supra betonare, probleme pe dedesubt! Singura explicație logică ar fi că Arsene nu a avut nimic de-a face cu comunicatul, publicat de cine știe ce scrib plătit, cu informații trunchiate de la vreun specialist din Consiliul Județean, personal interesat să transmită un mesaj de bine.
Comunicatul lui Arsene vine la fix 3 zile după ce Inspectoratul de Stat în Construcții a sistat lucrările la pod, de la 23 august 2021 până la 27 septembrie 2021, pentru grave nereguli constatate la fața locului. Să dai un comunicat după ce, teoretic, lucrările au fost sistate, denotă un dispreț desăvârșit față de o autoritate a statului, care atrăgea atenția asupra unor nereguli. Iar în cazul în care fotografiile care însoțesc comunicatul, în care se vede cum se toarnă o șapă de beton, sunt din ziua în care este dat comunicatul, avem o nouă problemă de natură penală. Gravă!
Arsene constructorul inovator
Pe 19 octombrie, alt comunicat, (FOTO2) al cărui subiect îl reprezintă reluarea lucrărilor. Noutate extrem de importantă, apare informația că a fost ”identificată” o soluție tehnică modernă, astfel încât proiectul să fie finalizat înainte de termen. Nu se pomenește nimic în ce constă soluția respectivă, dar suntem asigurați că se folosesc materiale de ultimă generație. Curiozitatea de a afla mai multe ne-a dus la o emisiune la CNS Roman, din aceeași perioadă, în care Arsene a spus textual, având în spate muncitori: ”avem nevoie de soluții inovatoare, astăzi se pune fibra de carbon, care va susține structura de rezistență și va întări grinzile. Este o lucrare complexă, pe care o analizăm foarte bine și o inspectăm cel târziu la două săptămâni, pentru că vrem ca termenele și calitatea lucrărilor să fie respectate”.
Să remarcăm faptul că soluția a venit pe parcurs și că ea ar fi trebuit să revoluționeze ritmul și calitatea lucrării. Ca și asumarea de către Arsene/Consiliul Județean a noii soluții tehnice.
Arsene garantul
Pe 28 octombrie apărea un nou mesaj, de data aceasta după ce s-a realizat un test pentru verificarea rezistenței podului de la Luțca (FOTO 3). Potrivit acestuia, la test ar fi participat reprezentanți ai Consiliului Județean Neamț, nenominalizați, sub coordonarea proiectantului și a prof. dr. inginer Florin Nistor Varlam, de la Facultatea de Construcții din Iași. Nu se spune în ce calitatea participa profesorul, acum știm că în calitate de expert, cel care a dat soluția tehnică. La vremea aceea numele lui părea pus în comunicat pentru a da un gir de profesionalism lucrării.
Comunicatul vorbește despre o schemă de încărcare cu 340 de tone, au apărut și fotografii, care contrazic o altă declarație, a prefectului de Neamț, la vremea respectivă purtător de cuvânt la CJ, în care se vorbește despre 10 autobasculante mari de transport, încărcate. În imaginea publicată de Consiliul Județean apar doar 8, dar asta nu schimbă foarte mult situația. După test Arsene garanta: ”Acum, că avem și rezultatul testului unei verificări de forță, pot afirma că încă 50 de ani, la Luțca, peste râul Siret, se va circula în condiții de siguranță datorită unei investiții derulată de Consiliul Județean Neamț”
Dincolo de această garanție, să mai consemnăm un amănunt extrem de important, anume că soluția tehnică abordată, cea cu fibrele de carbon ar fi fost un succes: ”După efectuarea testului, concluzia este că sub această încărcare extraordinară, care în nici un caz nu se va întâlni în practică, podul și structura consolidată în ansamblu prin folosirea fibrelor din carbon și a materialelor speciale au avut un comportament normal și acest obiectiv reabilitat (…) va putea fi folosit în condiții de siguranță.”
Arsene politicianul
În 3 noiembrie, cu câteva săptămâni înainte de reluarea circulației pe pod, Arsene mai comitea un comunicat în care devoala și importanța din punct de vedere politic a podului prăbușit de la Luțca. (FOTO 4). El spunea că este foarte mulțumit că ”am reușit să-mi onorez promisiunea făcută locuitorilor din comunele Sagna, Doljești, Stănița, Bâra și Boghicea de a repara podul de la Luțca”. În paranteză fie spus, comune în care PSD a câștigat alegerile, cu excepția Doljeșt-ului.
Arsene auto suspendatul. De la partid
Paradoxal, deși podul a fost reabilitat sub egida Consiliului Județean Neamț, Ionel Arsene s-a autosuspendat din funcția de partid, ca să nu aducă prejudicii de imagine formațiunii politice. La Consiliul Județean merge înainte, aici daunele de imagine nefiind atât de importante, ca să nu mai vorbim despre cele financiare.
Valentin BĂLĂNESCU
Documentare: Bogdan Călian
Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 542, săptămâna 23 – 29 iunie.
2 comentarii
Trebuie bagat direct la puscarie fara niciun comentariu.A facut numai matrapalzacuri in tot judetul ca pe propria tarla.
Ar trebui împușcat, la fel cum se procedează în China cu cei care fură și atentează la siguranța națională.